**Hjälp behövs med anslutning på röret?**

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

**Hjälp behövs med anslutning på röret?**

Inläggav Boko57 » 13 juni 2018, 20:59

Jag är i färd att trimma mellanfrekvensen på en Philips BX373A bakelit radio.

Serviceanvisningen är på holländska *suck* men jag har räknat ut att jag ska mata in en 452 KHz signal med en kondensator på 32 000pF till röret B1.

Jag tolkar det som att signalen ska gå in på gallret.

Frågan är bara vilken pinne det är på B1 röret??

Skulle någon kunna hjälpa mig med detta.

På sidan 8 (nästa sista sidan) så finns en bild på undersidan av radion med alla anslutningar. Jag är osäker på vilken pinne det är på B1 som är den riktiga anslutningen.
Bilagor
Philips_BX373A_Radio_1948_SM.pdf
(599.3 KiB) Nerladdad 26 gånger

torbjorn

Re: **Hjälp behövs med anslutning på röret?**

Inläggav torbjorn » 13 juni 2018, 22:51

Som synes på schemat är det punkten styrgaller B1 - C11 - R2. Och på komponentplaceringsritningen är C11 och R2 anslutna till pinne 6 på röret. I praktiken fungerar det lika bra att koppla in sig på andra sidan C11 (alltså till vridkondensatorn), då behöver man inte ens ordna en egen kondensator i serie med signalgeneratorns utgång. Eller också gör man det bekvämt för sig och ansluter signalgeneratorn till antenningången, ställer radion på LV eller MV, stämmer av till den ände av bandet som ligger närmast mellanfrekvensen och sidstämmer MF-spärren S5-C6 om den dämpar för mycket.

När det gäller trimning av Philipsapparater bör du se upp med att samma radiomodell kan ha olika mellanfrekvens beroende på i vilket land den är såld. En och samma modell kan t ex ha 452 kHz för BeNeLux-marknaden, 460 kHz för Tyskland och 468 kHz för Norge och Sverige. Efter typbeteckningen brukar det finnas ett snedstreck och två siffror (kan stå t ex /00 , /19 , /39 ) som anger detta och en del andra "optioner". Ofta står mellanfrekvensen också finstilt vid rörplaceringsritningen på bakstycket eller stämplad någonstans på chassit. Det kan alltså vara klokt att kolla med signalgenerator vilken frekvens den verkar vara trimmad till sedan tidigare, innan man börjar skruva.
För BX373A liksom övriga Philipsapparater av 1949 års modell, står dock 452 kHz även i de svenska serviceanvisningarna, så det finns viss chans att det stämmer med verkligheten.

Rördatablad med uppgift om sockelkoppling finns det annars gott om på http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html . En hel del finns också på radiomuseum.org , dock får man se upp med att många uppgifter där kommer från "tredjeparts" rörhandböcker som inte alltid är fria från tryckfel.

Boko57

Inläggav Boko57 » 14 juni 2018, 07:26

Tack för informationen!

Jag ska dubbelkolla mellanfrekvensen så att den blir säkert fastställd.

Ett problem som jag råkade ut för var att ena burken plötsligt "dog" och det gick inte att trimma frekvensen. jag kunde inte förstå vad det var ända tills jag skruvade ut kärnorna helt och hållet och upptäckte att den ena trimskruven saknade ferrit kärnan. Jag fick lite panik men upptäckte sedan att den hade ramlat loss och satt kvar i spolen på mellanfrekvensburken. Det blev att mödosamt löda loss denna burk och efter mycket skakade till slut få ut den lilla ferrit kärnan som jag satt tillbaka i trimskruven och fixerade med lite lim.

Ikväll ska jag löda tillbaka anslutningarna på burken och återuppta trimningen.

Det är inte helt ofarligt att skruva på trimskruvarna kan jag konstatera och vad hade jag gjort om ferrit kärnan hade gått sönder?

När jag är klar så kommer denna radio att bli fantastiskt fin och förhoppningsvis även fungera bra som mottagare. Jag har inget nätbrum i radion så elektrolyterna tycks vara friska.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 14 juni 2018, 07:32

Om trimkärnor går sönder är det bra att ha ett lager av skrotchassin att plocka från.
I nödfall kanske det går att få dit en annan kärna trots att gängan inte riktigt stämmer, om man skruvar in den tillsammans med en remsa av något lagom mjukt (tandtråd, tunn papp etc). Se dock till att kärnan kommer från en spole avsedd för ungefär samma frekvensområde, för att få ett lämpligt järnpulver- eller ferritmaterial. Det är t ex inte lämpligt att förväxla kärnor mellan FM- och AM-mellanfrekvenstransformatorer även om de har samma mått.

Boko57

Inläggav Boko57 » 14 juni 2018, 19:52

Nu har jag trimmat radion och monterat ihop den.

Den fungerar faktiskt superbra och tar in en massa stationer på mellanvåg och kortvåg samt någon enstaka station på långvåg. Det finns nog ingen anledning att skruva på respektive band och dessutom ser trimspolarna farligt veka ut.

En iakttagelse när jag trimmade mellanfrekvensen var att en av trimpunkterna gav en ganska vag påverkan jämfört med de tre övriga där man fick tydligt utslag.

Man kan betrakta detta objekt som klart mao.
Bilagor
Philips.JPG
Philips.JPG (452.43 KiB) Visad 487 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 15 juni 2018, 13:05

Vilken av MF-trimpunkterna var det som påverkade mindre än de andra?

Boko57

Inläggav Boko57 » 15 juni 2018, 13:58

Det var trimpunkt S19/20.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 15 juni 2018, 19:40

Alltså blandarrörets anodkrets. Knepigt, den borde bete sig likadant som de andra i och med att blandarröret UCH21 har ganska hög inre resistans. Det är en annan sak på apparater som har gammaldags amerikansk pentagridblandare (6A8 etc) eller triodhexod (ECH3, ECH 41 m fl), där har blandarrören lägre inre resistans vilket dämpar MF-kretsen.

Återgå till "Elektronik"