Strömrusning Graetz Komtess

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
okhan

Strömrusning Graetz Komtess

Inläggav okhan » 3 juni 2018, 21:25

Hej!

Har precis lagat denna radio som lät illa efter 2 minuters körning. Visade sig att jag hade 27V på katoden på EL84 röret.
Jag bytte motstånd mot ett nytt på 330 ohm för att dra ner tomgångströmmen men det hjälpte inte. Bytte även till nytt rör utan framgång.

Spänningarna angivna på anod och skärmgaller stämmer rätt så väl. Jag har även bytt avkopplingskondensatorn som sitter parallellt med katodmotståndet.

Nu till det spännande: När jag mätte med min digitalmultimeter på gallret för att se om det fanns likspänning där märkte jag att distortionen slutade, men de kom tillbaka snabbt när jag tog bort proben. Märkte då att spänningen sjunker till det normala vid katoden när mätproben ligger på styrgallret.
Jag provade då att koppla 1megohm motstånd direkt mellan galler och jord och problemet försvann helt och hållet! Jag har nu normala spänningar överallt och har kört radion i någon timme utan problem.

Jag undrar av ren nyfikenhet på varför jag behövde detta motstånd för att det skulle funka normalt och varför den beter sig som den gjorde?
Bilagor
Graetz komtess.png
Graetz komtess.png (104.95 KiB) Visad 549 gånger

torbjorn

Re: Strömrusning Graetz Komtess

Inläggav torbjorn » 3 juni 2018, 21:55

Förmodligen avbrott i originalgallerläckan (syns inte på schemautdraget), eller läckström i kopplingskondensatorn till styrgallret (pos 249).

Ibland kan det hända när slutröret börjar bli slitet, att det får tendens till sekundäremission från styrgallret som yttrar sig på samma sätt. Jag vet inte om det är en tillfällighet, men på audioslutrör är det mest EL84 (ev även något enstaka EL41) som har varit besvärliga på det sättet för mig, och i synnerhet sådana av märke Telefunken. Problemet är också vanligt på linjeslutrör i tv, där kan det yttra sig på många konstiga sätt beroende på t ex om tv:n har stabilisering för bildbredd och högspänning eller inte.
Får man samma problem med flera olika rör i samma apparat kan det vara bra att kolla att inte glödspänningen är för hög.

Hasse Andersson

Inläggav Hasse Andersson » 7 juni 2018, 19:31

"läckström i kopplingskondensatorn till styrgallret (pos 249)."

Typiskt standard fel!
Kan t.ex. testas genom ta ur röret och mäta spänningen
vid galler anslutningen med radion påslagen.

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 7 juni 2018, 21:07

Det kan vara ett avbrott i diskantpoten 1Mohm.Den fungerar här som gallerläcka för slutröret och en sån måste finnas annars går likspänningen på gallret upp i höjden.
Om man då sätter dit ett motstånd som du har gjort,då tar det över funktionen.
Det kan tydligen räcka med ett högohmigt mätinstrument för att få ner potentialen mot 0.
Helst ska motståndet väl vara lite högre än 1 Mohm så att det inte ändrar diskantpotens inverkan på ljudet för mycket.
Byta pot går ju också om man så vill.

Men hur är det?Har du bytt kopplingskondensatorn 249?[attachment=0]Graetz Comtess 811 utgång.jpg[/attachment]
Bilagor
Graetz Comtess 811 utgång.jpg
Graetz Comtess 811 utgång.jpg (57.19 KiB) Visad 481 gånger

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inläggav SM7CZR » 7 juni 2018, 21:12

Måste berätta en grej som hände under min tid som serviceman på hemelektronik. En Philips radio med dubbla ECL82 kom in med kortslutning i nättransformatorn. Temperatursäkringen hade utlöst. Orsaken var kortslutning i selenlikriktarbryggan.
Och varför hade den det? Jo, de två ECL82:orna hade dragit för mycket anodström just på grund av läckande kopplingskondingar på styrgallren.
Så det blev en dyr reparation tack vare att man hade använt radion trots att ljudet var distorderat. Så visst bör man vara observant på detta, oavsett vad det sitter för slutrör och vilket fabrikat det är på radion. Vissa kondensatorfabrikat fick snabbt dåligt rykte hos radioverkstäderna.
Senast redigerad av 1 SM7CZR, redigerad totalt 7 gånger.
- Ingvar -

torbjorn

Inläggav torbjorn » 7 juni 2018, 21:22

Just Philipsapparaterna med låg anodspänning (155-170 V) och t ex ECL82 eller EL86 som slutrör hade högst tveksamma selenlikriktare som ofta fick kortslutning även om de inte överbelastades. Det var vanligt med kortslutning i likriktaren och brunnen nättransformator även på sådana apparater av lite nyare årgångar (ca 1960 och framåt) som hade pålitliga polyesterkondensatorer istället för "tjärklumpar".

okhan

Inläggav okhan » 7 juni 2018, 21:26

Mycket riktigt så prickade Rolf Z problemet. Det var tonkontrollen som glappade! Kopplingskondensatorn har jag såklart bytt. Låter ej dessa sitta kvar.

Angående tonkontrollen...Hur funkar denna? Är det en kombination av diskantavrullning samt negativ återkoppling eller blir jag lurad av av linjen som är dragen till utgångstransformatorns sekundär?Det kanske bara är en enkel ritning på att den dras till jord via potentiometern?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 7 juni 2018, 22:46

Det är nog frågan om motkoppling av diskanten från sekundärlindningen via 2,7 nF -kondensatorn.

Återgå till "Elektronik"