Signal Corps. AN/TRC-10

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
SM7DLK
Kontakt:

Signal Corps. AN/TRC-10

Inläggav SM7DLK » 4 juli 2018, 11:12

Ännu en radio från WWII har räddats från att gå till återvinning. Omedelbart visste jag inte mycket om denna modell och efter att febrilt ha sökt information så har jag bara blivit något klokare. Det finns knappast något dokumenterat om denna modell bortsett från den manual som U.S. Gov. vänligen publicerat på nätet. Det jag vet är att US Army beställde 177 exemplar 1944. Mitt ex. har serienummer 160 och det högsta jag hört talas om är strax över 200. Många fler än så tillverkades troligen inte. Det påstås att den främst var avsedd för kommunikation bakom fiendens frontlinjer vid hemliga operationer. WWII var slut i Europa när mitt exemplar tillverkades i juni -45 och det hävdas att modellen kom att användas i Asien/Burma där WWII fortsatte mot japanerna. Det har också skrivits att det endast finns tre kända exemplar av modellen, men då känner jag nu till ytterligare två.
Själva mottagaren/sändaren är ett kompakt bygge med låg vikt jämfört med andra liknande stationer från den tiden. Stationen täcker 2-12 MHz och sändaren är kristallstyrd och endast avsedd för telegrafi. Jag har slipat några passande kristaller till sändaren och byggt ett PSU (600VDC och 6,3V). Uteffekten är ca. 15 watt och det har blivit en del kontakter inom Europa.

//Göran
Front_small.jpg
Front_small.jpg (49.51 KiB) Visad 173 gånger

warning_label_small.jpg
warning_label_small.jpg (45.58 KiB) Visad 173 gånger

Transmitter_small.jpg
Transmitter_small.jpg (61.04 KiB) Visad 173 gånger

Återgå till "Senaste fynden"