Identiska Philips radior

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
LGL

Identiska Philips radior

Inlägg av LGL » 29 oktober 2019, 09:50

Hej!
Har försökt få reda på huruvida Philips B4S01A är identisk med Concerton V7041 och DUX V1411, båda med G6A-chassis. Undrar också om Philips H4S03A hör till samma familj?

Lars-G.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

torbjorn

Re: Identiska Philips radior

Inlägg av torbjorn » 29 oktober 2019, 21:02

En titt i servicebladen avslöjar att de inte är identiska. B4S01A är en bordsradio, medan de andra två är radiogrammofoner med benställning.
Radiogrammofonerna har olika grammofonverk, i V7041 sitter ett AG2009-verk monterat så långt åt vänster det går medan V1411 har 5176B som sitter mer centrerat.
V7041 har utsvängbara högtalare medan de är fast monterade och riktade rakt åt sidorna på V1411.

Tar vi sedan en titt på H4S03A så är även den en radiogrammofon, ganska lik V1411 men har designmässiga skillnader. Grammofonverket heter AG2048. Lådan verkar vara något högre än på V1411 och skalan är mindre, det är så att säga mer låda på sidorna om skalan. Den är också lättare , väger 11,4 kg mot V1411:s 15 kg.

Sen skiljer alla fyra modellerna när det gäller design på knappar och skala.

LGL

Inlägg av LGL » 30 oktober 2019, 08:00

Tack Torbjörn för detta uttömmande svar. Förmodar dock att alla är byggda runt samma chassis G6A.

Lars-G.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 oktober 2019, 13:25

Ja, det är G6A i allihop.

När vi ändå är inne på modellklyverier när det gäller Norrköpingsprodukter av den generationen, så har jag observerat en sak som jag hade tänkt starta en tråd om när jag har samlat lite mer underlag, men man kanske lika väl kan börja här.
Det finns ju ett mono-chassi som heter G5A, jag tror det inte blev så långlivat utan användes i stort sett bara 1959/60. Till skillnad från det något enklare G4, som tillverkades i många olika varianter ända fram mot 1967.
Nåväl, en G5A-apparat känner man lätt igen på att de små tonkontrollrattarna sitter snett nedanför och innanför volym respektive avstämning.
Tittar man nu på serviceblad för olika G5A-apparater, så ser man att bara ungefär hälften av dem visar en bild med det typiska G5A-utseendet. Resten av apparaterna har inga smårattar alls för tonkontroller, utan uppenbarligen bara en diskantkontroll med tal/musikomkopplare gangad med volymkontrollen, som t ex B0/B1 och några G4-varianter. Kan det tänkas att de separata bas- och diskantkontrollerna kom till i sista stund innan produktionsstart av G5A, eller att det inte fanns chassier framme när det var dags att fotografera apparater för servicebladen så man i en del fall fick sätta in äldre chassier i lådorna?

Skriv svar