ARC 2500/RCA AP-1

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Gustav
Kontakt:

ARC 2500/RCA AP-1

Inlägg av Gustav » 24 februari 2018, 14:51

Jag kom över en ARC 2500, en variant av RCA:s AP-1, bilskivspelaren som klarar 14 singlar. Skivorna spelas upp och ned och ramlar ned en efter en i facket längst ned i lådan. Se här: https://www.youtube.com/watch?v=awGqN5d05wQ

ARC verkar ha köpt mekaniken på licens och tillverkat egna lådor, ty de är identiska inuti. Jag är osäker på hur länge den tillverkades, men det var troligtvis bara ett par år. Min har dessutom en inbyggd sändare som sänder på MV. Anslutningen är av typen koaxialkabel med propp till bilradions antennuttag.

Rent kosmetiskt såg höljet ganska bra ut, men lite skador i kromet där det inte syns. Verkets upphängning var dock kass, en fäder av och skumgummit slut. Två kablar hade slitits av och den såg ganska eländig ut. Dock var det inte några större fel å den. Den behövde rengörs och smörjas och så fattades en låsskruv till den axel som drar runt växlingsmekanismen, men det var lätt ordnat. Mellanhjulet är OK men borde kanske bytas. Motorn, som har någon form av regulator, smorde jag upp och justerade sedan hastigheten, vilket görs med en skruv på regulatorn.

Pickupen använder Astatic 89-T, alltså power-point-nålar komplett med keramisk kristall. Lätt att byta. Även här behövdes viss justering ang pickupens positionering och höjdläge.

En intressant detalj är att det finns två elektromagneter som sköter reject och start. Den förhindrar att första skivan släpps ned när man startar den och den andra triggar växlingsmekanismen. Knapparna på kontrollpanelen har alltså ingen mekanisk kontakt med verket.

Efter att ha fixat allt denna fungerar skivspelaren mycket bra. Förvånande bra faktiskt. Växlar snabbt och felfritt. Nu återstår att skaffa nya fjädrar till upphängningen och göra ny dämpning av skumgummi.

IMG_4722.jpg
IMG_4722.jpg (234.25 KiB) Visad 845 gånger
[/url]
IMG_4723.jpg
IMG_4723.jpg (218.77 KiB) Visad 845 gånger
IMG_4726.JPG
IMG_4726.JPG (199.45 KiB) Visad 845 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Re: ARC 2500/RCA AP-1

Inlägg av Johan » 25 februari 2018, 13:23

Jag slutar aldrig förvånas över uppfinningsrikedomen!! Härligt fynd, nu saknas bara en representativ bil att montera den i!

ernie220

Re: ARC 2500/RCA AP-1

Inlägg av ernie220 » 25 februari 2018, 14:38

Helt klart ett fynd,sett dem tidigare men de brukar inte vara billiga. Grattis !
ernie220

Skriv svar