Selen vs kisel!

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
billybob

Selen vs kisel!

Inlägg av billybob » 21 november 2019, 20:45

Håller på med en Philips radio och därför hittade jag en Philips signalgenerator GM2883. Naturligtvis fungerade den inte eller rättare nu kan jag ha den som signalgenerator men den kan inte visa HF/LF styrkan på det inbyggda instrumentet. Kondensatorer är utbytta så de bör nu vara ok men...signalen till mätinstrumentet går via en likriktarbrygga. Dvs signalen likriktas innan den går till mätinstrumentet. Bryggan var ursprungligen fyra selen dioder. De har jag bytt till en kisellikriktar brygga. Har selen och kisel annorlunda elektriska egenskaper? Egenskaper som hindrar mätinstrumentet från att se HF/LF signalen?
Om jag ska byta tillbaka....finns selendioder att hitta nånstans?
Den här gamla signalgeneratorn har annars en väldigt stabil utfrekvens enligt frekvensräknaren.

torbjorn

Re: Selen vs kisel!

Inlägg av torbjorn » 21 november 2019, 21:18

Kiseldioder har ju ett ganska bestämt framspänningsfall på ca 0,7 V som inte varierar så mycket med strömmen, och läckströmmen i backriktningen är oftast helt försumbar.
Selenlikriktare är mer "resistiva", dvs spänningsfallet är mer proportionellt mot strömmen.

Om du har satt dit en kiselbrygga som egentligen bara är avsedd för 50 Hz nätfrekvens, så kan det hända att dioderna i den är så "långsamma" att de överhuvudtaget inte klarar av att likrikta en HF-signal. Prova att löda ihop en brygga av några små snabba schottkydioder, t ex BAT42 istället. Om framspänningsfallet inte spelar någon roll går det att använda små kiseldioder av typ switchdiod, t ex 1N914 eller 1N4148.
Men tröga likriktardioder som t ex 1N4007 eller BY255 har inget i HF-sammanhang att göra.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 21 november 2019, 22:46

Enligt schema på webben är det germaniumdioder, ersätt den trasiga med OA81 eller OA91.

Lennart

billybob

Inlägg av billybob » 22 november 2019, 10:24

Ok! jag köper argumenten ovan och har nu beställt nya dioder.
Bifogar en bild av kopplingsschemat med en sån där mystisk diod som ursprungligen satt i signalgeneratorn. Den här diodens resistans är ca 60k i ena riktningen och ungefär 120k i andra. Min GM2883 är den allra första modellen. De olika versionerna har lite olika scheman.
Hälsningar
billybob
Bilagor
IMG_1753 2.jpg
IMG_1753 2.jpg (328.08 KiB) Visad 222 gånger

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 22 november 2019, 16:02

Selenlikriktare användes i serienummer lägre än 1101, med germaniumdioder av standardtyp blir det säkert bra om du har bytt kondensatorer i generatorn.

Lennart

Skriv svar