SRA Radiola Duett 1506V

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
ancaf33

Re: SRA Radiola Duett 1506V

Inlägg av ancaf33 » 21 juni 2019, 21:21

Glad midsommar! (Nu har jag äntligen en lödpenna igen :) )

Jag satt lite med radion idag och har kommit fram till att jag måste byta följande
10 000pF 1500V x 3
50 000pF 1500V x 3
50uF 12V (?) x 1
Vilka motsvarar dessa i dagens grejor?

Sedan undrar jag vad denna som ser vit ut är för något? Bild den verkar vara kopplad till ena röret.

Sedan enligt vad jag kan se bör dessa två spiral sladdar vara fastlödade också men är det ej i nuläget, var bör dessa lödas? Bild

Sedan sist men inte minst så tror jag att följande inringade är samma som 50 000pF (den tredje) stämmer det? Bild

Jag tänkte beställa delarna som behövs nu så jag äntligen kan få igång radion.. :)

Ifall mina bilder inte funkar:
"Den vita saken" https://drive.google.com/open?id=1QuxoX ... COtjl9CXI5
"Spiralsladdarna" https://drive.google.com/open?id=1Hhe-q ... Yf61O5_TYl
"50 000pF" https://drive.google.com/open?id=1ua0u- ... doeKGAIY4J

Uppskattar all hjälp :)
Om någon har stenkakor till salu så är jag intresserad :)

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 26 juni 2019, 21:43

Den vita saken är ett trådlindat effektmotstånd.
"Spiralsladdarna" är faktiskt trimkondensatorer, de ska vara vara anslutna i ena änden. Rör dem inte i onödan!

Är det utgångstransformatorn som den sista oidentifierade kondensatorn sitter intill? Det borde gå att identifiera den med hjälp av schemat, annars kan man ju alltid lossa den för att komma åt att läsa märkningen.

Beträffande kondensatorersättningar så står det mycket om den saken i tidigare trådar. Gamla värden på 50 nF resp 50 uF ersätts med det moderna standardvärdet 47 nF / uF. Rent allmänt kan man gå ner kraftigt i märkspänning när man ersätter gamla papperskondensatorer med moderna plastfoliekondensatorer. Det spänningsvärde som står på en papperskondensator från 1950-talet är nämligen den provspänning som kondensatorn garanterades tåla under en minut då den var ny, inte tillåten normal arbetsspänning (som är den spänning som anges nuförtiden).
Nu har jag inte schemat för apparaten framför mig för ögonblicket, men rent allmänt kan de flesta papperskondensatorer i en sådan här radio ersättas med moderna kondensatorer med 250 eller kanske 400 V märkspänning. Om det finns en kondensator mellan slutrörets anod och jord, kan det vara bra att använda en 630 V där (den har dock oftast så liten kapacitans att den knappt går att köpa med lägre märkspänning än så).
Kondensatorer som utsätts för nätspänning eller andra höga växelspänningar (störningsskydd vid nätintaget, likriktarröret mm) bör ersättas med s k X2-godkända kondensatorer. Kondensatorer som ligger mellan nätspänning och chassi eller annan berörbar del och alltså är kritiska för personsäkerhet, ska vara Y2-godkända och de får vara på högst 4,7 nF för att inte läckströmmen ska bli otrevligt hög.
Beträffande den lilla elektrolytkondensatorn, jag antar att den ligger parallellt med slutrörets katodmotstånd, så gör det inget om den får högre märkspänning än original. 47 uF 25 eller 50 V blir utmärkt där.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 26 juni 2019, 22:27

Tack för svar :) Det klarnar lite när du förklarar.

Bör jag ersätta det trådlindade effektmotståndet?
Det finns schema på radiomuseum som jag laddade hem, men enligt anvisningar på en annan tråd här på forumet så har jag förstått att de ej bör delas.

Och hur kan jag veta vilka som ska vara x2-godkända? Jag förstår i schemat men inte i verkligheten...
Hur kan jag testa att saker funkar när jag reparerar?

Ursäktar för många "dumma" frågor, men frågar hellre en gång för mycket än en gång för lite :)

edit: är uf samma som pf?
ytterliggare en fråga, hur kan jag veta vilket rör som är vilket?
Jag kan gärna skicka schema i pm så någon kanske kan förklara vilken är avstörningskondensatorn och dylikt :)

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 27 juni 2019, 08:59

Jag har schema hemma - dock inte där jag är just nu.

Effektmotståndet finns det ingen anledning att byta ut om det är helt. Det är ju lätt gjort att ohmmäta.

