National NC-100XA trafikmottagare

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

National NC-100XA trafikmottagare

Inläggav Johan » 27 oktober 2008, 19:47

Sitter med en National NC-100XA i verkstaden. Ska vara tillverkad ca. 1938-45 (?). Den är utrustad med oktalrör, förutom likriktaren, typ 80. Efter byte av elktrolyten, sprakde den igång! Mottagaren har en intressant konstruktion för våglängdsomkoppling, där spolsystemet sitter i en "vandrande låda" som man flytar genom ett vred. Detta system resulterar i att avståndet mellan spolar och vridkondensator minimeras. Orginalhögtalare medföljde. dock utan det snygga emblemet...

Någon som har mer info om denna mottagare får gärna skriva några rader!
Bilagor
national_NC-100XA_1.jpg
National NC-100XA
national_NC-100XA_1.jpg (90.88 KiB) Visad 6153 gånger

Bengt Eliasson

Maualer,se nedan

Inläggav Bengt Eliasson » 6 november 2008, 21:07

http://bama.edebris.com/manuals/ se vad dom har !
Renoverar själv en Standard Radio SR25 ,16 rörs trafikmottagare med "låda i botten"som åker åt höger eller vänster vid bandskifte.Ovanlig o dyrbar lösning.SM5BZY Bengt Eliasson

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Tack!

Inläggav Johan » 6 november 2008, 21:33

Hej Bengt!
Tack för det! Blev tipsad häromdagen av en samlarkollega att kolla in BAMA, men fick nu tillfälle att göra det. Här finns både manual och schema!

Bengt
Kontakt:

Inläggav Bengt » 30 april 2013, 20:47

Har du kvar din NC-100XA Johan?

Just den mottagaren du har användes med all sannolikhet som spaningsmottagare i Finland under andra världskriget. Skickad vidare till Sverige i samband med Stella Polaris operationen och därefter stationerad inom den Allmänna Säkerhetstjänsten för att sedan fortsätta sin resa in i FRA och deras lager.

Jag har en likadan med nummer 129y inristad i fronten och med den röda pricken till höger som all finsk utrustning som skeppades till Sverige försågs med. Min mottagare är komplett med högtalare men utan National-märket som jag ser även din högtalare saknar. Enligt uppgifter från en f d FRA anställd så användes mottagaren en tid vid säkerhetstjänsten i Luleå och efter att ha varit avställd under många år så skrotades den ut och hamnade den i den anställdes ägo. En kompis till den f d FRA spanaren fick mottagaren någon gång på 70-talet och den höll på att gå i containern i samband med en flytt till Lund för ett antal år sedan. Av en händelse blev jag erbjuden att överta den dec 2011.

Apparaten jag har provades senast 1963 enligt en anteckning på littraettiketten och efter en ordentlig genomgång med byte av div läckande kondensatorer så spelar den som när den var ny.

Har du någon historia på din mottagare varifrån den kommer m m?
Bilagor
6.jpg
6.jpg (92.71 KiB) Visad 4385 gånger
Mvh
Bengt

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 30 april 2013, 22:47

Väldigt intressant information! Min mottagare avyttrades för en månad sedan. Den var möjlig att köra och hade en bra selektivitet. Även min högtalare saknade national-märket.

Min kom ursprungligen från en samling på Österlen, tyvärr ingen mer info.

Nu sitter jag istället med en Hammarlund och en annan National, modernare HRO 60!

LasseC

Inläggav LasseC » 2 maj 2013, 15:22

Jag kommer förmodligen att ha med en HRO 60 med många spolsatser till mässan
LasseC

SM7DLK
Kontakt:

Re: National NC-100XA trafikmottagare

Inläggav SM7DLK » 9 juli 2017, 18:19

Hittade denna gamla tråd om NC-100XA.

Jag kunde inte motstå frestelsen utan köpte en NC-100XA (No.102U) på loppisen i Kristianstad i juni i år. Tidigare ägare hade bättrat på färgen så jag upptäckte inte omedelbart att även denna NC-100XA har ett ursprung från den finska signalspaningstjänsten och Stella Polaris. Två röda prickar kunde snart hittas på mottagare och högtalare. Även min högtalare saknar NC-märket. Det finns ytterligare en beteckning som döljer sig men är svår att tolka i nuläget då jag inte vill tvätta bort färgen. Men det ser ut som att det står 119Y. Undrar vad denna numrering egentligen betydde? Trevlig mottagare med en intressant historik.

