Vilken modell?

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
AndersC

Vilken modell?

Inlägg av AndersC » 9 oktober 2019, 08:49

Söker efter en radiomöbel till vårt sk nostalgirum, eftersom jag är helt ny på detta söker jag efter goda råd och dåd, har fått lite mer kött på benen tack vare flera av er på forumet här, så tusen tack för allt detta, nu har jag letat lite på marknaden och har fått förslag och hittat varianter med följande olika modeller men nu blir jag tveksam vilken jag ska föredra?

Dux radio V 1344 (skivspelare Philips 1002 V)
eller
Luxor Condor
eller
Dux U 2364

Tre förslag och radiomöbler jag fått tips om av bekanta och som jag hittat, men vad ska jag främst titta efter, alla tre dessa fungerar radiodelen på och skivspelaren på U2364 har tveksam funktion, medan de andra fungerar men är otestade med skiva på skivspelare/växlare.

Så hur ska jag tänka såsom nybörjare på detta??

Anders

Gustav
Kontakt:

Re: Vilken modell?

Inlägg av Gustav » 9 oktober 2019, 09:13

Rent generellt brukar apparaterna behöva gås igenom med en del nya kondensatorer. Grammofonerna kräver rengöring och smörjning. Pickuperna är ofta av kristall-typ och måste bytas ut

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 oktober 2019, 12:37

Just Philips-verket AG1002 kan vara en utmaning att få att fungera. Det har ovanligt komplicerad mekanik, syftet med den är att skivväxlingsmekanismen ska gå med samma hastighet oavsett om verket är inställt för 33, 45 eller 78 varv. Dessutom är kristallpickupproblemet större för detta verk än de flesta andra, eftersom pickupen är så kompakt byggd att den knappast går att ta isär för kristallbyte.

Dux U 2364 låter som en allströmsapparat?

Luxors pickuper brukar klara årtiondenas gång bättre än vad t ex Philipskonstruktioner gör.

AndersC

Inlägg av AndersC » 9 oktober 2019, 18:28

Tusen tack för svar!

Som jag tolkar era svar ska jag undvika Philips 1902. Så det förslaget tackar jag nog nej till.

Dux U2364 som är "allström" är det något negativt? Ursäkta säkert dumma frågor men är ny på det här men hoppas lära mig.

Kan kanske få tag i en riktigt gammal Luxor, ska tydligen vara från 1951, kan det vara ett alternativ? men den är inte provad alls.

Att man kan behöva gå igenom en gammal radio och byta komponenter förstår jag.

Anders

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 oktober 2019, 18:59

Allström innebär att apparaten är byggd för att fungera på både likströms och växelströms elnät. Det är lite besvärligare att serva och arbeta med allströmsapparater eftersom radiochassiet inte är galvaniskt skilt från elnätet utan hopkopplat med ena polen i stickproppen, det gör att man måste använda skyddstransformator vid mätningar, trimning mm. För grammofonverkets del brukar motorn vara en kollektormotor vid allström, eftersom sådana motorer också fungerar på likström. Nackdelen är dock att en sådan motor inte kan hålla konstant varvtal av sig själv utan kräver en mekanisk varvtalsregulator, som brukar behöva regelbunden tillsyn (rengöring, smörjning mm) för att fungera bra. Ett undantag är en del av de sista årsmodellerna av Philips/Dux/Conserton allströmsradiogrammofoner, som hade en växelströmsmotor + elektronisk växelriktare.

Rent allmänt så gäller för gamla rörradioapparater att man INTE ENS bör provköra dem utan att först ha gjort en viss genomgång (bytt de mest kritiska papperskondensatorerna, bytt eller formerat elektrolytkondensatorer mm, bytt ev dåliga och sönderspruckna kablar för nätspänning), om de har stått oanvända i många år. Risken är annars stor att provkörningen drar svårreparerade följdfel med sig.

En Luxor från ca 1951 är nog inga större problem att få igång, även om det brukar vara MÅNGA papperskondensatorer att byta i en sådan. Dock har ju en apparat av den årsmodellen begränsningen att radion saknar FM (även om det inte alls är omöjligt att den har fått en FM-tillsats inbyggd i efterhand), samt att grammofonverket bara är avsett för 78 varv.

AndersC

Inlägg av AndersC » 10 oktober 2019, 09:20

Stort jättetack för alla råd!! Tror nog jag kanske inte går i land med att själv renovera/kolla över en radiomöbel, så kanske det till slut blir att jag hoppar av alltihop, men är väldigt kul att lära sig om nya saker, annars får jag väl försöka hitta nån som kan hjälpa mig. Har ju viss vana vid elektronik men mest med svagström, håller på med modelltåg, men men...…

Får jag ställa en fråga till, hur är en Siemens möbel? se tradera:

https://www.tradera.com/item/2939/36822 ... ren-finns-

Önskar ju helst hitta en Luxorradio-möbel, då jag är bosatt i Linköping, så det vore ju himla kul att hitta en lokalt producerad s a s, men inget krav, dock måste möbeln ha s a s ett tak det går ställa grejer på, så åtkomst av radio/skivspelare måste vara från fronten på något sätt.

Anders

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 oktober 2019, 10:34

Om du är östgöte så går ju en svensktillverkad Philips/Dux/Conserton från Nefa i Norrköping precis lika bra. På Philips-skyltade apparater är det lätt att identifiera de svenskbyggda på ett S i typbeteckningen, det framgår inte lika tydligt på Dux och Conserton var de är tillverkade, men det brukar gå att reda ut med hjälp av servicedokumentation.

Tyska apparater brukar vara bra, även om det är samma problem med papperskondensatorer och sånt även där. Jag har en känsla av att om det gäller att renovera ett tyskt grammofonverk från 50-talet, så finns det större möjligheter att få hjälp (mot betalning) med renovering av kristallpickuper, byte av nål i pickuper där det egentligen inte är meningen att nålen ska vara utbytbar osv, än för Philips respektive svenska verk.

AndersC

Inlägg av AndersC » 10 oktober 2019, 14:52

Jättetack för all information jag fått i denna tråd!!! Nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter och syna på och passa mig för, så jättetack för alla input jag fått. Hoppas jag lyckas hitta något intressant så småningom. Har eventuellt en person som skulle kunna hjälpa mig kolla på den, en bekants bekant s a s, som kan lite om detta med gamla radio och skivspelare, men han hade ingen direkt info om vad jag skulle leta efter därför denna ursprungliga fråga, fortsätter mitt letande får vi se? :D
Tar gärna emot mer info som rör detta med olika radiomöbler, om nån mer har mer att bidra med.

Stort Tack!!!/Anders

Skriv svar