Kristallspecifikationer för 2 m

Moderator: SM6UQP

torbjorn

Kristallspecifikationer för 2 m

Inlägg av torbjorn » 26 juni 2019, 22:15

Styrkristaller till gamla 2 m amatörstationer är ofta märkta med någon slags specifikationsnummer, som i bästa fall kanske säger ett eller annat om vilken radiomodell kristallen är avsedd för. Skillnader kan bero på t ex olika multiplikationsfaktor mellan kristallfrekvens och bärvågsfrekvens, olika mellanfrekvens i mottagaren, olika belastningskapacitans, serie- eller parallellresonans osv.

Nu blev det aktuellt att göra i ordning några gamla apparater som kommer från diverse olika håll. Och då dyker det naturligtvis upp en mängd kristaller med mer eller mindre obskyr märkning.

Kristaller av märke HDK, märkta SRC-146. Troligen anspelar den beteckningen på en radio från Standard Radio Corp. (en japansk firma, ej att förväxla med svenska Standard Radio) som heter SR-C146A. Samma kristallspec verkar också vara korrekt för en SR-C826MB som är en av de apparater som ska göras i ordning. Kristallfrekvensen för sändaren är lika med utfrekvensen delad med 12 , mottagaren har första MF 11,7 MHz (alltså inte 10,7!) och kristallfrekvensen ska vara lokaloscillatorfrekvensen genom 9.
I denna apparat sitter dock också ett par HDK-kristaller som är märkta med specen 806G , som jag inte har fått klart för mig vad den innebär. Det finns dessutom några kristaller som är märkta med kristallfrekvens, av dem verkar alla mottagarkristaller vara korrekta men bland sändarkristallerna finns det både sådana som arbetar på utfrekvensen genom 12 och en del som har utfrekvensen genom 18. Det är känt sedan radion användes för över 25 år sedan, att den hade problem med dålig modulation på vissa kanaler, och att det kunde ta tid innan sändaroscillatorn startade.

I en Kenwood TR-7200, där jag inte vet något om historiken, är de flesta kristallerna av märke Kenwood och märkta TR-7200, så de borde rimligtvis vara korrekta. Dock finns det ett kristallpar av märke Showa, med specen MULTI-11, samt ett par av märke NDK som har specnummer 27 0304-05 resp 25 0310-05. I denna radio verkar det som om någon avsiktligt har satt sändaren ur funktion - alla sändarkristaller var flyttade till lediga platser bland mottagarkristallerna, och sändarsluttransistorn saknas.

Och till sist en ICOM (den är så gammal att det står Inoue på typskylten) IC-20.
Där är de flesta kristallerna, av märkena Showa och HDK, märkta med specen ICOM-2 , vilket ju verkar mycket rimligt. Bland mottagarkristallerna finner vi dock två av märke Showa som är märkta TR-2200 och en från HDK som är märkt TR-7200, vilket ju anspelar på Kenwood-beteckningar. Den enda konstiga sändarkristallen är en av märke EFFECT (jag tror det var någon svensk importörs varumärke, mycket vanligt på scanner- och 27 MHz-kristaller) som det bara står ICOM på.