Lafayette HE-30 (Trio 9R-59)

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.

torbjorn

Re: Lafayette HE-30 (Trio 9R-59)

Inlägg av torbjorn » 11 september 2019, 20:15

Intressant, det är sällan man ser något skrivet om triodblandare. Men jag ska nog få igång radion innan jag ev börjar fundera på att bygga om blandarsteget.
6J6 var ju populärt bland svenska konstruktörer under det tidiga 50-talet då triodblandare var på modet i vanliga rundradiomottagare. Det användes av bl a Luxor, Centrum och Sound radio. Men tyvärr verkar det som om det röret måste köras hårdare än vad som är hälsosamt för att ge bra prestanda, livslängden verkar inte vara mycket att skryta med. Råkar man på en sådan radio idag så ser man att 6J6 praktiskt taget alltid är bytt, och som regel är det som sitter där tämligen slutkört.
Kungs, som använde andra slags dubbeltrioder (7F8, ECC40 och till sist 12AT7 / ECC81) verkar ha klarat livslängden bättre.
Men mitt intryck är att triodblandarna aldrig blev överlägsna de bästa europeiska heptodblandarrören ECH21 och senare ECH81. Och jag kan tänka mig att trioden var bra som ett "vassare" alternativ till ECH42 eller 6BE6 i småapparater som måste byggas med miniatyrrör, där man inte fick plats med det skrymmande ECH21. När väl ECH81 kom ut på marknaden 1953-54 försvann triodblandarna snabbt.

Skriv svar