Luxor 707 GW

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Viktor

Luxor 707 GW

Inlägg av Viktor » 25 april 2018, 15:05

Hej

För ett tag sedan så införskaffade jag en luxor 707gw med skivväxlare. Lyckades inte få något liv i radio delen men grammofonen gick igång efter lite olja och det lät ganska bra ur högtalarna. tyvärr så var det inte orginal armen så själva skivväxlingen fungerar inte och efter ett tag så börjar den att lukta bränt. jag har nu beställt en orginal arm så att jag kan använda växlaren och tänkte då passa på att byta kondensatorerna. själva arbetet klarar jag av men tyvärr så är jag helt okunnig när det kommer till komponenterna så jag har några frågor innan jag börjar.

Jag lyckades inte hitta något schema till den men hittade en till 207w som verkade vara samma. den verkar vara dragen lite annorlunda och jag hitta 2 elytkondensatorer som jag inte hittar i schemat. det kan vara fler men har inte gått igenom alla då jag har lite svårt att följa schemat. är det någon som möjligtvis har ett schema till den och hur viktigt är det att använda sig av det, går det inte att skriva ner alla värden, beställa och byta utan schema?

Sen undrar jag lite över vilka kondensatorer som ska användas? jag har förstått att vissa ska vara y och x klassade men inte riktigt exakt vilka? jag tänkte beställa från mouser och förstår mig inte på kategorierna helt och hållet. vilka är elytkondensatorerna och vilka används för att ersätta dom platta kondensatorerna? Går resterande kondensatorer att bytas till ERO MKT1813 som beskrevs i en annan tråd, och spelaren toleransen som nämns på vissa någon roll?

Då jag inte har någon rörprovare kan jag inte testa rören och vill helst inte byta alla på en gång. är det någon som borde bytas först (grammofon spelaren är viktigast för mig) och är det någon som kanske inte behöver bytas alls? och till sist undrar jag om det är någon som har en manual till skivväxlaren (model a-12).

Mvh
Viktor
schematic (1).pdf
(352.57 KiB) Nerladdad 29 gånger

Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Luxor 707 GW

Inlägg av SM7CZR » 25 april 2018, 20:53

Letade efter schema på 707 GW men misslyckades. Däremot hittade jag en PDF med bl.a. 207 GW i läsbart skick.
Då kan du åtminstone kontrollmäta spänningar på rören och kanske så småningom få fart på radiodelen.
http://www.sm7ucz.se/Luxor/Luxor%20servicebok.pdf
- Ingvar -

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 25 april 2018, 21:00

Nu tittar jag på 207W-schemat från Luxors "servicebok". Det är vanligt med småändringar och att detaljer inte stämmer med schemat i apparater från krigsåren, tillverkarna fick efter hand anpassa konstruktionerna till vilka komponenter som gick att få tag på.

Kondensatorerna mellan nätintaget och jord, pos 54 och 55, ska vara Y2-godkända och normalt "modernt" värde är 4,7 nF. Vad jag kan se på schemat så finns det inga kondensatorer som kräver X-godkännande i apparaten. Om det finns avstörningskondensatorer kring grammofonmotorn, så bör de vara Y2-godkända om de är anslutna mellan nätspänning och jord eller X2-godkända om de ligger tvärs över nätspänningen. Även där gäller max 4,7 nF för Y-kondensatorer.

Normalt är det bara pappers- och elektrolytkondensatorer som behöver bytas. Små keramiska och glimmerkondensatorer behöver man sällan ge sig på, det är till och med bättre att låta dem vara, så minskar risken att man måste trimma om radion.
Man bör se över vilka spänningar kondensatorerna kan utsättas för i verklig drift och välja märkspänning på de nyköpta efter detta. Spänningarna som står i stycklistan i ett gammalt Luxorschema är inte tillåten driftspänning för kondensatorerna, utan den provspänning de skulle tåla under en minut som nya. Beträffande plastfoliekondensatorer som ersätter papperskondensatorer, så är 400 V lämpligt för kondensatorer som utsätts för full anodspänning, 250 V för sådana som är anslutna till anodspänning via spänningsdelare (t ex avkoppling för skärmgaller), och för kondensatorer som inte utsätts för nämnvärda spänningar (AGC-kretsar, runt detektorn, tonkontrollkretsar, avkoppling för katodmotstånd mm) kan det räcka med 100 eller 160 V. Kondensatorn som ligger parallellt med utgångstransformatorns primärlindning, pos 56, bör ha 630 V märkspänning. Kondensatorer med små värden säljs oftast inte med särskilt låga märkspänningar, så där kan man få ta 400 eller 630 V även om det egentligen är onödigt.
Kolla komponentvärden mot apparaten och lita på dem snarare än schemat vid beställning. Eftersom schemat gäller för en bordsradio och apparaten som ska repareras är en radiogrammofon med betydligt större högtalare och bättre basåtergivning, så kan det finnas ändringar i komponentvärden t ex i tonkontrollkretsarna och andra ställen i LF-förstärkaren. Ev kan det också finnas ett frekvenskorrektionsfilter vid grammofoningången, som inte är inritat på schemat.

