Trimning av AM radio

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Trimning av AM radio

Inläggav Boko57 » 21 mars 2018, 16:32

Efter att ha fått upp elektronik intresset på forumet så funderar jag lite på att det vore kul och försöka sig på att trimma in en AM mottagare.

Dock så undrar jag vad det krävs för utrustning till detta? Håller man på med allströmsmottagare så är väl en skyddstransformator bra för att slippa dö i förtid av 220V.

När det gäller insignalen så krävs väl en signalgenerator. Jag antar att en funktionsgenerator med sinusvåg inte duger eller? Det annonseras ibland ut gamla signalgeneratorer som tyd ser ut att väga 20 kr. Är det en sådan man ska ha?

Vad krävs i andra ändan. En vanlig voltmeter att ansluta till högtalar anslutningen?

Slutligen så undrar jag om det finns någon enkel handledning i principen att trimma en AM mottagare för en vanlig amatör?

torbjorn

Re: Trimning av AM radio

Inläggav torbjorn » 21 mars 2018, 20:05

Ja, det behövs en signalgenerator som täcker aktuellt frekvensområde och som går att amplitudmodulera. Om det är en gammal generator med tveksam kalibrering så är det bra att ha en frekvensräknare också.
Ofta är det bra om generatorn klarar även FM eller har en svepfunktion, så att man med hjälp av oscilloskop kan se hur bandpasskurvan ser ut.
Om man inte ska sveptrimma så duger det ofta i enklaste fall att lyssna på tonen ur högtalaren, men visst kan det vara bra att mäta antingen LF-signalen eller likspänningen ut från detektorn med en voltmeter av något slag.

Andra saker som behövs är en s k konstantenn för att få anpassning mellan signalgeneratorn och antennuttaget, en sådan är lätt att bygga ihop själv och oftast finns schema för den i servicemanualen för den radio man håller på med. Ibland - i synnerhet om man har en radio med överkritiska bandfilter och måste trimma den utan svepgenerator - så behövs det motstånd eller RC-nät för att dämpa ena kretsen i ett bandfilter medan den andra trimmas.

I servicemanualerna för de flesta radioapparater finns trimningsanvisningar, som ibland kan vara så grundliga och pedagogiska att de duger som instruktion för den som aldrig har gjort jobbet förut. Det brukar också finnas en del grundläggande råd i bruksanvisningar för signalgeneratorer. Och naturligtvis i allehanda radioservicehandböcker, skolböcker mm.

Boko57

Inläggav Boko57 » 21 mars 2018, 21:16

Angående voltmetern går det bra med en vanlig digital variant typ multimeter?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 21 mars 2018, 21:22

Ja, även om det ibland kan vara lättare att se maximum på en nål som rör sig än att läsa av fladdrande siffror. Ofta kan man ju lika väl lyssna på ljudet från högtalaren, då har man också möjlighet att bedöma karaktär på brus mm för att avgöra vad som händer vid trimningen.
Om man ska använda en digitalmultimeter för att mäta på LF-signal så bör man undvika de allra billigaste som inte har något känsligare AC-område än t ex 200 V. Man bör också kolla att den har tillräcklig bandbredd för större delen av LF-området (åtminstone upp till 1 kHz). En del enkla multimetrar har ett AC-område som bara är avsett för 50-60 Hz nätfrekvens och inte mer.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 21 mars 2018, 22:36

Jag håller ögonen öppna för radioteknisk litteratur i second hand-butiker, för några tjugolappar har jag bl. a. köpt Teknos AM-teknik och Teknos Servicemätteknik 1-2. Titta även i antikvariat efter sådant. Varje höst anordnas loppmarknad av radioamatörer i Handen och den 21 april äger den största radioloppmarknaden rum i Eskilstuna. Det är ställen där man kan hitta både gamla serviceinstrument och träradio till överkomligt pris. Man måste förstås ha plats för förvaring men om man inte behöver utrustningen så gott som dagligt tillgänglig kan den ju stuvas undan i förråd.
Här presenteras ett urval av sådant som inte har gått att säga nej till: http://hem.fyristorg.com/sm5dff/tekniskt.htm

Lennart

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 21 mars 2018, 23:17

Som av en ren slump har jag nyligen översatt ett avsnitt från servicemanualen som handlar om hur man trimmar en Philips 2511. Där förekommer en rad praktiska tips vad man kan använda och hur man går tillväga. Ha dock i åtanke att det rör sig om bitvis svåröversatt information skriven på teknisk holländska för 90 år sedan!

