Garrard skivväxlare

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
AndersC

Garrard skivväxlare

Inlägg av AndersC » 25 oktober 2019, 16:30

Hej!

Ursäkta en nybörjare...……………….

Har lite problem med min skivväxlare, en Garrard RC 121/4D S, som inte vill fungera som den ska, nån som har en manual eller kan bistå med lite ideer? Pickuppen vill inte fungera, den ligger bara kvar och går inte röra, kan det vara något tekniskt eller är det elektriskt? Är ju rätt mycket armar och liknande inunder så kan något ha hoppat ur? Inte heller "skivmätaren" går ut och känner av skivstorleken.

Anders

torbjorn

Re: Garrard skivväxlare

Inlägg av torbjorn » 25 oktober 2019, 21:18

Det brukar inte vara så svårt att googla fram manualer för Garrard-verk. Bortse från S:et i slutet av typbeteckningen, det talar bara om att det är Sverige-utförande.

Jag känner igen det där med att en del Garrardverk kan låsa sig så att tonarmen blir stum i sidled, det kan tänkas att det står något om saken i nån gammal tråd på detta forum.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 25 oktober 2019, 22:39

Hur använder du spararen? Lägg skivan på pinnen, inte på tallriken. Den måste så att säga matas ned av mekanismen

AndersC

Inlägg av AndersC » 26 oktober 2019, 07:54

Jo den har ju två lägen, auto och manuell, har testat båda men inget fungerar. Den snurrar, men sen händer inget mer. Lägger skivan s a s på pinnen, startar skivspelaren, och tallriken snurrar, men sen händer inget mer. Den kan snurra många varv för tänkte om den s a s måste känna av något.

Forskar vidare, ger mig inte :-)

Letar efter manual! Tack för all hjälp jag får, det uppskattas massor ska ni veta!!!!

Anders

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 26 oktober 2019, 10:49

Lyft upp överarmen. Är tonarmen fortfarande låst i sidled?
- Ingvar -

AndersC

Inlägg av AndersC » 26 oktober 2019, 13:40

Ja den är hur jag än gör, låst i sidled, går lyfta den manuellt men sen är det stopp, går inte vrida vare sig åt höger eller vänster.

Anders

AndersC

Inlägg av AndersC » 26 oktober 2019, 16:12

Efter mycket funderande och pillande för att försöka förstå funktionen, hittade jag felet, och nu fungerar den utan några som helst problem. Kuggkransen för drivningen av just "skivmätaren" och tonarmen hade kuggat över ett steg och efter att försiktigt vridit den rätt igen så fungerar nu allt som det ska, har testat flera gånger och nu verkar den hålla sig.

Tack för alla goda råd jag fått, ni är fantastiska allihop!!

Nu återstår bara en rejäl översyn av själva radiodelen, men det fixar jag nog tyvärr inte själv, för vill som flera av er sagt få den översedd och eventuellt åtgärdad där så behövs, så söker efter nån som bor i min närhet som kan hjälpa mig med det, om inte annat med goda råd och dåd precis som ni kommit med när det gäller skivväxlaren!

Ett helt fantastisk forum med härliga medlemmar är detta !!

Anders

Skriv svar