Signalgenerator Heathkit LG-1

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
torbjorn

Signalgenerator Heathkit LG-1

Inlägg av torbjorn » 25 mars 2019, 19:14

Tog en titt på en sådan som jag har haft stående något år. Den verkar (liksom vissa andra prylar som kommer från samma ställe) ha stått fuktigt till, har en del korrosionsskador och nättransformatorn har börjat mögla. Alla rör utom 0B2 hade förlorat vakuum, på ett par av dem fanns sprickor i glaset utgående från någon av sockelpinnarna. 6AF4 och 6AV5 är ju inte särskilt gångbara här i Sverige, det är rörtyper som användes i amerikanska tv-apparater i mitten av 50-talet (UHF-oscillator respektive linjeslutrör). De gick att komma över billigt hos amerikanska Ebaynasare, och tack vare en släkting i USA som hade ärende till Sverige, gick frakten att ordna till överkomligt pris.
Nåväl, efter att ha lagt på nätspänning och haft transformatorn obelastad ett par timmar och konstaterat att den verkar frisk (ingen onormal värmeutveckling osv), så bestämde jag mig för att det kanske kunde vara värt att försöka få igång den.
Formering av elektrolyter och selenlikriktare på sedvanligt sätt, inga problem (märkspänningen på nätfilterelektrolyten är för övrigt bara 150 V). Konstaterade under tiden att inga småkondensatorer (röda plastingjutna av märke Sangamo, förmodligen papperskondensatorer) verkade ha riktigt katastrofal läckström även om en del av dem har sprickor i plasten.
Därefter dags att sätta i rören och "skarp" provkörning. Jodå, den lämnar bärvåg ifrån sig på alla band och med ungefär rätt frekvens! Men ingen modulation alls. Dessutom vill inte visarinstrumentet röra på sig.
Mätte här och var, konstaterade att 400 Hz-oscillatorn gick men det kom inte fram någon modulationsspänning till 6AV5 styrgaller. Däremot ändrade sig likspänningen på styrgallret när man vred på modulationspoten. Efter en stund hittade jag en gammal felkoppling, se rödmarkeringarna i schemat. Ledningen till styrgallret var ansluten till likspänning ut från likriktarbryggan som ska driva instrumentet, istället för till växelspänningen! Modulationen kan således aldrig ha fungerat!
Nu finns modulation, även om jag tycker att den är mycket svag. Går inte alls att komma i närheten av de 50 % AM som den ska kunna ge enligt specen.
Instrumentet verkar fortfarande helt dött trots att det kommer fram likspänning till det, återstår att se om det har fastnat ihop mekaniskt eller om det är avbrott i vridspolen.

Nästa steg i arbetet (kommer att dröja någon vecka) blir att kolla status för papperskondensatorerna lite närmare. Framför allt de två 0,05 uF som ingår i resonanskretsen för moduleringsoscillatorn. Katodavkopplingskondensatorn för 6AV5 (elektrolyt) ska definitivt bytas, den är nog rätt uttorkad. Det finns mycket av både RF och modulationsspänning över katodmotståndet. Och, inte minst, blir det nya Y2-godkända kondensatorer i nätfiltret istället för de små keramiska som inte ens har någon märkspänning angiven, som sitter där nu. Det kan nog i vanlig ordning vara bra att kosta på nät- och anodspänningssäkringar också.

Värt att notera är att LG-1 endast verkar ha tillverkats för 117 V nätspänning.
Bilagor
LG-1_felmarkering_scm.png
LG-1_felmarkering_scm.png (163.87 KiB) Visad 996 gånger

lennon
Kontakt:

Re: Signalgenerator Heathkit LG-1

Inlägg av lennon » 26 mars 2019, 17:58

Byggsatsen kostade 385 kr år 1956, en bit under medianpriset för en bordsradio.

