Trimning av AM radio

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Re: Trimning av AM radio

Inläggav Boko57 » 12 april 2018, 05:43

Bifogar anvisning som även bild.
Bilagor
Graetz.jpg
Graetz.jpg (970.9 KiB) Visad 542 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 12 april 2018, 06:30

Trimningen går ju till på i stort sett samma sätt för de flesta AM/FM-mottagare från 50-talet, så om du får tag i en svenskspråkig trimningsanvisning för t ex en Luxor eller Philips så bör den gå bra att använda som "parlör" för Graetz-anvisningen. Se dock upp med att vissa Luxormodeller har en s k Foster-Seely-detektor för FM, som trimmas på helt annat sätt än den mer vanliga kvotdetektorn.

Jag brukar försöka sveptrimma MF-förstärkare om möjligt, då har man bättre möjligheter än vid trimning med fasta frekvenser att t ex se att bandpasskurvorna verkligen blir symmetriska och att det inte finns tendenser till självsvängning någonstans. Har skrivit en del matnyttigt i viewtopic.php?f=2&t=1291 .

Boko57

Inläggav Boko57 » 12 april 2018, 07:20

Sveptrimning klarar nog inte min testutrustning att åstadkomma tyvärr.

Tack för tråden och infon!

För min del är det AM delen som jag tänkte trimma. FM låter jag vara.

Om jag tyder anvisningen så ska man börja med att trimma mellanfr5ekvensen på 460 kHz. Generatorn och sedan en kondensator i mellan på 5000pF ska tydligen anslutas till ECH81. Var exakt ska den anslutningen ske? Gitter är ett tyskt ord som är okänt för mig.

en fundering är också hur man ställer 30% modulation på Philips GM 2893? Ska man inte bara ställa lägsta möjliga nivå som kan detekteras av voltmetern över högtalarutgången?

För M, L och K ska väl generator anslutas direkt till antenn ingången? Man har pilar (upp/ned) för respektive trimningsfrekvens som jag inte är riktigt klar över vad de representerar.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 12 april 2018, 08:46

Gitter = galler. Signalgeneratorn ska alltså kopplas till styrgallret i heptoddelen av ECH81 vid MF-trimning. Bandbreddsomkopplaren ska stå i läge "smal".

För trimning av antenn- och oscillatorkretsarna ska signalgeneratorn anslutas via konstantenn till radions antennuttag. Om man inte har någon standardiserad konstantenn så kan man istället ta en kondensator på ca 100-200 pF för lång- och mellanvåg, respektive ett motstånd på några hundra ohm för kortvåg. Lägger in ett schema på en av de olika standardkonstantenner som förekommer.

När man trimmar kretsarna för ferritantennen ska signalen kopplas induktivt till denna. Man kan t ex linda ihop några varv av en testsladd till en spole med 10-20 cm diameter och rigga upp den en halvmeter från radion, i linje med ferritantennen.

Uppåt- och nedåttrianglarna syftar antagligen på motsvarande märken på radions skala.

Det brukar vara lämpligt att ha 30 % modulation vid AM-trimning, och sedan reglerar man signalnivån ut från signalgeneratorn så det blir lagom.
Det går ju att mäta modulationsdjupet direkt på utsignalen från generatorn med oscilloskop, en annan möjlighet är att koppla in oscilloskopet direkt efter detektorn i radion, tillföra så pass stark signal att indikatorröret ger tydligt utslag, dra sedan på modulationen tills det blir övermodulation och de positiva topparna i sinuskurvan klipps, minska sedan modulationen utan att ändra signalstyrkan tills topp-till-topp-värdet blir 0,3 gånger vad det blev vid begynnande övermodulering.

