Luxorita: Ovanlig kapacitans

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

Luxorita: Ovanlig kapacitans

Inlägg av lennon » 1 juli 2011, 13:47

I min Luxor Luxorita från 1954 med blandarrör 6BE6/EK90 sitter en liten kondensator mellan vridkondensatorns sektioner. Jag vet att man använde en 2 pF kapacitans vid AK2 för att neutralisera den så kallade influenseffekten orsakad av rymdladdning, men efterföljande typerna EK2 och EK3 hade inbyggd kompensation. Vad har kondensatorn för välgörande effekt med detta moderna blandarrör och finns den i andra apparater med samma rör?

Lennart
Bilagor
gimmick.jpg
gimmick.jpg (29.78 KiB) Visad 3804 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 3 december 2011, 20:34

Jag tror jag har hittat en förklaring till den där kondensatorn.

I Elektroteknisk handbok, 1951 års upplaga, band V, s 185 står följande:
Vid den senare kategorin (oktoder och pentagridrör) föreligger givetvis starka variationer av rymdladdningen invid signalgallret i takt med oscillatorspänningen, som kunna ge upphov till en växelspänning av oscillatorfrekvensen över inkretsen genom influens, därav benämningen influenseffekten. Då kopplingen har karaktären av en negativ kapacitans kan vi en viss amplitud på oscillatorspänningen en utkompensering av effekten ske med hjälp av en lämpligt avpassad kondensator mellan de båda gallren. Vid mycket höga frekvenser utmärkas blandarrören i denna kategori dessutom av negativ ingångskonduktans!
Av tidigare text i avsnittet framgår att det där gäller både äldre och nyare pentagridrör, dvs samtliga blandarrör där antennsignalen skickas in på G3 eller G4.

torbjorn

Re: Luxorita: Ovanlig kapacitans

Inlägg av torbjorn » 30 oktober 2017, 21:52

Den där lilla kondensatorn är också omnämnd i Brimar's mycket utförliga applikationsrapport om 6BE6. http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 6/6BE6.pdf , sida 3. "On the higher frequencies a small neutralising condenser between the control grid and the oscillator grid may be found advantageous in a similar way to that found with other frequency changers of the heptode type." Man kan dock notera att den texten ingår i ett stycke om användning av röret tillsammans med separat oscillator.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 1 november 2017, 16:53

Det mesta får sin förklaring bara man hittar rätt dokument. Tack för letandet.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 28 mars 2019, 10:13

Jag har hittat ett dokument till, som egentligen gäller 6SA7, alltså föregångaren till 6BE6. https://frank.pocnet.net/other/AWV_Radi ... s_095_.pdf , där en applikationsnot för 6SA7 finns med.
Där avråds från att använda neutraliseringskondensator när röret går med egen oscillator, däremot kan det vara till fördel vid separat oscillator.

Skriv svar