Låg blandarström i ECH4

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
lennon
Kontakt:

Låg blandarström i ECH4

Inlägg av lennon » 16 maj 2020, 11:07

Jag funderar på orsaken till att ECH4 i mina Philips 933A och Dux V136 som har samma chassie har angiven ström 1,1 mA för heptodens anod och 65 V 3,5 mA för dess skärmgaller (Rg2 50 k). Rörets datablad anger Ia 3 mA och Ig2 6,2 mA vid 100 V (Rg2 24 k). Vad vinner man på sänkta strömmar, ger de inte lägre förstärkning?
Anledningen till denna rätt nördiga fundering är att jag söker förklaring till att ögat EM4, i mitt fall UM4, inte sluter ens för den allra starkaste signal och inga läckande kondensatorer kan beskyllas.

Lennart

torbjorn

Re: Låg blandarström i ECH4

Inlägg av torbjorn » 16 maj 2020, 11:27

En möjlig förklaring skulle kunna vara om det blir ovanligt hög negativ gallerförspänning på trioden för lokaloscillatorn, vars styrgaller ju är hopkopplat med heptodens G3.

Jag tittar just nu på schemat för Philips 786 A, som jag antar är någorlunda liknande. Den har fördröjd AGC och av allt att döma borde AGC-spänningen utan signal ligga på ungefär -3 V i den apparaten.
Spänningsangivelserna i schemat är angivna med ett instrument på 500 ohm/V, ställt på 500 V-området. Dvs att alla spänningsmätningar är gjorda med 250 kohm shuntmotstånd, vilket ju kan påverka skärmgallerspänningarna en hel del.

Apropå UM4 så har jag noterat att det står stämplat "200 V" på vissa exemplar av sådana indikatorrör. Kan det tänkas att de aldrig sluter helt om man matar dem med uppåt 250 V som det kan bli frågan om i växelströmsapparater?

lennon
Kontakt:

Re: Låg blandarström i ECH4

Inlägg av lennon » 16 maj 2020, 13:44

Ögats styrspänning går aldrig över 15 V, spänningen fås från volymkontrollen. Jag tror att jag i den senast renoverade apparaten provade med lägre värde på Rg2 till heptoden men utan skillnad i utslag. AGC fås från uttag på sista MF-burkens primärsida men jag vill minnas att spänningen där inte var högre, annars hade jag kopplat ögat dit. Styrgallren får -2,5 V från motstånd mellan B- och chassie.

Lennart

Skriv svar