Philips 522A

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Philips 522A

Inlägg av Boko57 » 21 april 2019, 18:37

Har någon information om mellanfrekvens och vilka spolar som ska trimmas för mellanfrekvensen på Philips %22A?

Jag har tyvärr ingen information om detta.

lennon
Kontakt:

Re: Philips 522A

Inlägg av lennon » 21 april 2019, 19:51

Version 1 och 2 har 104 kHz och version 4 har 115 kHz, hittar du ingen beteckning kan du välja 110 kHz. Fyra trimkondensatorer för MF-kretsarna sitter på bakväggens insida. Selektiviteten är hög så du bör kontrollera att bandbredden är tilräckligt stor (9-10 kHz) för hygglig diskantåtergivning.
Googla på Philips 522A elektrotanya så hittar du serviceblad.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 21 april 2019, 20:49

Dux V 54 är ju i princip samma apparat, och viewtopic.php?f=4&t=1130 kanske kan ge ett och annat tips.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 22 april 2019, 07:34

Stort tack för informationen!

Kan jag koppla signalgeneratorn direkt till antenn ingången eller krävs det någon kondensator mellan?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 22 april 2019, 08:39

Det är ju alltid säkrast att använda en konstantenn enligt t ex EIA vid trimning av en AM-radio, så riskerar man inte att signalgeneratorn dämpar radions HF-krets eller drar iväg dess avstämning på ett annat sätt än en riktig antenn gör.
Vi har ju tagit upp den saken redan tidigare, t ex i http://radiohistoriska.se/forum/viewtop ... enn#p12293 .
En enklare konstantenn än den standardiserade, som oftast duger fullt tillräckligt bra, är en kondensator på t ex 220 pF i serie med 390 ohm motstånd. Kom ihåg att terminera kabeln från signalgeneratorn med ett motstånd motsvarande dess utgångsimpedans (vanligtvis 50 eller 75 ohm).

För MF-trimningen är det förmodligen bättre att koppla in signalgeneratorn via kondensator direkt till blandarrörets styrgaller, det bör stå i trimningsanvisningarna för radion hur det är tänkt att göras. Om du inte hittar pålitliga uppgifter för 522A så är RF-kretsarna lika i de flesta Philipsapparater av samma årgång, t ex 521A, så det går lika bra att följa de anvisningarna.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 22 april 2019, 13:50

Det förefaller endast finnas två st spolar att justera på baksidan, inte fyra. På högra kortsidan finns ytterligare tre stycken men dessa är väl inte för mellanfrekvensen?

Skrev ut serviceanvisningen som tyvärr är på Holländska så jag förstår inte något.

MF tycks vara 104 kHz. Ska det räcka med att jag matar in 104 kHz till gallret på blandarröret och sedan justerar resp. spole på baksidan till max signal?

Kan det finnas en service anvisning på engelska kanske?

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 22 april 2019, 18:35

Om du följer mitt råd om sökord finner du servicedokument på tyska. Även om du inte har någon kunskap om språket ser du kopplingsschemat och placeringsritningen med trimpunkter utsatta. Du ser t ex att gaveltrimrarna är för antenn- och oscillatorkretsarna.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 22 april 2019, 20:33

Det finns inga justerbara spolar alls i radion, bara trimkondensatorer. För MF:en vill jag minnas att det är dubbeltrimrar med en inre och en yttre skruv i linje med varandra.

Tekniska termer är så pass lika på svenska och holländska att det inte brukar vara något större problem att förstå en holländsk text om man bara accepterar lite egenartad stavning och att grammatiken mer påminner om plattyskt bondmål eller medeltida svenska, än om modern vårdad svenska. Och så innehåller holländskan en stor del engelska och franska lånord.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 23 april 2019, 08:47

MF-trimrarna på baksidan ställs med skruvmejsel och hylsnyckel. Som Torbjörn skrev ansluts signal via cirka 200 pF till blandarrörets toppkontakt, bandomkopplaren i läge LV, urvriden kondensator och volymratten fullt pådragen så att inte AVC aktiveras. Primärlindningarna på MF-transformatorerna dämpas med cirka 20 kohm och sekundärtrimrarna justeras för max LF-spänning över högtalaren. Därefter flyttas dämpmotstånden till sekundärlindningarna och primärkondensatorerna trimmas.
Version 2 har hårdare koppling mellan kretsarna än version 1, bandbredd 13 kHz jämfört med 9 kHz.

Lennart

Boko57

Inlägg av Boko57 » 23 april 2019, 22:27

Tack för mycket bra information!

Menar du med primär trimrar och sekundär trimrar respektive dubbel trimkondensator? Vilken är vilken i så fall?

Den inre är ju enkel att justera men den yttre blir jag inte riktigt klok på Muttern som sitter där är väl bara för låsning eller? Hur får man annars den yttre att röra sig?

Jag får in stationer svagt på mellanvåg och långvåg så jag tolkar det som att det är dålig känslighet. I sammanhanget har jag bytt samtliga elektrolyter vilket gjorde susen från icke fungerande radio till fungerande radio (med låg känslighet). Sladden är förstås bytt för den var livsfarligt torr och spröd.

Frågan är om jag vågar ge mig på radion och trimma den eller om jag ska ha den mer som prydnad.

Här är några bilder. Det är fantastiskt skick på radion. Som ny i princip.
Bilagor
1.jpg
1.jpg (697.39 KiB) Visad 1271 gånger
2.jpg
2.jpg (483.38 KiB) Visad 1271 gånger
3.jpg
3.jpg (593.25 KiB) Visad 1271 gånger

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 24 april 2019, 18:55

Primärkretsarna i MF trimmas med trimhylsa. Radion står avigt till så jag kommer inte åt att se och det var ett par år sedan jag höll på med den, så mer kan jag inte förtälja

Lennart.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 24 april 2019, 19:30

Om man följer ledningsdragningen under chassiet så är det lätt att se, vill jag minnas, om det är mutter - eller skruv-trimmern som är kopplad till primär resp sekundärkretsen i MF-transformatorerna. Om man dämpar en krets i taget så märks det ju också vilken av trimrarna som upphör att påverka bandpasskurvan.

Förutom elektrolyterna så bör du nog räkna med att byta de flesta papperskondensatorer också, om radion ska förväntas fungera bra.
Tänk på att i en 30-talsapparat med 4 V glödspänning och relativt höga glödströmmar, så behövs det inte mycket till smuts och oxid i rörhållare för att något rör ska få dåligt med glödspänning. Det kan vara bra att göra ren hylsorna i rörhållarna med t ex tops och isopropanol, och för den delen också torka av rörens pinnar. Kolla också att det blir bra kontakttryck överallt, man kan ta ett löst stift från ett kasserat stiftsockelrör och prova i alla hylsor i rörhållarna för att förvissa sig om den saken.

Skriv svar