Schema för Philips L4S82AB

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
billybob

Schema för Philips L4S82AB

Inlägg av billybob » 31 oktober 2019, 09:18

En Philips L4S82AB bärbar radio hittade jag på Tradera och jag letar efter kopplingsschemat för den.
Jag trodde bl a det var lätt att byta selenlikriktaren i radion men det visade sig att likriktaren (E15 C250, E150 C30), egentligen är som två separata dioder. Det är miniatyr rör i radion, typ dl94 osv. Några rör ser ut som ett oputsat fönster. Lite gråa och inget svart i toppen. Det betyder väl att det inte är nått vakum i dem. Jag hittar heller inte mycket på internet. Radion kan inte ha sålts i många ex., då...på 50 talet.
Som sagt, ett schema vore toppen.
Här är en länk med en bild: www.radiomuseum.org/r/philips_l4s82abl_4_s_82_a.html
Hälsningar
billybob

torbjorn

Re: Schema för Philips L4S82AB

Inlägg av torbjorn » 31 oktober 2019, 21:19

Den tycks ha ett chassi som heter W1A , som också har suttit i några fler modeller av bärbara Philips/Dux/Conserton-apparater.
Tyvärr verkar det schemat saknas i mina servicepärmar, åtminstone på de ställen där det rimligtvis borde ha kunnat finnas. Det kan tänkas att det dyker upp på något ologiskt ställe, men det kanske tar ett tag.

Selenlikriktaren borde i princip kunna ersättas med två kiseldioder. Dock antar jag att glödströmskretsen är känslig för spänningsfallet i den mer lågspända likriktaren (E150C30), man kan behöva lägga in ett seriemotstånd för att få rätt glödspänning. En del andra liknande apparater (t ex Luxor och Nornan/Monark) kräver att man har glödbatterier (eller en NiCd-ack) på plats även vid nätdrift för att få rätt glödspänning, och det är ju inte omöjligt att det är så även i detta fall.

Är den här apparaten uteslutande rörbestyckad eller har den transistorer i LF-förstärkaren?

billybob

Inlägg av billybob » 31 oktober 2019, 23:27

Hej, Torbjörn!
Apparaten är helt rörbestyckad och ska ha ett laddningsbart batteri för glödström. I apparaten sitter ett DEAC D3.5. Batteriet ska ha en spänning på mellan 1,32-1,5 volt. tillverkaren av batteriet är Deutsche Edison. Jag tänker mig att sätta i och pröva, två parallell kopplade laddningsbara batterier. Visserligen är de på 1,2 volt men kanske toleranserna kan ge mig lite till när de laddas. På batteriet står att man inte ska gå under 1,3 volt fast det kanske mer gäller batteriet än radion. Glödströmmen är 1,4 volt på alla rören. Jag får läsa på om laddningsbara batterier.
Det ska också vara tre 1,5 volts batterier och två på 45 volt. 90 volt blir = tio 9 voltsbatterier och 1,5 voltarna vanliga lr20 batterier.

Vad jag inte förstår är nätdelen. En diod är väl halvvågslikriktning. Än har jag inte studerat transformatorn. Transformatorn verkar lite skadad av det gamla laddningsbara batteriet som jag tror har läckt. Om det finns ett schema på hur nätdelen i en sån här radio är uppbyggd skulle det nog hjälpa i förståelsen.

Nått lurt är det med nätdelen. Om radion har 3, antagligen parallell kopplade batterier till glödström, varför har man ett laddningsbart batteri för samma sak? Kan batteriet vara en del i en spänningsstabilisering? Jag har byggt en rörförförstärkare som använde just ett laddningsbart batteri mellan katod och jord för att stabilisera avkoppling. Transformatorn borde ju kunna ge både glöd och anodström.
Hälsningar, billybob

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 1 november 2019, 00:15

Hej!
Jag har sökt på nätet för att hitta ett schema som stämmer med din radio. Men lyckades inte så bra, utan det schema som stämde med rörbestyckningen hade inget kopplingsschema. Det andra hade kopplingsschema men som slutrör satt DL96 i stället för DL94.
Beträffande nätaggregat skulle jag gissa att det stämmer med din apparat. Då har du ju kanske lite nytta av det ändå.
Jag skickar båda filerna.
philips_l4x92ab-72-73_portable_radio_1959_sm.pdf
(369.92 KiB) Nerladdad 16 gånger
- Ingvar -

billybob

Inlägg av billybob » 1 november 2019, 10:13

Tack för schema!
En tioöring har fallit för mig ;-) Nu förstår jag hur nätdelen är hopkopplad.

När jag nu söker vidare med er hjälp hittade jag den här länken:
www.nvhr.nl/schema.asp?Merk=Philips&Mod ... mitted=yes

Där finns radioapparater med samma utseende som min, med annan modellbeteckning men med likartade scheman.
Hälsningar
billybob

Skriv svar