Trimning med swep generator

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Trimning med swep generator

Inlägg av Boko57 » 30 juni 2020, 22:29

Jag funderar på att skaffa en svep generator för att kunna trimma mina radios. Jag håller på med vanligen radios mellan 30- 50 talet.

Dock funderar jag på hur det rent praktiskt går till jämfört med vanlig analog trimning. Var ska oscilloskopet anslutas?

Finns det annat att tänka på vid svep trimning?

torbjorn

Re: Trimning med swep generator

Inlägg av torbjorn » 1 juli 2020, 09:58

Det beror som vanligt på vad det är för slags radio och vad som ska trimmas.

Oscilloskopets X-ingång ansluts alltid till svepgeneratorns utgång för svepspänning. Den bör vara DC-kopplad för att inte fasfelen (dubbla kurvor) ska bli onödigt stora.

Håller man på med en AM-radio (eller AM-delen i en FM-radio) så ska oscilloskopets Y-ingång anslutas DC-kopplat till detektorn. Som exempel kan vi ta Philips G2-chassi vars schema finns i http://radiohistoriska.se/forum/viewtop ... =27&t=2888 , där bör det bli lämpligt att koppla oscilloskopet till punkten R17-C50 om man vill titta på hela MF-kurvan. Svepgeneratorns RF-utgång ansluts på vanligt sätt eller enligt trimningsanvisningen, t ex via kopplingskondensator till blandarrörets styrgaller.

Ser vi sedan på en FM-mottagare så har vi två olika fall. Dels kan man vilja studera MF-förstärkarens bandpasskurva, och dels vill man se hur "S-kurvan" efter FM-detektorn ser ut. Om vi fortsätter titta på G2-chassit, så kopplar man in oscilloskopets Y-ingång över motståndet R19 och löder loss kvotdetektorelektrolyten C51, om man vill se på hela bandpasskurvan. Vill man se S-kurvan, kopplar man in C51 igen och ansluter oscilloskopet t ex till punkten R16-C48.
Vill man titta på bandpasskurvan för de två första MF-filtren, så kan man utnyttja RC-länken R11-C34 som är till för att EBF89 ska kunna gå som amplitudbegränsare (lite grann som gallelikriktande detektor. Då ansluter man oscilloskopet över denna RC-länk, och drar på tillräcklig utsignal från svepgeneratorn för att få ett tydligt utslag där.
Med andra slags detektorer och andra konstruktioner på MF-förstärkaren kan man behöva göra på andra sätt. Om det rör sig om en 70-80-talsapparat med en IC i MF-förstärkaren (t ex CA3089 eller någon TBA120-variant) och kvadraturdetektor, så är ett sätt att koppla oscilloskopet till kvadraturdetektorns utgång och snedtrimma detektorspolen, för att se hur bandpasskurvan ser ut. Ofta är dock förstärkningen så hög i en sådan MF-förstärkare att signalen drunknar i bruset om man inte drar på nivån så mycket att den börjar klippas. Man kan bli tvungen att t ex stoppa lokaloscillatorn eller koppla bort spänningsmatningen till HF-steget för att se något vettigt. Man kan också slippa en del brus genom att lågpassfiltrera signalen till oscilloskopet. Välj dock filtrets gränsfrekvens så att det inte förvanskar bandpasskurvan du vill titta på alltför mycket.

När det gäller saker att tänka på vid sveptrimning, så gäller ju alltid att välja lagom nivå på insignalen. Inte (bortsett från speciella fall) dra på så mycket att något överstyrs eller AGC börjar reglera ner. Svepbredden ska ställas in lagom i förhållande till förväntad bandbredd hos MF-förstärkaren, och om det går att välja svepfrekvens får man välja något lämpligt där. I smalbandiga mottagare, i synnerhet om det rör sig om kommunikationsmottagare med kristallfilter, kan man behöva ställa in mycket låg svepfrekvens för att se "rippel" i bandpasskurvan tydligt.
Om det rör sig om en AM-mottagare med variabel bandbredd (antingen det nu görs med omkopplare eller med mekanik som flyttar på MF-spolar), så bör man kolla att bandpasskurvan håller sig symmetrisk vid alla inställningar av bandbredden.

Tänk också på att de alla svepgeneratorer i överkomlig prisklass, och i synnerhet äldre sådana, alltid har sina egenheter som man måste lära sig att komma överens med eller kringgå. Räkna med några kvällars labbande på fri hand med manualerna till hands innan du har lärt känna din generator.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 1 juli 2020, 16:34

Tack för all värdefull information!

Det är lite att tänka på vid svep trimning inser jag.

Angående generator så har jag inte sett någon sådan av äldre modell till salu på länge. Har sneglat lite på en RIGOL DG1022 som går att köpa på Ebay där även beg går att finna.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 juli 2020, 20:23

För AM-mottagare, där svepet inte behöver vara särskilt brett, fungerar det bra att använda en vanlig FM-signalgenerator och ställa in t ex 30 Hz modulationsfrekvens.

Och när det gäller FM-mottagare, tv mm, så finns det ju gott om gamla Nordmende UW958 som står och skräpar lite varstans. Jag tror jag har 4 stycken i varierande skick, framför allt kräver de kondensatorbyten (många urusla Wima papperskondensatorer). Den generatorn går dock inte längre ner i frekvens än 5 MHz.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 2 juli 2020, 08:56

Skulle en Nordmende UW958 gå att använda för AM också?

Det är klart att prislappen på en Nordmende UW958 blir helt annan och överkomlig jämfört med Rigol som jag nämnde där investeringen är stor.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 juli 2020, 09:42

Visst går det att svepa AM-mottagare med en sådan generator, men den är opraktisk för detta eftersom frekvensområdet inte täcker in normala AM-mellanfrekvenser, och minsta svepbredd är onödigt stor.

Men det finns många andra signalgeneratorer/svepgeneratorer som också är fullt användbara. Gamla Marconigeneratorer som egentligen är tänkta för komradioservice, många generatorer av uddamärken (t ex Unaohm EP115, och allt möjligt japanskt som såldes via Sydimport på 60-talet).

Christer K

Inlägg av Christer K » 2 juli 2020, 12:05

Jag har sparat instruktionsfilmer från Youtube där man trimmar en Telefunken Operette 8, se bland annat denna:

https://www.youtube.com/watch?v=Sqas8D7zYmM

Jag har själv funderat på att köpa en Rigol 1022, och gärna ett Rigol 1052 oscilloskop också för att slippa rackla med mitt gamla Heathkit dito. Jag hör också till dem som har en gammal Nordmende UW958 som står och skräpar, men den får nog vara ifred. Jag har dessutom fått för mig att den är mer tänkt för trimning av TV.

Christer

Boko57

Inlägg av Boko57 » 2 juli 2020, 14:21

Bra och instruktiv video!

Rigol är en rätt stor investering så det vore kanske bra att börja experimentera med en billig AM swep generator. Det var väl Torbjörns råd. Kanske har någon på forumet en billig AM generator med swep funktion att avyttra.

Skriv svar