När det gäller vilken signalnivå man ska trimma vid, så ska signalen inte vara så stark att radions AGC börjar dra ner förstärkningen, men inte heller så svag att den drunknar i brus och störningar. Vid MF-trimningen kan man ev sätta lokaloscillatorn ur funktion för att få mindre brus. Det kan man göra genom att t ex löda loss anodmotståndet till trioden i ECH81 eller lägga ett kortslutet varv runt oscillatorspolen för aktuellt våglängdsområde.
Bilagor
IEC_dummy_antenna.jpg
IEC_dummy_antenna.jpg (40.86 KiB) Visad 537 gånger

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 14 april 2018, 14:29

Din modell är både vacker och välljudande och om den förefaller att fungera normalt har du inget att vinna men mycket att förlora på att skruva i den. En annan sak är om den är uppenbart okänslig och skalan grovt missvisande, kanske på grund av att någon klåpare har skruvat på måfå, då är det befogat att åtgärda den. Varken min Sinfonia eller min Melodia krävde omtrimning, däremot byte till kiseldiodbrygga och några nya plastkondensatorer.

Bjud hem en erfaren radiotrimmare eller åk till hans servicebänk och se och lär. Amatörradioklubbarna i ditt område kan nog förmedla kontakt om du inte känner någon. Du har ju redan hittat en pedagogisk trimningsanvisning från Luxor, där står hur man gör.

Lennart

Boko57

Inläggav Boko57 » 16 april 2018, 10:13

Du har rätt i att man ska undvika att skruva i onödan.

På kortvågen så verkar 49 m ligga ganska fel enligt en första kontroll vilket får mig att tro att radion skulle behöva trimmas om. Känsligheten är det svårt att uttala sig om men jag får känslan av att jag borde hitta betydligt fler stationer på kortvåg. Avseende FM så verkar att i sin ordning.

Det vore verkligen roligt att få besöka en radiokunnig person i Stockholmsområdet som kunde visa och lära ut. Är det någon som har en bra kontakt så tar jag gärna emot den.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 17 april 2018, 09:31

Om det finns polystyrenkondensatorer i avstämda kretsar i radion (kallades förr t ex styrol eller styroflex), så kan det finnas anledning att vara misstänksam mot dem innan man börjar trimma om. En del sådana kondensatorer kan få glapp - ibland fungerar den som den ska, ibland är det nästan totalt avbrott i den. Troligen pga dålig kontakt mellan folien i lindan och anslutningstrådarna, eftersom polystyren är så lättsmält kan kondensatortillverkaren inte löda fast ledningarna som i andra sorters foliekondensatorer utan de ligger ofta bara fastklämda på något sätt.

Om sådana kondensatorer är lätt åtkomliga kan man prova att knacka på dem eller dra försiktigt i trådarna för att se om det blir någon skillnad.
Det brukar inte vara någon mening att löda loss misstänkta polystyrenkondensatorer för uppmätning, de blir alltid tillfälligt hela av påkänningarna när man löder loss dem.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 18 april 2018, 20:55

Du har ju utrustning för att mäta känslighet på AM-banden. Med antagandet att impedansen vid högtalaruttaget är 8 ohm blir växelspänningen 0,65 V för 50 mW effekt. Anslut signalgeneratorn med 30 % modulation och 400 Hz via ett seriemotstånd på 330-390 ohm på KV eller seriekondensator på ca 200 pF på MV och dra på signal tills det nämnda värdet uppnås med volymkontrollen på max. Man kan förvänta sig att 10 µV räcker.

Om skalan inte stämmer på 7 MHz kan en liten vridning på oscillatorspolens trimkärna åtgärda det och även antennkretsens trimkärna röras om känsligheten på den frekvensen är för låg.

Lennart

Boko57

Inläggav Boko57 » 19 april 2018, 10:59

Du har helt rätt. Jag har allt det som krävs för trimning såsom numera signalgenerator, rörvoltmeter, frekvensräknare, oscilloskop och analog multimeter så förutsättningarna finns. Jag kommer med hjälp av dig goda instruktion samt även lite översättningsarbete av den tyska instruktionen bilda mig en uppfattning hur det ka gå till och sedan göras ett försök.

Det borde inte vara en omöjlighet att få till det.

Återgå till "Elektronik"