Manual och rörlista för Euratele/NTI Rörprovare

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
agfamatic

Manual och rörlista för Euratele/NTI Rörprovare

Inlägg av agfamatic » 11 januari 2019, 01:07

här är den svenska versionen av manualen och rörlistan för NTIs rörprovare även känd under det tyska namnet Euratele.
manualen finns även i tysk version på nätet sedan länge men så vidare man inte kan språket tillräckligt kan det vara svårt att bilda en uppfattning av hur man använder rörprovaren så därav kan den svenska manualen vara guld värd för den som har apparaten men saknar manual.
OBS. på sida 21 hittade jag ett fel i rörlistan som jag har korrigerat i den här versionen men det kan fortfarande finnas andra felaktigheter så kolla rörkopplingen om du är osäker.

PDF filen var för för stor för att lada upp här så här är en länk istället:
https://drive.google.com/open?id=1mEPOm ... 4M0uZYmjH7

här är schema och adapterkopplingar för äldre rör.
Bilagor
Schaltbild.jpg
Schaltbild.jpg (58.88 KiB) Visad 1033 gånger
Adapter.jpg
Adapter.jpg (23.26 KiB) Visad 1033 gånger
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

torbjorn

Re: Manual och rörlista för Euratele/NTI Rörprovare

Inlägg av torbjorn » 11 januari 2019, 08:49

En sak som kan vara bra att veta apropå adaptrarna, är att det förekommer flera olika numreringar av pinnarna i äldre europeiska rörsocklar (framför allt 4- och 5-pin stiftsocklar samt brunnsocklar). Så innan man tar något för givet och ställer in rörprovaren för ett udda rör enligt rörhandbok, bör man kolla att den rörhandboken använder samma numrering som de adaptrar man har.

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 11 januari 2019, 13:04

Nu var det ett litet tag sedan jag korrigerade felkopplingen men jag vill minnas att jag jämförde adapterkopplingen med ett antal olika brunnsockelrör på radiomuseum.org och där stämde alla förutom ECH3.
så jag är ganska säker på att i det det rör sig om ett tryckfel.

Har dock precis som du skriver sett olika udda numreringar på olika platser på nätet. Det enklaste settet att kolla vad det är för koppling borde ju vara att hitta vilka anslutningar som går till glödtråden och sedan jämföra med olika rörhandböcker samt radiomuseum.org
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 11 januari 2019, 14:33

Radiomuseum.org är inte helt pålitligt när det gäller rördata. Det mesta av inkopplingsexemplen för rör kommer från den holländska De Muiderkring's rörhandbok, och den är tyvärr inte helt fri från tryckfel. En säkrare källa är datablad och kataloger från rörtillverkare, mycket sånt finns på tubedata.org , söksidan är http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html

Skriv svar