Lennart

LGL

Inlägg av LGL » 30 mars 2019, 14:20

Har en till det yttre liknande RF-generator , Heatkit SG-8, en tidigare version av LG-1. Denna SG-8 har jag haft i många år och är en trevlig liten tingest. Men det gick inte att serva min Philips V6A som har mellanfrekvensen 128 kHz, då lägsta användbara frekvensen här var 160 kHz. Var tvungen att anlita mitt självbygge med 8038 AF-generatorn. Matadoren fixades utan problem. Har numera en Meguro MSG2161 som hjälpreda.

LGL
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 mars 2019, 18:54

Nu är det bättre ordning på modulationen. Jag fick byta alla papperskondensatorer, de hade ökat ca 50 % i värde och förlustfaktorn låg omkring 0,1 vid 1 kHz , alltså minst 10 gånger högre än man kan vänta sig för nya motsvarande kondensatorer. Den enda som var något bättre än de andra var 2 uF kopplingskondensatorn efter katodföljarsteget för moduleringen. Den var dock av annat fabrikat (Astron Metalite), de övriga riktigt dåliga kondensatorerna var Sangamo type 30D. Elektrolyten för avkoppling av 6AV5 katodmotstånd var totalt uttorkad, praktiskt taget avbrott. Katodmotståndet hade ändrat värde kraftigt så jag bytte det, likaså 47 kohm som sitter som gallerläcka för moduleringsoscillatorn.

Nätfilterkondensatorerna är bytta mot Y2-godkända 4,7 nF polypropylenkondensatorer, som dessutom visade sig ha en tiopotens lägre förluster vid 100 kHz än de gamla keramiska (0,0004 respektive 0,0045).

Återstår bara att hitta en lösning på visarinstrumentproblemet. Vridspolen har avbrott men det syns inget uppenbart felaktigt i instrumentet, inga korrosionsskador heller. Verkar vara ett amerikanskt standardinstrument för sin tid, tillverkat av Simpson, 200 uA, det är bara skalan som är special för den här tillämpningen, så det är inte helt omöjligt att ett friskt instrument som bara behöver skalbyte finns någonstans i gömmorna.

Har fortfarande kameraproblem så det blir inga illustrationer till tråden.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 31 mars 2019, 10:04

Det kanske duger med ett shuntat 100 µA-instrument också. Jag ägde en LG-1 på 1980-talet, du kommer att märka otillräcklig skärmning och starka övertoner.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 4 april 2019, 09:39

Jo, man får ju acceptera att en signalgenerator av det här slaget inte är bättre vad som på sin tid ansågs nödvändigt för vanlig radioservice. Och, för den delen, kanske den ska anses som så bra den kunde bli till ett pris som en liten serviceverkstad eller resursstark amatör hade råd att betala.
Den som så ville och kunde, var säkert välkommen att betala en tiopotens mer för en generator från t ex Marconi, HP eller Rohde & Schwartz.

LG-1 är i alla fall av något bättre klass än vissa andra gamla billiga signalgeneratorer jag har haft att göra med. T ex den Euratele-generator som följde med NKI-brevkurser i byggsatsform eller en del japanska 60-talssaker.

En annan störande sak med LG-1, men dock en naturlig följd av konstruktionen med gallermodulering, är att man inte kan styra ut den till mycket mer än 30 % AM utan att distorstion och osymmetrisk modulering börjar bli alltför besvärande.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 6 april 2019, 19:31

LG-1 får finna sig i att bli ställd åt sidan tills ett helt vridspoleinstrument dyker upp.
I sammanhanget gjordes också en översyn av några andra billiga signalgeneratorer i lagret innan även de åsidosattes:

