Philips b7x63a

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
hammond

Philips b7x63a

Inlägg av hammond » 1 september 2019, 16:22

För lite sedan köpte jag en denna radio på vinst och förlust på en marknad för några hundralappar. Den motoriserade stationssökningen fungerar och det går lätt att ”programmera” de fasta stationsvalen. Tyvärr lät bara den bara ur ena kanalen och dessutom illa. Efter byte av samtliga tjärklumpar och byte av de elektrolyter som sitter innan högtalarna låter det bra ur högtonskanalen, men den andra kanalen är död. Jag har provat högtalaren och den är ok. Vet inte hur jag går vidare. Har mätt upp alla katodmotstånd osv. Sedan funderar jag på varför man valt fyra Ul84 istället för El84 i slutsteget när radion är en växelströmmare, det blir ju en extra sekundärlindning. En bekant till mig har en holländsk phillips med El84 och Ul41 i slutsteget. Någon som har några teorier?

torbjorn

Re: Philips b7x63a

Inlägg av torbjorn » 1 september 2019, 19:06

Det finns två mycket bra anledningar att använda UL84 i transformatorlösa slutsteg.

För det första har UL84 INTE samma elektriska data som EL84. Däremot är det ur den synpunkten identiskt med EL86, PL84 och UL41. Eftersom UL84 är
tänkt för allströmsapparater med låg anodspänning och låg belastningsimpedans för slutröret, så kommer det bättre till sin rätt i en sådan här koppling där två slutrör ligger likströmsmässigt i serie.

Och för det andra så har P- och U-rör bättre isolation mellan glödtråd och katod än vad E-rör brukar ha. Det hade nog inte varit tillrådligt att ha ett E-rör i den "övre" positionen med glöden matad från en chassijordad lindning på transformatorn.

Om man sneglar på Philips radiochassin med "enkelt" slutsteg, alltså en enda slutpentod + utgångstransformator, så kan man se att chassin med EL84 som slutrör brukar ha en anodspänning omkring 250 V. Chassin med EL86 (t ex G4 och G5) ligger däremot kring 150-160 V.

Jag kan tänka mig att om man skulle göra ett transformatorlöst slutsteg med två EL84, så skulle dels 800 ohm inte bli någon lämplig belastningsimpedans för utan man skulle nog hamna uppåt 2-3 kohm. Och dels skulle man behöva mata slutsteget med uppåt 400-500 V anodspänning för att rören ska kunna få lämpliga arbetspunkter.

hammond

Inlägg av hammond » 1 september 2019, 19:29

Mycket intressant. I denna apparat används ”shunt regulated push pull” utan fasvändare. Känner inte till denna lösning sedan tidigare. Trodde först att ecc83:an i kretsen användes som fasvändare när jag bekantade mig med apparaten. Vilka för/nackdelar finns med denna lösning i jämförelse med vanlig push-pullkoppling

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 september 2019, 20:40

Kopplingen har diskuterats flera gånger förut på detta forum, t ex i trådarna
http://radiohistoriska.se/forum/viewtop ... f=2&t=2674
viewtopic.php?f=2&t=1435

Philips hävdade att den stora fördelen var bättre ljudkvalitet till samma eller lägre kostnad. Ett extra rör + merkostnaden för en 800-ohms högtalare blev billigare än en högklassig utgångstransformator. Och man slipper alla problem en utgångstransformator medför (t ex distorsion och begränsat frekvensomfång).
Nackdelarna är vissa svårigheter med uttag för yttre högtalare eftersom det förekommer farliga spänningar där, och om man vill ordna ett uttag för lågohmig högtalare behövs en transformator i alla fall.

Förutom i mer påkostade radioapparater så blev det här transformatorlösa push-pull-slutsteget så gott som standardlösning i Philips tv-apparater under många år (ca 1958 - 1972), och användes även i en del laboratorieutrustning, t ex tongeneratorer.

hammond

Inlägg av hammond » 2 september 2019, 19:37

Den här modellen är försedd med utgång för lågohmig högtalare. Har fått igång apparaten nu och kan konstatera att ljudet är mycket bra. Är kombinationen av rör ur U/E-serien förbehållen Holländska apparater eller förekom denna lösning även i Norrköping?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 september 2019, 21:19

Norrköping var ett par år senare med de transformatorlösa slutstegen, och då hade EL86 kommit i produktion. Så norrköpingsapparaterna brukar ha antingen EL84 + EL86 eller två EL86. Det är väl framför allt chassierna B3 och B4 som är kända som norrköpingsprodukter av det slaget.

En sak som jag aldrig har sett, men vore intressant att veta om det existerar, är en allströmsradio med transformatorlöst slutsteg. I Sverige slutade ju Philips helt att sälja mer påkostade allströmsapparater redan kring 1955-56, därefter var det bara små Philettor och liknande som hade allströmschassi. Men det kan ju ha sett annorlunda ut i andra länder.

hammond

Inlägg av hammond » 3 september 2019, 06:56

Jag har heller aldrig stött på en sådan lösning. När det gäller B3/B4 så har jag en radiogrammofon f7s78a med dito chassi. Jag tycker dock den ter sig holländsk rent exteriörskt. Mörkrött skalglas, bas/diskantrattar a lá bx750a. Vore roligt att veta hur samarbetet (i den mån det fanns) såg ut mellan Norrköping-Eindhoven.

Skriv svar