Översikt över gamla rörsocklar

Egna eller återberättade artiklar som behandlar äldre teknik.
notrecnoc

Översikt över gamla rörsocklar

Inlägg av notrecnoc » 7 mars 2020, 14:01

En bra artikel finns i Wireless World 25 november 1937.

torbjorn

Re: Översikt över gamla rörsocklar

Inlägg av torbjorn » 8 mars 2020, 07:27

Länk till artikeln?

Lars-Göran

Inlägg av Lars-Göran » 8 mars 2020, 10:06

Här är länken : https://www.americanradiohistory.com/UK ... 937-11.pdf

Rör hållarna finns på sid 112-113. Hade problem att skriva ut från länken men det löstes med nedladdning.

Därtill mycket annat som var läsvärt.

Lars Göran

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 mars 2020, 12:23

Tack.

En sak som bör påpekas, är att pinnumreringen inte är entydig på äldre europeiska socklar. Brunnsocklarna (Ct.5 och Ct.8 i Wireless World's lista) hade ursprungligen, liksom de tyska stålrörssocklarna, ingen pinnumrering alls. När de har fått pinnummer så att säga i efterhand, med intryck från amerikanskt håll där man redan under tidigt 30-tal började numrera pinnarna, så kom flera olika varianter på numrering att användas parallellt.
Samma sak gäller för 4- och 5-pin europeiska stiftsocklar (The british types, 4-pin och 5-pin). Jag har inte utrett i detalj vilka varianter som förekommer, men helt klart är att rörtabellerna till AVO rörprovare numrerar på ett sätt, och Philips datablad numrerar på ett annat sätt.

En felritning som dock är av mindre betydelse syns på den amerikanska 5-pin -sockeln (den som sedermera döptes till UX5). I tidningsartikeln ser det ut som om den i likhet med andra amerikanska stiftsocklar har grövre pinnar som nr 1 och 5. I verkligheten har alla pinnar samma diameter på denna sockel, den ojämna pinndelningen gör att röret ändå inte går att sätta fel.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 20 april 2020, 07:15

Jag har gjort en sammanställning över de numreringsvarianter jag har hittat på de socklar där förbistringen verkar vara som störst.
Mina källor är följande:
AVO Valve Data Manual, 1965 och 1968 års upplagor.
Philips pocketbook 1957
Telefunkens motsvarande häfte 1958
"Agfamatic" 's dokumentation över en tillsatslåda till Euratele rörprovare i en tråd på detta forum
Diverse radioschemor, några intressanta uppgifter gick att hitta hos Luxor, Orion och Radiola/Asea/Marconi.

Noterbart är att Luxor och Radiola-märkena tillämpar Eurateles numrering på brunnsockeln (P), men Telefunkens numrering på stålrörssockeln (G8A). Orion använder Telefunkens numrering på brunnsockeln.
AVO:s pinnumrering på de gamla stiftsocklarna misstänker jag följer standarden BS448:1953.
Siffrorna inom parentes på Telefunkens variant av G8A är numrering som verkar användas på en del gamla tyska rörprovare, förmodligen för att pinnarna ska få samma nummer som på den udda 10-poliga stålrörssockeln.
Apropå det måste man se upp med Philips' numrering av 6- och 7-poliga stiftsocklar. Båda dessa passar ju i en 7-polig rörhållare, men stift 7 i den 7-poliga sockeln numreras med 6 i den 6-poliga!
Bilagor
Sockelnumrering.gif
Sockelnumrering.gif (17.3 KiB) Visad 2288 gånger

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 20 april 2020, 09:47

Tack för den sammanställningen, försiktighet tillrådes när man mäter spänningar.

Lennart

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 20 april 2020, 20:58

Att det var så pass "rörigt" trodde jag inte. :shock:
- Ingvar -

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 11 maj 2020, 21:32

Tilläggas kan, att De Muiderkring's rörhandbok konsekvent verkar följa Philips pinnumrering på de här socklarna. De få undantagen får nog betraktas som tryckfel. Ett sådant som jag upptäckte härom dagen, är att EM35 har råkat få EM11's sockelkoppling vilket inte alls stämmer med verkligheten.

Skriv svar