Blaupunkt Sultan 2420

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
billybob

Blaupunkt Sultan 2420

Inlägg av billybob » 27 juni 2020, 20:40

Hej! Håller på med en Blaupunkt Sultan 2420. Kolla schemat. Hur i hela friden kan det vara 260 volt på grammofoningången? Frågar bara för att undra om det är vanligt med så mycket volt på ingången. Det borde väl vara noll volt. I morron när det är ljust ska jag kolla mer efter kortslutning eller en kass kondensator. Jag vill bara kolla med någon om det är normalt eller inte med 260 volt på grammofoningången.
Jo, en sak till vad finns det för spray till tangentkontakterna?
mvh
2.jpg
2.jpg (127.38 KiB) Visad 144 gånger

torbjorn

Re: Blaupunkt Sultan 2420

Inlägg av torbjorn » 27 juni 2020, 22:38

Det låter som om det kommer ut full anodspänning dit av någon anledning. Har du mätt spänningen mot chassijord eller mot någon annan potential? Fungerar radion normalt för övrigt? Ligger 260 V-spänningen där ständigt eller bara i grammofonläge? Verkar den lågohmigt matad eller sjunker den kraftigt om du belastar med t ex 1 Mohm parallellt med instrumentet?

Vad jag spontant kommer att tänka på är om någon jordpunkt som är gemensam för nätlikriktarbryggans minus och något som är galvaniskt förbundet med grammofoningången, skulle ha lossnat från chassijord. Det är ju inte helt ovanligt med mässingsrörnitar som sitter löst eller spricker och ramlar bort helt och hållet.

billybob

Inlägg av billybob » 28 juni 2020, 09:28

Jag mätte mot chassie i går. Nu har jag mätt mot filterkondensatorerna och det förändrar inget. 1 Mohm över ingångarna ändrar inget. Fortfarande 255-260 volt. Har mätt på tangentomkopplarna. Alltså där man byter mellan fm, kv osv. Sektionen som har grammofon ger 260 volt på för många ställen. Kan man tänka sig trasig kontaktsektion som inte kopplar om som den ska. Hela omkopplarsektionen har lite glapp utom fm som fungerar perfekt. De andra kv, mv och lv går nu någorlunda efter deoxit behandling. Grammofon kopplas in och radion kopplas bort. Men som sagt....

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 28 juni 2020, 10:49

Finns det några punkter i grammofonomkopplaren där det ska ligga anodspänning enligt schemat? T ex en funktion för att släcka indikatorröret i grammofonläge? I så fall kan man ju misstänka kortslutning från de punkterna till något intill - antingen det nu beror på lösa delar i omkopplaren eller någonting i ledningsdragningen utanför.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 29 juni 2020, 15:34

Måste nog vara omkopplaren för magiska ögat. Den ligger vid omkopplingen för grammofon/radio, på samma bana eller vad man kallar det. Syns tydligt på schemat.
Finns det någon möjlighet att någon ledare med 260 volt råkat fått en smäll och tar i någonstans?

Skriv svar