När det gäller elektrolytkondensatorer, så bör man räkna med att det har bytts sådana redan tidigare i apparaten. Under krigstiden förekom en del elektrolyter av riktigt usel kvalitet som bara höll ett par år. Ibland brydde sig reparatörerna inte om att plocka bort uttorkade elektrolyter utan lödde bara in en ny parallellt med den gamla. Det var inte helt ovanligt att man - mer eller mindre fackmässigt och korrekt - kompletterade med extra filterkondensatorer om kunden klagade på nätbrum. Notera att kondensatorn pos 37 är en dubbelelektrolyt, den finns alltså på två ställen i schemat men i verkligheten är det en enda burk med två plusanslutningar.

Man bör också kontrollmäta en del motstånd i 40-talsapparater som denna. Gamla kolmassamotstånd är ofta opålitliga, i synnerhet de svarta bakelitingjutna av märke Vitrohm. Var särskilt misstänksam mot motstånd som har utsatts för likström (t ex anodmotstånd i LF-förstärkaren och alla skärmgallermotstånd).

Man ska inte förutsätta att rören är dåliga i en gammal radio, det behövs som regel inte heller rörprovare för att konstatera rörfel.
För att grovt se att emissionen är bra och röret inte "slutkört" kan man helt enkelt mäta spänningen över katodmotståndet under drift och jämföra med tabellen i schemat (förutsättningar för att spänningarna ska stämma är såklart att katodmotståndet och andra motstånd runt röret har rätt värde). Om likriktarröret är dåligt så blir anodspänningen för låg, ev kan det bli nätbrum om bara ena halvan är dålig.
Eftersom den här radion har s k johnsonkopplat slutsteg där det ena slutröret tar hand om basregistret och det andra diskanten, så är ett sätt att prova slutrören att byta plats på dem och höra om ljudets karaktär ändras.
Om ett rör har dåligt vakuum eller tendens till sekundäremission så kan man upptäcka det på att styrgallret får positiv spänning "av sig självt". I denna radio ligger alla gallerläckor mot jord, så styrgallren i LF-förstärkaren ska normalt alltid ligga på 0 V. Blandar- och MF-rörens styrgaller kan få negativ spänning via AGC då man tar in en stark sändare, men även de ska ligga i stort sett på 0 utan insignal. Undantag oscillatorröret (trioddelen i blandarröret), där blir gallret några volt negativt så snart oscillatorn svänger.

Tillägg:
Styrgallren på LF- och slutrör kan direktjordas via volym- och tonkontroll. När man ska mäta ev likspänning på dessa galler, bör tonkontrollen stå i mittläge (för slutrören) och volymkontrollen uppvriden till minst 1/3 (för LF-röret), så att man inte blir lurad.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 27 april 2018, 18:51

Låter som en fin möbel. Vilken skivbytare är det som sitter i apparaten? Posta gärna någon bild

Viktor

Inlägg av Viktor » 8 maj 2018, 20:03

Tack för all hjälp. Jag har haft lite mycket att göra på sistone så har pausat lite med projektet men tänkte börja pilla med det igen. hittade schemat för 207 wl i serviceboken och den har samma rör som min så jag ska kolla om den stämmer och då skulle det inte vara så konstigt att jag inte riktigt blev klok på det andra schemat. det är mycket möjligt att någon har varit på den innan då ena kabeln till dubbelelektrolyten är avklippt och det sitter några lödda lite konstigt. men ska försöka gå igenom med schemat nån gång i veckan för att få lite mer klarhet i det hela.

Den är ju i delar nu men jag har några bilder från när jag köpte den. några faner bitar har lossnat och några vattenskador i lacken som ska fixas bara.

Bild
Bild
Bild
Bild

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 maj 2018, 22:31

Mycket lik min 607 GWL. Måste nog starta en tråd om den också.
Skillnader som jag kan se på en gång är följande:
Min apparat har en något äldre skivbytare. I grunden samma konstruktion men kromad verkplatta och ingen "manöverpanel" i högra främre hörnet, bara en vippströmbrytare. Spak för att manövrera växlingen i vänster främre hörn. Bakelittonarm med magnetisk pickup för stålnål, samma typ som är vanlig på Luxorverk från omkring 1950 men svart istället för brun som de blev senare. Vet ej om den är original eller bytt.
Allt trä innanför locket är mörkbetsat precis som möbeln är utvändigt, det är bara lockets insida med skivfack som är ljust.
Inga hjul på möbeln.
Annan placering av indikatorröret, jag har det i skalans bakre vänstra hörn.
Äldre utförande på rattarna (vit bakelit, ingen tryckt prydnadsrand).

Alla datummärkta komponenter (pappers- och keramiska kondensatorer av märke NSF) i min apparat är daterade mellan oktober 1939 och februari 1940.

Viktor

Inlägg av Viktor » 7 juni 2018, 22:26

Hjulen är det någon som monterat senare och inte särskilt proffsigt tyvärr heller så skruvarna har spräckt träet och gjort att en bit faner lossnat men det är lätt fixat. jag har gått igenom kondensatorerna och håller på att beställa från mouser men hittar inga som är y-klassade. var kan jag hitta dom?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 7 juni 2018, 22:50

Y-klassade kondensatorer brukar man kunna hitta hos de flesta elektronikdistributörer.

De här bör duga. https://www.mouser.se/ProductDetail/Mur ... iahg%3d%3d

Skriv svar