Tandberg Sølvsuper 11

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
torbjorn

Tandberg Sølvsuper 11

Inläggav torbjorn » 22 maj 2015, 17:26

Jag hittade en sådan i grovsoprummet på jobbet idag. Ser ut att vara i fint skick, dock inte provkörd än. Dessutom fanns ett Philips kassettdäck av plastig toppmatad modell, uppskattningsvis från 1976-77, det fick också följa med. Ett mindre radiorelaterat fynd men dock användbart för dokumentationssamlingen var två tidskriftssamlare av trä.

torbjorn

Re: Tandberg Sølvsuper 11

Inläggav torbjorn » 25 maj 2015, 09:43

Det plastiga kassettdäcket heter N2511. Kräver nya drivremmar i bandspelarverket (som för övrigt verkar vara en moderniserad variant av Philips' "ursprungliga" kassettverk från slutet av 60-talet), men annars ser allt bra ut. En märklig sak är att det har både Dolby och Philips eget passiva brusreduceringssystem DNL, som man väl försökte lansera som ett alternativ till Dolby för att slippa betala licensavgifter.
Moderniseringarna i verket utgörs av t ex virvelströmskoppling istället för mekanisk slirkoppling för bandtallriksdriften, tryckknappsmanövrering istället för "växelspak", autostopp och ferrittonhuvud.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 3 juli 2018, 21:35

Härom dagen fick jag anledning att köra igång Sølvsupern, utan att överhuvudtaget ha plockat isär och avsynat någonting först. Den visade sig fungera utmärkt. Anmärkningsvärt bra känslighet på FM , en ca 40 km avlägsen närradiosändare (definitivt inte över 100 W, snarare 10-25 W skulle jag tro) gick in brusfritt med enkel bandkabeldipol. En störande sak som den väl har gemensamt med många andra 70-talskonstruktioner är att AFC "hänger kvar" för länge när man avstämmer radion bort från en stark station. Ska man ta in en svag FM-sändare MÅSTE man stänga av AFC under avstämningen. En annan sak, som möjligen kan vara ett riktigt fel, är att signalstyrkeinstrumentet nästan bottnar även för mycket svaga signaler på FM.

Pidde

Inläggav Pidde » 20 juli 2018, 22:18

Trevligt. Satt inte AM fast? Verkar hopplöst att få ordning på i dessa. Hade du tur att det sitter en FM stereo dekoder i den? Stereo lampan brukar alltid vara trasig om den har det. Annars lyser lampan vid Tape o Phono. Det finns en dämp trimput till instrumentet. Kan vara så enkelt att det är dålig kontakt i den.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 21 juli 2018, 07:37

Nejdå, även AM-avstämningen går lätt och fungerar som den ska. Signalstyrkeinstrumentet ger mer vettigt utslag på AM också. Apparaten saknar stereodekoder, och stereolampan är hel.
Nu i dessa skogsbrandstider har den goda känsligheten på FM kommit till nytta genom bra möjligheter att lyssna på inte bara Västernorrlands utan även grannlänens P4-sändningar.

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 25 september 2018, 06:04

torbjorn skrev:En märklig sak är att det har både Dolby och Philips eget passiva brusreduceringssystem DNL, som man väl försökte lansera som ett alternativ till Dolby för att slippa betala licensavgifter.

Jag har alltid tänkt att DNL skulle vara ett komplement till Dolby, det är ju ett playback-only system som reducerar diskanten vid låga signalnivåer när det är tänkt att örat ändå inte har lika bra känslighet för de frekvenserna. Den stora fördelen som jag ser det med DNL är att det funkerar på allt inspelat material i motsats till Dolby som kräver motsvarande kodning på inspelningssidan. Samtidigt innebär det att DNL fördärvar signalen i någon mån, och kan ju därför inte riktigt rubriceras 'HiFi'. Dolby är ju tänkt att vara transparent, även om det i praktiken enligt min erfarenhet sällan klarar den uppgiften, beroende dels på att det kräver tightare toleranser än vad man normalt kan uppnå i hemelektronik och dels är beroende av att man använder ett konsistent bandmaterial, vilket sällan skedde hos gemene man.

Grattis till fynden i alla fall! Det är sällan man hittar såpass välfungerande apparater i soprummen tycker jag. Ofta har de chanserat ett tag innan man beslutar att slänga dem.
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

Återgå till "Senaste fynden"