Volymkontroll log eller lin?

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Volymkontroll log eller lin?

Inlägg av Boko57 » 17 juni 2020, 16:50

Jag ska byta en skrapande volymkontroll på min Hammarlund SP-600.

Enligt schemat ska det vara en vridpotentiometer på 500 K.

Frågan är dock om jag ska skaffa en log eller lin vridpotentiometer?

Jag har för mig att det ska log potentiometer mot bakgrund av decibel skalan.

Är jag rätt ute i mina tankar?

torbjorn

Re: Volymkontroll log eller lin?

Inlägg av torbjorn » 17 juni 2020, 18:44

Om den är inkopplad som spänningsdelare i audiosignalen så ska den definitivt vara logaritmisk. Om den är inkopplad på något annat sätt, t ex som ena grenen i en spänningsdelare där den andra grenen är ett fast motstånd, eller om den används för att reglera gallerförspänningen till ett rör med variabel förstärkning, så är det inte helt självklart.
Kolla märkning på den gamla poten eller, om den är i tillräckligt bra skick för att mäta på, så kan du kolla om den verkar ha linjär karaktäristik eller något annat (ställ den i mittläge och kolla om du har ungefär lika resistans från glidkontakten till vardera änden). Du kan också kolla om det står något i stycklista/reservdelslista i servicemanualen.

Ibland står det inte lin resp log i klartext på potentiometrar utan karaktäristiken betecknas med en bokstav istället. A logaritmisk, B linjär , följande bokstäver diverse mer udda olinjära varianter som kan förekomma t ex som ton- eller balanskontroll i hifi-sammanhang.

Boko57

Re: Volymkontroll log eller lin?

Inlägg av Boko57 » 18 juni 2020, 06:44

Tack för all information!

Jag ska ta loss den gamla volympotten och kolla märkning. Kanske står det något på den. Annars bör jag med schemat och din information kunna se vilken variant det är.

Skriv svar