Åsikter om renovering

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Åsikter om renovering

Inläggav Boko57 » 14 juli 2018, 10:10

Jag har startat att renovera en Philips 834A.

Det yttre är i stort klart och består i en restoration dvs jag har putsat upp radion men låtit patinan finnas kvar vilket blev mycket fint.

Nu ska jag ge mig på det elektriska och funderar lite på hur man ska göra med utbytet av kondensatorer. En del väljer att behålla de gamla höljena till kondensatorer men gjuter in nya kondensatorer med vax/smältlim eller liknande så att det ska se ut som original.

Frågan är hur man ska göra med denna radio? Minskar man värdet på radion om man sätter dit nya kondensatorer i vanlig ordning eller är det värt att lägga stor energi på att få det och se ut exakt som original?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Re: Åsikter om renovering

Inläggav Micke » 15 juli 2018, 14:46

Ska du sälja radion?
Gör du inget vid den kommer en purist eller en dammtorr musieintendent att bli jätteglad, men dom betalar inget speciellt för radion. Är den renoverad och fungerar skiter fullständigt en icke radiokunnig hur den ser ut invändigt, och betalar troligtvis bra för den. Och ännu mer om du sätter i en bluetoothenhet som kopplas in i audiodelen så personen kan strömma vilken musik hen vill lyssna på.

Ska du använda radion?
IMHO, ju äldre radio, ju mer jobb lägger du på renoveringen. Dokumentera vad du gör och skriv ner på ett papper vad du gjort och när du gjorde det och häfta fast dokumentet inne i radion.
Jag hade lagt mer energi på att ”dölja” renoveringen, dvs, gjuta in de nya kondingarna i de gamla skalen ( gäller vaxkondingar och elyter).
Och sätt i en bluetoothenhet så du kan strömma musik till radion. En sådan enhet gör ingen åverkan på radion, om det finns ett grammofoningång kopplar du enheten där med lite anpassningar för nivåerna.

Jag har sett fler och fler hemsidor som slaktar innandömet på radion och sätter i bluetooth och säljer apparaterna skitdyrt. Och trenden går dit, ta en ”vanlig” äldre transistor som har AM, vi ger kanske 50-200 kr för en sådan, slaktad med bluetooth ger en motorentusiast minst 500 kr för den.
Må gott i sommarvärmen,
Micke
Senast redigerad av 1 Micke, redigerad totalt 15 gånger.

Boko57

Inläggav Boko57 » 15 juli 2018, 17:18

Tack för din feedback!

Jag vill återställa radion så att den fungerar som det var tänkt. Det ger mig gott samvete att ha räddat något för eftervärlden. Det är klart att det inte händer särskilt mycket på långvåg och mellanvåg numera.

Angående det du tar upp att "slakta" radios för att bygga om dem för Bluetooth så tycker jag att det är katastrof att göra så. Det är ungefär som trenden tidigare att avluta gamla möbler och ta bort färgen och förstöra träet med lutet för evigt.

Kanske är det bästa ändå att försöka dölja renoveringen som du säger. Då ser radion bra ut inuti. Det är förstås ett stort extra arbete.

Frågan är vilka kondensatorer utöver elektrolyterna som "måste" bytas om man ska göra en prioritering?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 15 juli 2018, 17:47

834A är inte helt lätt att renovera.
Jag hittade denna sida som visar innanmätet på radion. Visserligen fransk sida, men det finns översättare på nätet.
http://cfp-radio.com/restaurations/philips834a/chapitrage-philips-834a.html

Boko57

Inläggav Boko57 » 15 juli 2018, 18:44

Tack för länken, den kommer vara till stor hjälp!

Med tanke på hur fin min 834 är så slipper jag en hel del jämfört med stackarn i länken.

Kondensatorpaketet med C3, C4, C9, C6, C8 och C10 är kanske det man ska börja med utöver elektrolyterna C1 och C2 på 15 uF.

Frågan är hur man "bryter upp" kondensatorpaketet utan att förstöra för mycket?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 15 juli 2018, 19:43

Är inte lock och botten fastlödda på Philips kondensatorblock? Förmodligen kan man få loss dem om man värmer alltsammans med t ex varmluftpistol eller gasolbrännare.
Jag har aldrig försökt få isär ett block av den typen, bara det runda med två kondensatorer i som finns i t ex 521A. Och så förstås svensktillverkade "Alpha" kondensatorblock, med vikta plåtflikar som håller fast ett lock av pertinax och därunder ett lager ganska svårsmält beck ovanpå kondensatorlindorna. viewtopic.php?p=2372#p2372

Återgå till "Elektronik"