Man får följa ledningsdragningen i apparaten för att identifiera vilken komponent i apparaten som motsvarar vilken komponent på schemat. Nätavstörningskondensatorerna är ju t ex inkopplade någonstans där nätsladden kommer in - vid nätströmbrytaren, nätspänningsomkopplaren eller nättransformatorn.

uF och pF är INTE samma sak. Prefixet u , mikro, betyder ju miljondel (10^-6). n , nano, betyder miljarddel (10^-9) . p , piko, betyder biljondel (10^-12). Det går alltså 1000 pF på 1 nF , och det går 1000 nF på 1 uF. I gamla schemor kan man ibland se att det står kpF, det är samma sak som nF. En beteckning som är vanlig speciellt på gamla amerikanska kondensatorer, men formellt sett helt uppåt väggarna, är att skriva MFD när man menar uF.

När det gäller vilket rör som är vilket, så bör det gå ganska lätt att reda ut med hjälp av schemat, beteckningarna på rören och den rörplaceringsritning som finns i apparaten. Med lite erfarenhet så känner man igen många rörtyper på utseendet och typen av sockel även om beteckningen skulle vara oläslig.
Observera att några rör på rörplaceringsritningen har beteckningar som börjar på M. Detta har ingen egentlig betydelse utan talar bara om att röret är tillverkat av den engelska firman Marconi, som SRA/Radiola samarbetade med. Ska man i dagligt tal diskutera ett sådant rör, leta datablad, köpa ett etc, så är det beteckningen utan M man ska tala om. Alltså t ex ECH42 istället för MECH42.
De två rören som har beteckning som börjar med siffra är amerikanska rörtyper. Samma rör förekommer också med en europeisk beteckning. 6BA6 kan alltså heta EF93, och 6AT6 kan heta EBC90. Det senare finns också i en förbättrad men i övrigt nästan identisk variant som heter 6AV6 / EBC91 , man ska inte bli förvånad om man hittar det röret på ett ställe där det enligt ritningarna ska sitta 6AT6.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 27 juni 2019, 09:25

Aha, jag skickade även schema med pm :)

Jag försökte ohm mäta det trådlindade motståndet men får inget resultat :(
Tack för förklaringen av värdena på kondensatorerna!

Jag har rengjort alla kontakter på rören, och alla rör ser hela ut och alla beteckningar kan avläsas med enkelhet.
Vågar jag koppla in apparaten? Det verkar även som den måste ha en antenn inkopplad, dvs att det inte finns någon i själva apparaten.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 27 juni 2019, 09:37

Hurra!

Jag har fått liv i den. Alla rör verkar fungera och glöder. När jag spelar på grammofonen, så är volymen på högsta och mycket låg volym ur själva högtalaren, vad kan detta bero på?

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 27 juni 2019, 11:06

Pickupen kan vara dålig!
Har du bytt papperskondensatorerna? De kan också ställa till det

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 27 juni 2019, 12:15

Jag har bytt allt gummi i pickupen och det blev mycket bättre. Volymen blev lite bättre men fortfarande rätt så låg (om jag jämför med en gammal uppdragbar grammofonspelare iaf )

edit: Jag har inte bytt kondensatorer än, men tänker göra det snart :) måste bara beställa det som behövs

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 27 juni 2019, 12:48

Har någon ett tips hur man ska koppla antenn? Dvs hur kan jag tillverka en? Tack Tack :)

Christer K

Inlägg av Christer K » 27 juni 2019, 14:40

Det är väl en äldre modell med endast AM, dvs kort-, mellan- och långvåg. I så fall räcker det med en lång sladd (enkelledare) och en banankontakt. Vet ej om du bor i en villa, om du gör det kan du dra den ut genom fönstret. Det finns tyvärr inga lokalsändare med Sveriges Radios program på AM längre. Bäst användning har man nog av kortvåg, och den går bra dagtid. Det finns väldigt lite på långvåg nu för tiden, men mellanvåg kan man fortfarande hitta en del på om man lyssnar på kvällen och natten. Ju längre antenn, desto bättre.

Beträffande det trådlindade motståndet tror jag att det är på 4 k (4 kiloohm) om det är det som går till de stora elektolyterna. Men om du fått liv i radion så är det inte avbrott där i alla fall.

Christer

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 27 juni 2019, 18:05

aha, jag det står nog 4k på den vita tror jag.

