SRA Radiola Duett 1506V

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
ancaf33

SRA Radiola Duett 1506V

Inlägg av ancaf33 » 15 januari 2019, 09:58

Hej!

Undrar om någon vet vart man kan hitta en bruksanvisning för Radiola Duett 1506V? samt vad man bör tänka på innan man testar att koppla in den första gången. Jag hittade lite info på radiomuseum: https://www.radiomuseum.org/r/sra_1506v1506.html

/Karolina
Om någon har stenkakor till salu så är jag intresserad :)

torbjorn

Re: SRA Radiola Duett 1506V

Inlägg av torbjorn » 15 januari 2019, 11:23

Samma saker som vanligt med en gammal rörradio som inte har varit igång på länge - var misstänksam mot alla pappers- och elektrolytkondensatorer. Byt papperskondensatorer, åtminstone de som sitter på kritiska ställen (nätavstörning, kopplingskondensator vid slutrörets styrgaller mm). Elektrolyter som i princip är i bra skick, KAN gå att formera och göra användbara, men om de har torkat ut eller börjat läcka så bör även de bytas innan man försöker provköra apparaten.

Beträffande grammofonverket, som ser ut att vara ett Garrardverk, så får man räkna med smörjning av diverse lager och byte av gummidelar i pickupen (cykelventilgummi går bra att använda). Ev kan mellanhjulet för drivningen vara så torrt och hårt på ytan att det slirar.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 15 januari 2019, 11:33

Det är osedvanligt klokt att be om råd innan du kopplar in nätsladden. Torbjörn har redan gett dig direktiv, här finns en längre text:
https://www.qsl.net/sm5dff/restaurering.html

Lennart

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 15 januari 2019, 17:43

Tack för svaren!Jag antar att jag kan ladda upp lite bilder ifall jag är osäker? var hittar jag kondensatorer och dylikt? Jag kommer främst använda den för mina stenkakor (uppgraderar från min vevgrammofon Columbia viva tonale no 112), men vill såklart att radion också ska funka.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 16 januari 2019, 08:31

Det går utmärkt, gör som många andra och låt det bli en tråd om renoveringen! Det finns många liknande trådar sedan tidigare, både i denna avdelning av forumet och under Elektronik, som kan vara värda att studera. Kondensatorer mm kan köpas hos de flesta elektronikkomponentnasare på nätet, t ex Farnell eller RS Components.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 16 januari 2019, 14:03

Okej! tack men då startar ja en ny tråd (eller fortsätter på denna) när jag ska påbörja reparationen, måste bara lokalisera min lödstation som har försvunnit..

Finns det kanske fler reparationstips som den ovannämnda? det är väldigt intressant att läsa, har lusläst forumet på massa intressanta trådar också :)

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 5 februari 2019, 11:39

Så nu har ja äntligen fått hem apparaten. Öppnade den och tog lite foton. Vad bör jag byta/serva? den verkar rätt så "städad" inuti iallafall.
Lacken är sådär, funderar på att slipa bort lacken och sen använda kanske vax eller lackera om med cellulosa lack. Man ser på ena bilden att det har varit lite värmeutveckling i radion innan.., när jag kollar i apparaten så ser jag inga kondensatorer? eller är de i plåthölje det? Känner mig allmänt förvirrad och mottar gärna alla tips :)

Bifogar foton
DSC_1842.JPG
DSC_1842.JPG (704.05 KiB) Visad 1652 gånger
DSC_1843.JPG
DSC_1843.JPG (503.86 KiB) Visad 1652 gånger
DSC_1846.JPG
DSC_1846.JPG (599.01 KiB) Visad 1652 gånger
DSC_1847.JPG
DSC_1847.JPG (480.83 KiB) Visad 1652 gånger
DSC_1848.JPG
DSC_1848.JPG (930.85 KiB) Visad 1652 gånger
Senast redigerad av 1 ancaf33, redigerad totalt 5 gånger.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 5 februari 2019, 11:41

Sen undrar jag också om någon kanske har lite småskruvar över som jag kan köpa? Det fattas lite här och där :(
Har någon något tips på hur jag kan fixa fanér skadan som syns på bild 1, tänkte att man kan ta kemiskt trä och spackla, men misstänker att färg o så inte kommer matcha då.