Jag läste detta med stor behållning innan jag satte igång att trimma mitt renoveringsex, och det gick över förväntan.

Jag kopplade en enkel rf signalgenerator till jord och antenningång via två kondensatorer, och som "indikator" ett oscilloskop på ingången till LF-delen. Eftersom jag inte äger en frekvensräknare använde jag en Sony PLL-radio via en oscilloskopprobe på antenningången för att ställa in signalgeneratorn till exakt rätt frekvens. Därefter kunde jag trimma enligt anvisningarna nedan med ögonen på oscilloskopet för max amplitud.

"Justering av de avstämda kretsarna:
Om en uppsättning spolar i en anordning har bytts ut, eller denna anordning har en mycket dålig selektivitet, och utbyte av H.F. elektronrör gav inte någon förbättring, och förutsatt att antenn-kondensatorn C 17 inte är kortsluten, varken "by-pass" kondensatorn C 8 avbrutits eller försäkran om att inga andra fel finns, är det nödvändigt att använda en konstant tonmodulerad signal-generator, en "utgångsindikator" och en skruvmejsel.
Du hittar en beskrivning av en effektiv service kanal(?) på sid. 37 i Servicemanualen.

Sändaren kan moduleras med hjälp av en grammofon och en grammofonskiva, med vilken man producerar en konstant ton av 100-1000 perioder. Som "utgångsindikator" är en rörvoltmeter den mest lämpliga (s. 30 Serv. väskor).

Man kan emellertid också använda ett bra vridspoleinstrument, men i så fall moduleras signalen med ca 50 perioder (Modulationspänning ca . 0,5 volt: detta kan erhållas med hjälp av en glödströms-transformator, där en potentiometer kopplas över utgången), och anslut vridspole-instrumentet till L1-uttaget med mätområdet inställt till omkring 30 volt. L2-uttaget kan också användas, men då med en mätare med ett område på ca 3 volt.
Om ingen mätaren är tillgänglig som "utgångsindikator", kan en 1,5 volt, 0,2 amp. glödlampa används, ansluten till L2-uttaget. En högtalare är mindre önskvärd för ändamålet.

Fortsätt nu enligt följande:
a) Ta av täcklocket på framsidan av apparaten. Ta bort förseglingslacken från de tre justerskruvarna på den främre delen av trippel-kondensatorn.

b) Anslut signalgeneratorn till apparatens antenn-ingång och jord, anslut även apparaten till jord.

c) Ställ in våglängdsomkopplaren på apparaten till 200-600 M och vrid kondensatorns skala till 5 skaldelar från nollpunkten (ca 200 M). Slå på apparaten och signalgeneratorn och justera inställningen av den senare.så att "utgångsmätaren" ger maximalt resultat, vrid sedan ner apparaten volymkontroll tills mätarens utslag (eventuellt ljuset från "utgångslampan") är knappt förnimbar.

d) Justera nu den mellersta justerskruven på trippel-kondensatorn med skruvmejseln tills maximalt mätutslag erhålls. Vrid ner volymkontrollen ytterligare.

e) Reglera nu 1: sta {höger) och 3: e (vänster) kretsen. På samma sätt håller du alltid volymen låg, så att detektorn inte blir överbelastad, som i så fall skulle resultera i ett dubbel avstämningstopp.

f) Kontrollera de tre kretsarna genom att vrida på justerskruvarna. I den position där maximal mätutslag uppnås måste de därefter permanent lackeras. När du vrider på apparatens avstämningsratt måste ett skarpt avstämningsmärke nu observeras. Om enheten är exakt inställd på 200 M, är alla andra justeringar korrekta inom snäva gränser."
/Rickard

Boko57

Inläggav Boko57 » 22 mars 2018, 06:19

Tack alla för era bra svar och information!

