Telefunken Gavotte Export

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 30 november 2012, 17:20

Om du skall få verkligt bra ljud ur radion måste du fixa elektrostathögtalaren också, den står nämligen för diskanten och är den lilla runda. Den fungerar sannolikt inte pga av att skumgummit inuti torkat ihop. Byt ut det! På denna sida ser du hur: http://www.ppinyot.com/T/opus_7.htm Jag klippte bara till en bit från en gammal madrass och gjorde hål med lödkolven. det krävs inget finlir.

Tänk dock på att en hög likspänning ligger högtalaren så det är lätt att få en stöt när man provar den. Lättast är att reparera den och sedan prova den innan den monteras tillbaka så att man verkligen hör att den fungerar som den skall.

Om den inte fungerar trots reparation, byt kondensatorerna vid högtalaren. är osäker på om det är c63 eller c56 eller ev c73 som kan ställa till det.

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Egna erfarenheter!

Inlägg av Johan » 30 november 2012, 18:13

Tänkte avhandla egna erfarenheter från renovering av Gavotte Export. Mitt eget exemplar hade kortslutning på primärlindningen och därmed helt död. Även elektrolyten var kortsluten och fick bytas. Efter de vanliga kondensatorbytena kvarstod ett bakrundsbrum som var oberoende av volymen. Den nya elektrolyten misstänktes, men visade sig vara frisk.

Vid beröring av EABC80 försvann brummet. Provade skärma med visst positivt resultat. Jag konstaterade att brummet försvann genom att mekaniskt trycka på röret. Lödningar under misstänktes, men efter omlödning kvarstod problemet. Jag granskade jordpunkten i anslutning till rörsockeln och misstänkte dålig kontakt. Vid extra anslutning till annan jordpunkt försvann brummet.

Erfarenheten som man bör ta med sig från denna mottagare är att samtliga jordpunkter är nitade och mellan niten och chassit kan dålig kontakt uppstå!

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 30 november 2012, 21:14

Nitade! Inte så bra.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 november 2012, 21:43

Gustav skrev:Nitade! Inte så bra.
I synnerhet inte om chassiet är av aluminium, som jag tycker att det där ser ut att vara?

Granström

Inlägg av Granström » 1 december 2012, 10:02

Ja tack Johan ,Gustav och Torbjörn för inlägg och tipps. Jo men då ska jag demontera den lilla högtalaren samt renovera den enligt instruktion samt provköra den på något praktiskt sätt. Bra att kolla noga nu hur den låter så jag kan jämföra. Radion blev väldigt lugn och fin med dom nya kondingarna och den tryckknappsmodulen är inte det minsta glapp så det ser lovande ut. Har en kompis som vill ha någon typ av rörradio och han har då själv en gammal oanvänd radiogrammofon som han vill ge bort. Kan med andra ord bli ett byte , men jag vet inte än . Vid besök framöver så tar jag med Gavotten så får vi se hur det slutar. Vore kul med en 60tals radiogrammofon. Ha en trevlig helg alla och vi hörs. MVH GG

Granström

Inlägg av Granström » 2 december 2012, 19:25

Ja nu bifogar jag några bilder hur det hela blev efter putsning och reparation. Nu fattas det bara ett nytt EM80 (det magiska ögat), men det får vara så här så länge. Fint ljud det tycker jag i alla fall. MVH GG
Bilagor
Telefunken Gavotte Export 006e.jpg
Telefunken Gavotte Export 006e.jpg (441.28 KiB) Visad 2591 gånger
Telefunken Gavotte Export 003e.jpg
Telefunken Gavotte Export 003e.jpg (377.21 KiB) Visad 2591 gånger
TELEFUNKEN GAVOTTE EXPORT 005e.jpg
TELEFUNKEN GAVOTTE EXPORT 005e.jpg (398 KiB) Visad 2591 gånger

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 3 december 2012, 10:12

Stilig liten apparat! Kan tänka mig att ljudet är förvånansvärt bra ändå. De lite senare modellerna med dubbla elektrostater, en på vardera sida, låter riktigt bra (de där avlånga är mycket välljudande - har två i Opus sekretär).

