Brummande i bilstereo

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Användarvisningsbild
JanneHagnell

Brummande i bilstereo

Inlägg av JanneHagnell » 27 april 2019, 23:25

Brottas med min Blaupunkt Essen där bandaren funkar utmärkt. Radion funkar men volymen är betydligt lägre och när jag drar upp den börjar ett högt, brummande läte på den ena kanalen. Vad kan vara fel?
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

torbjorn

Re: Brummande i bilstereo

Inlägg av torbjorn » 28 april 2019, 06:45

Finns felet bara på FM eller även på mellanvåg? Är det någon skillnad om du tar emot en sändare som sänder i stereo, eller om du bara lyssnar på brus och drar upp volymen?

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 28 april 2019, 09:29

Ingen skillnad om jag lyssnar på station eller brus. På MV och LV är det brum hela tiden.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 28 april 2019, 10:55

Det blir nog till att titta på schemat för att komma med några närmare tips. Vad är det för Essen mer exakt?

Har du kollat rent uppenbara saker (glapp, oxid i interna kontaktdon, läckande elektrolytkondensatorer, dåliga lödningar eller lösa skruvar för jordning av kretskort mm)?

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 28 april 2019, 13:10

Har börjat kolla, jucka och rengöra men inget napp än. Är lite försiktig så jag inte ”skruvar bort” mig, alltså plockar bort så mycket samtidigt att jag inte får ihop det igen. Bättre att skruva ihop ena änden innan man börjar med nästa. :mrgreen:

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 28 april 2019, 14:48

Denna maskin är det.
6D3ECE3B-C4BE-4EF9-829A-99F7D72B4F81.jpeg
6D3ECE3B-C4BE-4EF9-829A-99F7D72B4F81.jpeg (313.66 KiB) Visad 365 gånger

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 28 april 2019, 17:33

Mindes fel. MV är som FM medan LV brummar hela tiden, fast en annan ton.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 29 april 2019, 19:01

Har tagit en titt på schema nu men kommer inte på någon rimlig orsak på rak arm.
Mest misstänkt kanske ändå är glapp i våglängdsomkopplaren eller den 5-poliga kontakten mellan slutstegskortet och resten av apparaten. Jag skulle tro att de dubbelsidiga kretskorten i denna radio har genompläterade hål, så det borde inte vara någon risk för det problem med glapp i genomföringar som finns på Blaupunkt från runt 1970.
Är det någon skillnad om du har våglängdsomkopplaren i FM stereo eller FM mono - läge? Fungerar stereodekodern överhuvudtaget (tänds stereolampan när du tar emot en stark sändare)?

Om felet är en dålig elektrolytkondensator så borde man märka att det är temperaturberoende - dvs apparaten fungerar sämre ju kallare den är och vice versa.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 29 april 2019, 19:45

Tack!
Har inte skruvat på den sida slutstegskortet är än så det låter absolut som en möjlighet. Förslag på hur jag kan testa våglängdsomkopplaren utan att riva isär allt?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 29 april 2019, 20:23

Det ser ju ut som om det går att komma åt våglängdsomkopplaren uppifrån bakom bandspelarverket? Man kan ju dels kolla vad som händer om man rör vredet lite på sidan av snäpplägena, dels kan man prova att bända eller trycka på omkopplaren eller på kretskortet intill den och höra om något ändras.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 29 april 2019, 22:03

Testar det! :)

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 30 april 2019, 20:40

Ny dust med Essen idag. Haft loss slustegskortet och skruvat på alla jordpunkter jag kunde hitta och haft loss alla kontakter. Även fipplat med våglängdsomkopplaren, allt med samma resultat: Ligger jag precis på gränsen så störningen kommit kan den försvinna om jag pillar på olika ställen till synes helt slumpartat och ofta inte på samma ställe två gånger. Höjer jag volymen är dock störningen tillbaka och när jag börjar om är allt som tidigare. Även bortsett från brummandet är volymen väldigt mycket lägre än från bandaren. Känns som den inte ens på max utan brum skulle vara tillräcklig för att funka i en bil.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 maj 2019, 06:39

Verkar felet temperaturberoende? Blir apparaten bättre eller sämre om du låter den ligga i frysen över natten och provkör den direkt när den har kommit ut därifrån?

En annan sak som slog mig: Vad använder du att spänningsmata radion med när du provkör den på bänk? Kan det tänkas vara ett nätaggregat som stör radion, i synnerhet då du drar på volymen så att bilstereons strömförbrukning börjar öka?

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 1 maj 2019, 10:28

Har funderat på det med transformatorn men den stör ingen annan stereo jag testat. Kommer en sådan störning genom luften eller via kablarna? I det förra fallet kan jag sätta transingen i andra änden av rummet och testa, annars får det bli batteri.
Det lilla jag testat verkar felet inte temperaturberoende, i så motto att det kommer direkt. Har fö noterat att brummet är på bägge kanalerna, bara att det vid jämn balans kommer tidigare på den ena så jag missat den andra.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 1 maj 2019, 10:49

HA! Verkar som brummet faktiskt ÄR transformatorn! :o
Snabbtestade med ett 9V-batteri - helt tyst! :D Hade inget 12V-batteri tillgängligt men körde en annan transformator: Brum igen men det lät inte likadant.
Detta är väl som klassikern när man rivit halva bilens elsystem och någon kommer förbi och frågar om man kollat säkringen... :oops: Men eftersom jag inte fått denna störning i NÅGON annan apparat och jag ALLTID kör med samma transing så räknade jag bort den felkällan. Om radiodelen är så känslig är förstås frågan hur den klarar tändsystemet i bilen. Men en sak i taget - nästa steg blir att testa på riktigt bilbatteri. :)

Skriv svar