Schema bilradio med TDA2003

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
Lars-Göran

Schema bilradio med TDA2003

Inlägg av Lars-Göran » 13 maj 2020, 14:22

Har problem med att driva en förstärkare utrustad med TDA2003 via ett "switchigng" power adapter varför jag söker schema på en bilradio som utnyttjar denna krets. Någon som schema på t.ex Blaupunkt bilradio ?
Lars

torbjorn

Re: Schema bilradio med TDA2003

Inlägg av torbjorn » 13 maj 2020, 14:58

Databladet för TDA2003 kan ge en hel del information. https://www.st.com/resource/en/datasheet/dm00028077.pdf
Om elektrolytkondensatorn i återkopplingsnätet (C2 i schemat på sida 12 i databladet) torkar ut och får stora förluster, så kan en TDA2003 bete sig konstigt. Den kan t ex börja självsvänga på några hundra kHz men fungerar ändå nästan normalt som LF-förstärkare, dock blir tomgångsströmmen hög och den blir onormalt känslig för störningar som kommer in via matningsspänningen eller "bakvägen" via högtalarkablarna.
I en apparat där det finns flera TDA2003 (t ex en stereoförstärkare eller ett bryggkopplat slutsteg) så kan kretsarna störa varandra även om det bara är en av dem som självsvänger.

Jag har en känsla av att TDA2003 också är ganska petig med att ha bra avkoppling av matningsspänningen (C3 + 100 uF-kondensatorn bredvid i schemat), samt att RC-nätet parallellt med högtalaren (C5 + R3) är väl anpassat till högtalarens egenskaper så att belastningsimpedansen är någotsånär konstant och resistiv långt upp i ultraljudsområdet.

En del kondensatorer runt TDA2003 måste ha bra HF-egenskaper (C3, C5, Cx). Där bör plastfoliekondensatorer eller möjligen tantal användas. Alltså inte elektrolyt eller billigaste och sämsta sortens keramiska. Motstånden Rx, R2, R3 skall vara induktionsfria (alltså inte trådlindade).

På någon annan IC-högtalarförstärkare (kan ha varit TDA2005 eller en TDA1519-variant), råkade jag en gång ut för att konstruktionen hade ändrats och kylytan var inte längre hopkopplad med jordpinnen som den hade varit på tidigare exemplar. De nya kretsarna visade sig bli känsliga för RF-störningar om de satt i apparater där kylflänsen var isolerad från jord.

Lars-Göran

Inlägg av Lars-Göran » 13 maj 2020, 17:27

Tack Torbjörn !
Anledningen till att jag ville åt schema för en bilradio med denna kretsen är att konstruktionen fungerar utmärkt med batteri, Oltronix aggregat samt
en gammal Mascot 8711R men inte med typ switchad nätadapter blir det problem. Köpte MW (Mean Well) GSM 18E med sec. Medical adaptor och RND
från ELFA. Båda ger olika störningar som går rakt igenom TDA2003. I fallet RND kan man hör en svag ton även när volymen är min. Att det kommer via
matningen är helt klart, därför ville jag se hur man löst filter m.m i en bilradio som också har en taskig miljö att hantera.

Lars

Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg » 13 maj 2020, 21:09

Kollade på några Blaupunkt och gemensamt för dem alla är att B+ går in på en drossel L2000 ,sedan kan det finnas någon 0.1uF till jord och en ellyt på 2-3000uF och sedan in på TDA2003.
Inget konstigt alltså.Drosseln är väl den klassiska för att ta bort generatorpipet.Hur den ser ut vet jag inte.Ferrit kanske?
Men det här är ju lätt att prova på labbänken.
Man kan ju t.o.m dubblera filtret och se vad som händer.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 maj 2020, 21:20

Den inbyggda drosseln i Blaupunkt brukar vara en liten stavformad sak med ferritkärna, kan knappast röra sig om mer än 100 uH. Till skillnad från asiatiska lågprismärken av bilstereo som ofta har en stor drossel med lamellkärna, som ibland inte ens får plats i apparaten utan hänger utanför som "klump på sladden". Blaupunkt kanske har löst störimmuniteten genom väl genomtänkt layout, utforming av jordnät på mönsterkortet mm, alltså genom åtgärder som varken kostar komponenter eller syns i schemat.

Vad jag blev lite förvånad över i Blaupunktschemor var att det inte verkar finnas någon HF-avkoppling alls på högtalarledningarna. På 60-70-talsapparater är det ju vanligt att de passerar via genomföringskondensatorer på t ex 1 nF.
Å andra sidan finns det ju en del IC-högtalarförstärkare som är mycket känsliga för kapacitiv last. Philipskretsar som motsvarar TDA200x-serien (t ex TDA1519) tål inte ens 100 pF direkt till jord utan att börja bete sig konstigt (självsvängningstendenser, övergångsdistorsion mm).

Skriv svar