Två byggsatser - NTI / Euratele 412. En mycket enkel generator som täcker de vanliga rundradiobanden från LV till FM. Ett enda rör - ECF80, där trioden används som RF-oscillator och pentoden som moduleringsoscillator, återkopplad med fasvridande RC-nät. Rätt undermålig ur elsäkerhetssynpunkt vilket kanske inte är så förvånande med tanke på att byggsatsen är av italienskt ursprung. Nätsladden dragavlastad med knut, nätspänningsförande ledare går förbi vassa plåtkanter, osv osv. Skyddsjorden var klippt i en av dem.
Det ena exemplaret hade en felkoppling - en tråd från variometern för FM-avstämning som var ansluten till fel lödöra på bandomkopplaren. När det var rättat så fungerar den RF-mässigt som man kan förvänta sig men moduleringsoscillatorn ger kraftig distorsion, det ser nästan mer ut som sågtandvåg än sinus.
I det andra exemplaret hade flera kolmassamotstånd ändrat värde lite väl mycket, dessutom hade byggaren av den tydligen ratat den selenlikriktare som följde med i byggsatsen och monterat en kiseldiod istället. Potentiometern för inställning av utnivå är bytt mot en tvågangspot som egentligen inte får plats där och dessutom är trasig. En extra trimkondensator var ansluten från den "varma" änden av KV-spolen till jord, och som följd av den extra kapacitansen stämmer skalan inte särskilt bra i övre delen av KV-området. Men om man tar bort trimkondensatorn, så vill oscillatorn inte svänga alls på nedre delen av KV-området, och verkar föredra att ligga på första övertonen när den väl kommer igång. I detta exemplar ger moduleringsoscillatorn till synes fin sinusvåg.

En Sanwa FM-105 , täcker FM-mellanfrekvens runt 10,7 MHz samt både japanska och vanliga FM-rundradiobandet, som jag började göra i ordning i somras men som sedan blev stående. I den fick jag byta några dåliga papperskondensatorer, dels i moduleringsoscillatorn och dels Y-kondensatorerna i nätfiltret, samt laga en sprucken E10-lamphållare för en glimlampa som av någon anledning sitter vid RF-oscillatorn. Röret i denna är ett 6AK5.
Konstaterade att moduleringsoscillatorn, som är en wienbryggeoscillator med ett 12AU7, gav otrevligt kraftig distorsion. Byggde ett aktivt lågpassfilter att koppla in efter den, det fungerade bra men tyvärr visar det sig att kapacitansdiodkretsen för modulering i sig ger nästan lika mycket dist ändå, så det var onödigt arbete. Denna generator har en "riktig" dämpsats på utgången som kan kopplas om i 10 dB-steg. Tyvärr visade det sig, när jag hade tillgång till en nätverksanalysator och gjorde en reflektionsmätning på den, att dämpsatsen är byggd med motstånd som inte alls är induktansfria (gammaldags kolfilmsmotstånd med spiralspår), och mitt i FM-rundradiobandet blir det kraftig resonans så det inte blir någon ordning alls på dämpningen. Reflektionsmätningen avslöjade i alla fall att det nog var tänkt att impedansen nominellt skulle vara 75 ohm.

Leif

Inlägg av Leif » 8 april 2019, 12:58

Jag "råkade" köpa en NTI signalgenerator på Tradera, skulle fungera förutom inre modulator men OK med yttre. Tog av locket och det första jag får se är felkoppling, skruvade av nästa och lödningarna såg inte direkt fabriksmässiga ut och jag förstod att det hade varit byggsats men hade dom ingen handledning? Skruvade på locken och ställde in den i skåpet för mognad, får väl se det som byggsats till mig...

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 april 2019, 15:11

Schema och monteringsritning låg inlagt i den ena av mina NTI-generatorer, kan scanna och lägga upp framöver.

Leif

Inlägg av Leif » 12 april 2019, 09:58

Tack för schema och monteringsanvisning. Och jag får svälja förtreten av tankevurpa/nybörjarmiss men det fanns väl en anledning att jag började läsa i gamla böcker för att friska upp kunskaper jag aldrig haft.....
Anslutningarna till yttre mod ser ju ut i anvisningen som det gör på min så jag fick tänka och om den nedre anslutningen jordar i chassit stämmer det. Det är ju bara att för mig är jorden svart men jag vet ju mycket väl att så har det inte alltid varit och utgående kontakter är, något annat... Eller nedre kontakten skall jorda, det är lite si och så med det verkar det som.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 maj 2019, 20:14

I NTI-byggsatserna betyder blank bananhylsa att den är direkt jordad i panelen (alltså ingen plastbussning). Godtycklig annan färg, t ex svart, talar om att den är isolerad från jord.

Skriv svar