De är till mycket hjälp.

Nedan hittade jag en service bok på nätet hur man trimmar Luxor apparater som var väldigt pedagogisk.

http://www.sm7ucz.se/Luxor/Luxor%20servicebok.pdf

Jag får se om jag kanske annonserar på köp/sälj här efter några mätinstrument.

Boko57

Inläggav Boko57 » 24 mars 2018, 07:55

Apropå signal generator kan nedanstående vara en lämplig för trimning?

https://www.ebay.com/itm/12MHz-Dual-cha ... SwZQRYZNFw

torbjorn

Inläggav torbjorn » 24 mars 2018, 10:46

Nej, det där är snarare en funktionsgenerator. Även om den kanske har tillräcklig frekvensnoggrannhet så går det nog inte att dämpa utsignalen tillräckligt mycket och kontrollerat för att ha den till radiotrimning. Dessutom brukar funktionerna för AM- och FM-modulering vara nätt och jämnt användbara på funktionsgeneratorer.
Skulle tro att det finns många här på forumet som har ett eller annat dussin gamla signalgeneratorer liggande, som är relativt lätta att fixa till och göra fullt tillräckligt användbara.
Se upp med att det finns en del gamla signalgeneratorer som är avsedda för service på TV och FM-mottagare (alltså tänkta för verkstäder som redan hade en bra AM-generator men behövde komplettera instrumentuppsättningen fram mot slutet av 50-talet). De har ofta inget frekvensband som går ner under ca 5 MHz. Ett exempel på sådan är Nordmende UW958.
En del av de allra billigaste äldre signalgeneratorerna (t ex italienska och japanska uddamärken som såldes via t ex Sydimport i Sverige, eller de generatorer som följde med i byggsats med NKI:s brevkurser) är rätt undermåliga ur elsäkerhetssynpunkt och bör få en rejäl uppryckning på den punkten innan man tar dem i bruk.

Boko57

Inläggav Boko57 » 26 mars 2018, 10:42

Jag har fått tag i en Philips GM 2893 med frekvensområde 90 kHz till 50 MHz så denna bör väl duga utmärkt.

Har även köpt en analog multimeter som borde gå att använda.

Framöver ska jag försöka hitta ett lämpligt radio objekt att träna på.
Bilagor
Mätinstrument.jpg
Mätinstrument.jpg (273.83 KiB) Visad 769 gånger

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 26 mars 2018, 18:51

Beakta det sista stycket i Torbjörns inlägg. I det schema över generatorn som jag hittade på webben sitter avkopplingskondensator på 10 nF mellan varje nätpol och chassi framför strömbrytaren. Ersätt med 4,7 nF keramiska skivkondensatorer med Y-märkning.

Lennart

Boko57

Inläggav Boko57 » 26 mars 2018, 20:49

Tack för din information!

Jag ska beakta detta när jag går igenom signal generatorn.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 26 mars 2018, 20:55

Det är väl troligt att det finns gott om papperskondensatorer "tjärklumpar" som bör bytas i den.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 27 mars 2018, 13:56

Och rören ska vara friska!

Boko57

Inläggav Boko57 » 12 april 2018, 05:40

Utöver signalgenerator och analog voltmeter som är tidigare nämnt har jag nu fått tag i ett oscilloskop (TAS250) och en frekvensräknare.

Jag funderar på att ge mig på och försöka trimma en Graetz Sinfonia 522. Jag har dock två problem.

Jag är nybörjare på trimning och behöver alla råd i världen.

Dels är tyvärr som synes trimningsanvisningen på tyska. Är det någon som kan tolka den? Min tyska är i det närmste noll (måste ha sovit på de lektionerna).
Bilagor
Sinfonia 522.pdf
(813.7 KiB) Nerladdad 18 gånger

Återgå till "Elektronik"