Philips polyester rullblock

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
lennon
Kontakt:

Philips polyester rullblock

Inlägg av lennon » 28 juni 2019, 11:24

Jag fann ett diagram som visar växelspänningstålighet för Philips pålitliga senapsgula (ibland gröna) 400 V polyesterkondensatorer, och jag blev förvånad över hur snabbt värdet sjunker med tilltagande frekvens. Från 200 V är det vid 10 kHz nere i 25 V.
Philips senapsgul.jpg
Philips senapsgul.jpg (71.65 KiB) Visad 245 gånger
Lennart

torbjorn

Re: Philips polyester rullblock

Inlägg av torbjorn » 28 juni 2019, 22:19

Så är det för alla polyesterkondensatorer, men numera brukar tillverkarna istället sätta ett gränsvärde för tillåten växelström genom kondensatorn. I några fall (men det kanske gällde polypropylen) har jag sett att man har specat max tillåten spänningsderivata (v/us). En gång i tiden hade jag (eller kanske framför allt en kollega) problem å tjänstens vägnar med störningsskyddskondensatorer i elstängselapparater som inte höll i längden utan förlorade kapacitans. Det visade sig så småningom vara stora skillnader i pulstålighet mellan snarlika kondensatorer av olika fabrikat, både i praktiken och enligt den mest finstilta texten i databladen. Siemens blå MKP-kondensatorer höll bättre än motsvarande Arcotronics (grå, med logga som ser ut som ett posthorn).

Skriv svar