Granström

Inlägg av Granström » 3 december 2012, 12:55

Jo jag såg den modellen med var sin liksom fyrkantig högtalarplatta på var sida. säkert ännu bättre ljud i den. Tror att det är 1955 års modell på min, men jag är inte säker. På den tiden exprementerades det undan för undan med olika modeller innan man liksom fick till Stereo ordentligt. Känner mig jättenöjd och skulle gärna behålla den, men på onsdag far jag till en kompis och det blir nog så att jag byter mot ett Grammofonspelar chassi i stället samt något mera som han också skulle skicka med. Återkommer med en tråd på dessa delar. MVH GG

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 3 december 2012, 23:15

Din är den första Gavotten gissar jag, Gavott 55 av årsmodellen 54/55. Året därpå heter den 6 (55/56) osv. From 6 har den dubbla elektrostater. den verkar ha varit rätt oförändrad fram till 1961 ungefär.

Pidde

Re: Telefunken Gavotte Export

Inlägg av Pidde » 30 december 2018, 11:45

Hade ett lustigt FM fel i en Gavotte 7 Export. Kunde fungera i dagar på FM för att sedan tystna minuter eller timmar för att sedan återgå till normal funktion. Visade sig efter omfattande felsökning vara en keramisk rörkondensator C203 100pF inne i detektorburken, se bild. Bytte denna och C202 till två skivkondensatorer (kan skymtas mitt i bild, grön). Efter nödvändig minimal trimning av detektorn är dock volymen på FM något lägre än innan. Kan det bero på att skivkondensatorerna har större förluster än de rörkondensator som satt där från början? Denna typen av gula rörkondensator sitter inte någon annanstans. Specialvariant?

För övrigt sitter den klassiska detektorelektrolyten också inne i denna burk. Lättare att sätta en ny utanför mellan pinne 3 och chassie om den har torkat enl. Radiomuseum.org.
IMG_20181230_111104.jpg
IMG_20181230_111104.jpg (1.47 MiB) Visad 306 gånger
Bilagor
gavotte7.JPG
gavotte7.JPG (162.43 KiB) Visad 304 gånger
gavotte72.JPG
gavotte72.JPG (85.16 KiB) Visad 304 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 december 2018, 21:17

Om skivkondensatorerna du satte dit har dielektrikum C0G (kallades förr NP0), så borde de vara gott och väl likvärdiga med de gamla rörkondensatorerna. Är det däremot någon HF-mässigt sämre sort (exempelvis X7R som är vanligt i elsäkerhetsgodkända kondensatorer för t ex avstörning eller isolation av antenningång i allströmsapparater) så kan nog förlusterna vid 10,7 MHz bli högre. Dock tycker jag inte det borde spela någon större roll i en så bredbandig krets som en FM-detektor.

Kan 2:an i märkningen på de gamla kondensatorerna stå för 2 % tolerans?

Pidde

Inlägg av Pidde » 30 december 2018, 21:48

Tycker speciellt att basen har blivit lägre men det kan också bero på att volymkontrollens basförstärkning vid låga volymer inte riktigt griper in längre då volymen får vridas upp mer för samma volym som innan.

Bild på vad som sitter där nu om någon vet vilken typ det är? Plockat från en skrotad PC monitor (man tar vad man haver...). Står i alla fall hur många volt den klarar för ovanlighetens skull.
gavotte73.JPG
gavotte73.JPG (5.91 KiB) Visad 298 gånger
Senast redigerad av 1 Pidde, redigerad totalt 30 gånger.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 december 2018, 22:01

En så (fysiskt) liten kondensator som tål så mycket som 1 kV har förmodligen X7R eller något liknande.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 31 december 2018, 14:35

Och plus/minus 20 % tolerans.

Pidde

Inlägg av Pidde » 7 januari 2019, 19:35

Efter att ha bytt till keramiska NP0 skivkondensatorer (med låg tolerans) och ny trimmning av detektorkretsen blev det betydligt högre volym på FM och liknade hur det var från början när båda de ursprungliga gula rörkondensatorerna satt där (och fungerade).

Skriv svar