Jag kom nyligen över en Grundig SO 191, en stor och påkostad modell från ca 1959-1961. Den har ett radiochassie med försteg med ett ECC83 i varje kanal och ett slutsteg med totalt två ECC83 samt fyra EL84. En säkring hade gått så jag kondensatorbytte först slutsteget och sedan radiodelen.
Testkörde och det brmmade kraftigt. Bytte det EL84 som var ganska "sotigt" och brummet försvann. Bytte sedan det ena ECC83 och då kom ljud från båda kanalerna. Slutsteget verkar fungera. Anslöt en sladd till ingången och det brummade kraftigt bara jag kom nära den med handen. Pluggade in grammofonen med sannolikt mycket dålig kristallpickup och fick ett ganska lågt ljud ur högtalarna.
Radiodelen däremot funkar inte alls. Får inget ljud från varken radio eller grammofon. I varje kanal finns ett ECC83 där den första trioden framförallt verkar användas av klangregister mm. I läge mono används signalen från ena kanalen av triod nummer 2 i BÅDA kanalerna. Detta pga av att de två mittenrattarna i equalisern är "mono". När jag tittar i schemat hittar jag en liten kontakt som jordar insignalen till det övre steget (som används av båda kanalerna vid mono). Vad kan den vara bra för? Om det hade varit den andra kanalen hade jag förstått, men nu begriper jag ej.
Jag behöver kunna mäta på radiodelen för att se om om spänningarna på rören mm är de rätta men radiodelen och slutsteget är ihopkopplade med sladdar och fr att köra den ena, måste jag ha den andra och med båda delarna på bordet går det inte ansluta högtalarna pga kort sladd. Kan jag köra chassiet utan högtalare ansluta med volymen neddragen och mäta? Får annars löda fast några sladdar och ansluta högaltare (högtalarna kopplas in med en specialkontakt från grundig med nio stift (tror jag)).
Bifogar schema för försteget i radiodel och slutsteget om någon är intresserad. Slutsteget kom att kallas NF2 och verkar gå för ganska grova pengar på Ebay.