Okej då ska jag inhandla en banankontakt om jag kan hitta det :) det verkar också som att det finns en utgång för "ground" är det nått jag ska använda också?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 27 juni 2019, 21:59

Jag har tagit en titt på schemat nu.
Den här radion har inga avstörningskondensatorer alls vid nätintaget. Det behöver alltså inte anskaffas några X2- eller Y2-godkända kondensatorer till den.
Men detta gör också att radion inte kan använda elnätet som "motvikt" till antennen, och därmed är den mycket beroende av att man ansluter jordledning.
Det klassiska förr i tiden, och som än idag fungerar skapligt i hus med vattenburen värme, är att ansluta till ett blankt (omålat) ställe på närmaste värmeelement. Andra möjligheter är att koppla in till elnätets skyddsjord (vilket inte alltid är att rekommendera om man vill ha störningsfri mottagning, störnivån kan nämligen vara hög där), eller till skärmen i eventuellt uttag för kabel-tv eller centralantenn.

Beträffande kondensatorbytena så är den enda kondensator som verkligen är kritisk och som absolut bör bytas innan man kör igång radion på allvar, den 50 nF som är kopplad mellan anoden (pin 7) 6AT6 och styrgallret (pin 6) EL41. Ett sätt att kolla om den verkar allvarligt ofrisk är att, med radion igång, mäta likspänning på EL41 styrgaller. Den bör ligga på 0 V, om den är mer än några tiondels volt positiv och fortsätter vara det även om man tar ut EL41 ur hållaren, så ska kondensatorn definitivt bytas. Om radion har varit igång länge med denna kondensator i dåligt skick, så kan det tänkas att EL41 och ev också likriktarröret AZ41 har tagit skada. Det är i så fall lätt att konstatera genom att mäta dels spänningen ut från nätlikriktaren (ska vara 255 V enligt schemat), om den ligger mycket lägre så börjar nog AZ41 vara trött. Om denna spänning är rätt men spänningen på EL41 katod för låg (ska vara 5,7 V) så bör man fundera på att byta EL41. Likaså om spänningen på dess styrgaller skulle börja krypa upp och bli positiv när radion har stått på en stund, trots att den berömda kondensatorn är bytt.

Vi kan på samma gång passa på att gå igenom övriga papperskondensatorer och deras funktion.
50 nF som avkoppling från ECH42 skärmgaller (pin 5) till jord samt 10 nF mellan 6BA6 skärmgaller (pin 6) och jord. Svårartad överledning i dessa kondensatorer leder till för låg skärmgallerspänning på respektive rör och, som följd av detta, svag radiomottagning. Grammofon påverkas ej.
10 nF som avkoppling för AGC-ledningen, i schemat inritad långt ned mellan ECH42 och 6BA6. Överledning i denna leder till att AGC (automatisk förstärkningsreglering) fungerar dåligt, apparaten kan bli överstyrd då man tar in en stark station. Lyssnar man på svaga sändare eller om mottagningen är svag av annan anledning, så märks nog fel i denna kondensator inte alls.
Två 10 nF nära volymkontrollen. Fel i dessa kan yttra sig som t ex onormalt kraftigt skrap i volymkontrollen eller att radion tillfälligt blir tyst ett ögonblick i samband med snabb vridning på volymkontrollen. Ev även distorsion i vissa lägen på volymkontrollen. Troligen märks alla sådana problem mer vid radiolyssning än grammofon.
10 nF parallellt med utgångstransformatorns primärlindning. Ganska okritisk, fel i denna kan möjligen ge något svagt ljud eller distorsion. I senare årsmodeller av samma chassi är denna kondensator ersatt med 5 nF i serie med ett motstånd på 3,3 kohm, vilket nog är att föredra - kan åtminstone teoretiskt sett ge bättre diskantåtergivning och renare ljud.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 28 juni 2019, 20:15

Tack så mycket för svaret!! Uppskattas väldigt väldigt mycket. Då ska jag beställa hem de som behövs och byta :)

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 28 juni 2019, 22:35

Har beställt kondensatorerna nu, och även det där 3.3kohm motståndet :) förhoppningsvis ska det bli ordning på radion nu

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 4 juli 2019, 19:16

FIck hem kondensatorerna och bytte dem (se bilder) men nu när jag skulle starta den så är den helt tyst :( kan inte hitta någonstans där något har blivit urkopplat eller hur man ska säga. Vad kan det vara, och hur kan jag kolla det? Rören verkar glöda samma som innan.
Bilagor
efter.JPG
efter.JPG (905.17 KiB) Visad 1278 gånger

Skriv svar