Jannes Blaupunkt-mania

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Re: Jannes Blaupunkt-mania

Inläggav Micke » 7 maj 2016, 15:48

På dagens veteranmarknad i Höör såg jag denna. Säljaren begärde 800 kr för den, vad han ville ha för apparaterna som ligger ovanpå vet jag inte då jag aldrig frågade på pris på dom.
blaupunkt.jpg
blaupunkt.jpg (236.42 KiB) Visad 2548 gånger

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 9 maj 2016, 11:59

Ooooh!!! :mrgreen:
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 31 maj 2017, 22:29

Nu var det länge sedan det hände något här... Det beror ganska mycket på att jag har ledsnat lite på min egen oförmåga att få ordning på apparaterna. Brukar betrakta mig själv som ganska händig men när det gäller bilstereo verkar det vara lögn i :evil: att få till det. :( Kanske är det lite för smått och tålamodsprövande, kanske är det bara så enkelt att små maskiner som bygger på att allt ska löpa lätt och smidigt (jag pratar bandare nu) går särskilt illa ihop med de fuktiga miljöer fordon erbjuder. Lägg till det att de apparater jag är intresserad av alla är äldre än 30 år så, ja, som gjort för att :twisted: -las.
MEN idag inträffade faktiskt två oväntade fall framåt! :mrgreen: Bägge stavas Madrid 23. Jag har ju en sedan tidigare som jag inte har fått annat än brus i från bandaren. Nu hittade jag en likadan, fast fräschare, för en blygsam summa på en loppis. Den visade sig efter lite trixande funka alldeles utmärkt, inklusive skallampa och stereoindikator. :) När jag ändå var igång med den passade jag på att åter öppna den gamla Madriden. Petade lite på kabelhärvan från tonhuvudet - och vips kom det ljud från bandet! :D Efter lite mer rotande var felet lokaliserat till ett kontaktstycke som efter lite motion åter ledde strömmen som det skulle. Nu funkar visserligen inte varken skallampa eller stereoindikator, plus att tonreglaget sitter bom fast (i mittenläge, åtminstone), men det här var ändå den bästa bilstereodagen på länge! :mrgreen:

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 7 juni 2017, 23:23

Idag bytte jag Madridens skallampa mot en jag plockat ur en skrotad maskin, så nu har skalan ljus. :) Stereoindikatorlysdioden kunde jag konstatera inte får någon ström hur bra fm-mottagning det än är så där ligger felet någon annanstans och då får det vara.
På mina två helt döda monoradioapparater hade jag hittat elektrolytkondingar som helt uppenbart var kass (en var tom ena polen av på) men quickfixen jag hoppats kondensatorbytena skulle ge uteblev. Uppenbarligen får jag börja mäta på dem och det får anstå till en annan dag.
Bilagor
IMG_7976.JPG
Varde ljus!
IMG_7976.JPG (95.55 KiB) Visad 2081 gånger
IMG_7977.JPG
Indikatorögat var blekt så den nya, starka lampan blev riktigt bländande. Lite grön tusch på ögats baksida löste det.
IMG_7977.JPG (77.89 KiB) Visad 2081 gånger
IMG_7978.JPG
Klart!
IMG_7978.JPG (96.34 KiB) Visad 2081 gånger

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 30 juni 2017, 12:21

Styrkt av den senaste tidens framgångar gav jag mig på den gamla Essen CR som jag egentligen gett upp med kommentaren "bandare kass". Smörjde och motionerade bandarverket så det löpte fint men två problem kvarstod: Varken återspolning eller utmaning funkade. Efter lite luskande hittade jag att återspolningsknappen har en arm som verkar på - ingenting! :shock: Så ska det ju knappast vara i en redig, tysk maskin! Något hade troligen trillat bort men för att komma till klarhet om vad var jag tvungen att skruva isär apparaten rejält. Med mottot "den kan inte bli mer än kass" skred jag till verket och en stund senare hade jag fått ut den lilla stålfjädern på bilden. Ena skänkeln är uppenbart av (brottyta) och om jag simulerar hur den skulle ha verkat så blir maskinen mycket riktigt inställd på återspolning. :)
Frågan är nu om det går att hitta en sådan fjäder eller om jag kan göra en fullagning. Det senare blir lurigt då det är fjäderstål plus att jag ju inte vet exakt hur den ska se ut.
En reflektion under mekandet: Blaupunkt kör mycket med stiftkontakter som bara är att dra isär. Väldigt bra vid demontering men sedan har nästan varje kretskort ändå flera kablar som är lödda. Så man kan lätt koppla isär allt - nästan. Varför?!? :x
Bilagor
IMG_8142.JPG
Boven i dramat!
IMG_8142.JPG (94.98 KiB) Visad 2030 gånger
IMG_8135.JPG
Praktiska stiftkontakter som bara är att dra isär - medan andra kablar är lödda. Varför?
IMG_8135.JPG (123.83 KiB) Visad 2030 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 30 juni 2017, 15:21

När det gäller fjädern så är det kanske enklast att hoppas på att det dyker upp en sämre apparat med liknande bandspelarverk som man kan låna fjäder från.

Beträffande stiftkontakter kontra lödning så kan det nog bero på i vilken ordning bilstereon sattes ihop på fabriken. Kan det tänkas att de enheter som är förbundna med lödda kablar har kopplats ihop med varandra i ett tidigare skede, och att den sista slutmonteringen skedde lödfritt?
Det kan också bero på olika kabeltyper - kanske man har ansett att extremt böjliga kablar som t ex ansluter till rörliga delar i bandspelarverket, eller skärmade kablar, var olämpliga att ansluta via flatstift.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 30 juni 2017, 16:06

Jo, det kan nog vara så. Det finns säkert en smart uträkning bakom det hela men när man, som jag, sitter och mekar utan instruktioner är det mest bara frustrerande: Det känns som det bara skulle vara en byggsats och sedan sitter man där med ett gäng delar som hänger ihop i några få kablar, som en stor klump al dente-spaghetti. :?

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 30 juni 2017, 16:32

torbjorn skrev:När det gäller fjädern så är det kanske enklast att hoppas på att det dyker upp en sämre apparat med liknande bandspelarverk som man kan låna fjäder från.

Jo, så har jag ju gjort förr. Med tanke på skicket överlag vete 17 om det inte blir denna som får bli donator i så fall. :roll:

torbjorn

Inläggav torbjorn » 26 mars 2018, 16:23

Wiesbaden Automatic omnämndes ju för några år sedan i denna tråd. En sådan, närmare bestämt 7 638 730 som alltså har årsbokstav Z och är av 1968 års modell, kom in för reparation igår - med vidhängande Volvo 244 '75 i vilken radion förmodligen har suttit sedan bilen var ny. Med tanke på vidhängande monteringsmateriel kan man misstänka att radion först har suttit i en tidig 140 och sedan flyttades över när ägaren bytte bil.

Felet var spruckna lödningar vid genomföringar i det dubbelsidiga kretskortet, alltså samma problem som Rolf Zetterberg nämner i viewtopic.php?f=2&t=1463&p=6332 . En hel del av genomföringarna var nog omlödda sedan tidigare. Dessutom byttes skallampan och jordledningen fick en ny, bättre pressad ringkabelsko.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 28 mars 2018, 07:21

Trevligt när det går att laga prylarna. Och kul med en bilradio med tillhörande bil istället för vice versa. 8)

Återgå till "Senaste fynden"