Edit: såg nu att jag glömde titta under apparaten, där sitter alla capacitors och sånt (ser ut som några är bytta?), bifogar lite fler bilder även på själva kopplingsschemat. Sedan undrar jag om någon har en ide av vilket material skyddsplattan ska va av? hittade bild på den på radiomuseum
DSC_1856.JPG
DSC_1856.JPG (1.23 MiB) Visad 1593 gånger
DSC_1855.JPG
DSC_1855.JPG (829.28 KiB) Visad 1593 gånger
DSC_1854.JPG
DSC_1854.JPG (857.79 KiB) Visad 1593 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 februari 2019, 19:47

En bra fortsättning är att du, med hjälp av kopplingssschemat, börjar bekanta dig med chassit och identifierar vilken komponent som är vilken. Byt åtminstone de mest suspekta papperskondensatorerna och de som sitter på kritiska ställen (t ex kopplingskondensatorn före slutrörets styrgaller), det finns många tidigare renoveringstrådar på forumet att utgå från för att bedöma sådana saker. Om den stora glättningselektrolyten (RIFA-plåtburken som sitter vertikalt monterad på chassit) inte verkar ha börjat läcka eller blivit skum på annat sätt, så gör ett försök att formera den.
Avsyna röret 6AT6 lite närmare, det ser misstänkt ut som om det skulle ha kunnat tappa vakuum men det kan också vara bara att det är en ovanligt liten fläck av gettermetall på glaset.
Om gummikablar för nätspänning (t ex till strömbrytaren eller grammofonmotorn) är knastertorra och spröda, så är det bäst att byta ut dem.
Fundera på om det kan vara lämpligt att komplettera med säkringar för anodspänning och eventuellt även glöd, även detta finns det många exempel på i tidigare trådar.

Bottenluckan har förmodligen varit gjord av unicapapp, eventuellt med aluminiumfolie fastlimmad på ena sidan.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 8 februari 2019, 22:20

Tack för svar :) Bör jag ta ut chassit och alla komponenter ur radion eller kan jag låta det sitta kvar? En fråga till, jag försökte hitta kondensatorer (på farnell, elfa) men är inte säker på vilken typ jag ska ta? till exempel på 5000pF kondensatorn. Alla kablar känns hittills mjuka och flexibla, men måste nog byta kontakten då jag nu tyvärr bor i en modern lägenhet som inte har de gamla uttagen i väggen. Säkringar hade ju varit trevligt att montera också.

EDIT: Unica papp, men va bra har några gamla lådor i det som jag kan ta och tillverka ett skyddslock av då :)

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 februari 2019, 16:50

Om du kollar i andra gamla trådar så finns det många tips om ersättningskondensatorer. Rent allmänt så byter man inte keramiska- eller glimmerkondensatorer, utan det är pappers- och elektrolytkondensatorer som ska bytas.
Papperskondensatorerna brukar man ersätta med plastfolie (polyester)-kondensatorer, en vanlig typ heter MKT 1813. Undantaget är kondensatorer som utsätts för nätspänning, de ska ersättas med X2- eller Y2-godkända typer, även detta finns omnämnt i tidigare trådar.
Du får bedöma om det verkar gå att komma åt allt som ska bytas med chassiet på plats, annars är det bättre att lyfta ur det.

Ett tips är att gå igenom schemat och apparaten, identifiera alla misstänkta kondensatorer med data (kapacitans, märkspänning etc) och posnummer, sen gör du upp en lista t ex i Excel och markerar vilka som är särskilt kritiska t ex ur elsäkerhetssynpunkt, den listan är ett bra underlag inför reservdelsbeställning.
Om du räknar med att renovera fler radioapparater så kan det löna sig att köpa på sig några extra av gångbara kondensatortyper, de går alltid åt.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 26 februari 2019, 19:43

Jag har gått igenom och sett vilka kondensatorer som behövs bytas men jag måste säga att jag känner mig lite för novis för att göra detta själv.. Finns det möjligtvis någon i Stockholm med omnejd som hade kunnats tänka hjälpa?

Jerker

Inlägg av Jerker » 2 april 2019, 09:44

Hej
Noviser börjar vi alla som och jag sorterar själv i den kategorin, blir dock lite klokare för var gång jag skruvar och kopplar. Låt renoveringen ta tid och sug på karamellen, när du gjort jobbet själv är du extra stolt. Jag tittar gärna på youtubekanaler för information, D-lab electronics och Electronics old and new, den sistnämnda är verkligen heltäckande. Blueglow electronics har några 'nybörjarfilmer' om elscheman. Lycka till !
Farbror Baggen

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 17 maj 2019, 07:46

aha :) ja jag får väl försöka själv :) min lödstation har blivit stulen dock så det kommer att dröja :(

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 16 juni 2019, 15:36

Jag har ersatt strömkabeln och den som gick till grammofonen med nya, skivan snurrar igång (ska främst ha den till grammofonskivor) men inget ljud, inte heller på radion, inget som ryker eller dylikt dock..

Skriv svar