Radiomuseet i Göteborg

Tips om intressanta besök på muséer och utställningar.
Gunnar2

Radiomuseet i Göteborg

Inlägg av Gunnar2 » 29 oktober 2013, 01:07

Som ny medlem vill jag passa på att göra lite reklam för Radiomuseet här i
Göteborg . Där finns bl.a. ett lager av radiorör , även till äldre modeller
samt ett omfattande bibliotek med dokument , schema , facktidskrifter i
årgångar och mycket mer . Hos medlemmarna finns naturligtvis också en massa samlad kunskap som kan vara ovärderlig . Stöd gärna museet med ett medlemsskap . Det innebär bl.a. den regelbundna tidningen samt fritt inträde hela året , gratis kaffe vid besök mm. MVH Staffan
(rörförstärkar-tekniker)

Stig B

Radiomuseet i Göteborg

Inlägg av Stig B » 11 januari 2014, 21:52

Instämmer till 100%, jag har varit där ett par gånger, och även varit medlem ett antal år (Numera här i stället). De hade då jag var där uppe sist, olika avdelningar för TV Skeppsradio Mätinstrument museebutik . Fantastisk samling!!

Hälsn Stig B Landskrona

notrecnoc

Re: Radiomuseet i Göteborg. Kritik av

Inlägg av notrecnoc » 27 februari 2020, 11:13

Detta museum ställer ut en massa radiomottagare utan att ge nödvändig information. Lite information om varje apparat hade varit önskvärt.
Exempel; Denna modell tillverkades i Motala mellan år 19ax-19yz, nypris, antal tillverkade, brus, selektivitet, spegelfrekvensdämpning(långvåg, mellanvåg, kortvåg vid superheterodyner), audiobandbredd(-6dB), eventuell förekomst av automatisk förstärkningsreglering.

Styrelsen för Radiomuseet i Göteborg borde göra ett studiebesök på Danmarks Traktormuseum Eskilstrup.

torbjorn

Re: Radiomuseet i Göteborg

Inlägg av torbjorn » 27 februari 2020, 11:33

Om man är missnöjd med hur en ideell verksamhet sköts, så brukar det inte löna sig att gnälla. Det är bättre - om än något mindre bekvämt - att själv engagera sig i den och personligen arbeta bort bristerna.

Sen tycker nog jag att man ska passa sig för att skylta med uppgifter som inte är 100 % säkra och verifierade. Det är bättre att inte skriva något alls än att gissa ihop något som med rätta kan ifrågasättas. Många av de här tekniska uppgifterna har ju aldrig redovisats av tillverkarna, och före 1940-talet fanns inte ens standardiserade mätmetoder för många av de intressanta parametrarna. Och det skulle nog föra alldeles för långt om ett museum med begränsade personalresurser ska reparera upp och trimma alla utställningsobjekt till fullt fungerande skick bara för att göra laboratoriemätningar på dem.

Skriv svar