Jag har bytt samtliga kondensatorer. De flesta 0,1uF 600V läckte så att vaxet rann av som vatten p.g.a. värmeutvecklingen. Även en Mica-konding på 50pF (AVC) som jag trodde var odödlig mätte 2000pF. Papperskondensatorer har tömts på sitt innehåll med hjälp av en värmepistol och nya har stoppats in i det befintliga omslaget.
Nu spelar radion som när den var ny. Det som återstår är fintrimning av ”coil catacomben”, det är ett tidskrävande arbete att få den linjär med millimeter-noggrannhet över hela skalan och på alla band.

//Göran

Dan Andersson

Inläggav Dan Andersson » 5 november 2017, 11:00

Hej.
Undertecknad Har också en sådan National NC-100XA med Röd punkt på höger sida samt 99X på vänstersida har även manual till denna samt Original Högtalare och den är även utan National Emblemet
Denna är nog också från FRA antar jag samt som ni övriga säger att den är en sk Stella polaris apparat
dvs från den Finska signalspaningen. Körde min för ca 5 år sedan och den funkade bra.
Har även en National RAO-7 och den är mycket snarlik.
73 de Dan SM3MTQ i Delsbo
SM3MTQ

SM7DLK
Kontakt:

Inläggav SM7DLK » 23 januari 2018, 13:41

Hej Dan,

Det blir långt mellan inläggen... Vad har du för serienummer på din NC-100XA? Mottagarna tillverkades tydligen i "batchar" där de tre första siffrorna anger serienummer och bokstaven anger "batch nummer". Kunde va kul att se om vi är i samma batch. Låter fint med din RAO-7, den är skarp med sina dubbla HF-steg. Annars så tycker jag uppbyggnaden i Nationals chassien håller låg klass, då jämför jag med en BC-348 som väl är årsgammal. Min NC-100XA får leva vidare här mest p.g.a. sin "provenience".

//Göran

Dan Andersson

Inläggav Dan Andersson » 3 maj 2018, 18:56

Hej.
Här kommer lite om min National NC-100XA
På chassit vid antenningången är det instansat samt ifyllt med VIT färg 99X
Jag har inte hittat nåt annat nummer ännu.
Vad jag vet skall serie numret vara vid antenningången !!
Chassiet är lackat grått som det brukar vara.
Högtalare lådan ha en RÖD prick till höger högst upp,
samt en RÖD ring på under sidan av lådan
Inget tillverknings nummer...
Högtalare elementet är av fabrikatet ROLA modell K10 500 OHM och den är fältmatad (Elektromagnetisk)
Den har också en anpassnings trafo som är pusch-pull typ med mittmatning.
Lite om dessa apparater:
https://www.radioblvd.com/NC100.htm
MERA:
http://www.multi.fi/~oh6ag/html/veteranradio.html
http://www.multi.fi/~oh6ag/index.html
https://www.youtube.com/watch?v=JC4EB3vfIU4
En person som vet en hel del om Stella polaris operationen 1944
är OH6PA Ben Nyberg
http://wordpress.radiomuseet.se/operati ... a-polaris/
Det tillverkades också en finsk kopia:
ASA Radio Typ VRLK VRLKB
http://www.asaradiomuseo.fi/VRLK.htm
http://www.asaradiomuseo.fi/VRLKB.htm

73 de Dan Andersson i Delsbo
SM3MTQ

SM7DLK
Kontakt:

Inläggav SM7DLK » 3 maj 2018, 21:23

Hej Dan,

Serienumret är instansat i chassiet omedelbart intill antennanslutningen som du nämner. Det förekom att FRA märkte om apparatnummer så originalnumret är antingen bortslipat eller döljer sig under det nuvarande.

Jag tror att de flesta (kanske alla) NC-100XA som finns i Sverige kommer från FRA och Finland. Visserligen annonserade modellen i USA men amatörradio var ju förbjuden här under kriget så det är inte troligt att den salufördes här.
Min högtalare har samma beteckning som din. Min nät-trafo är utbytt, det sitter en svensktillverkad där. Enligt en tillförlitlig källa så klarade inte trafon kontinuerligt drift hos FRA.

Jag har läst böckerna om Stella Polaris operationen, intressant och underhållande.

73 de Göran

torbjorn

Inläggav torbjorn » 3 maj 2018, 21:35

En orsak till trafobytet kan ju vara att Stockholm - åtminstone delvis - hade 25 Hz växelström under kriget. Och en amerikansk transformator, dimensionerad för 60 Hz och nödtorftigt användbar för 50 Hz, kommer att gå otrevligt varm pga järnmättning vid 25 Hz.

Dan Andersson

Inläggav Dan Andersson » 4 maj 2018, 21:10

Hej.
när jag tittar in i radion och ser det instansade numret
så ser jag inte att nåt är slipat och omlackerat
Jag har kollat noga. Inte heller nån sk nyans skillnad på den grå färgen på chassit.
Enligt RADIOMUSEUM.ORG https://www.radiomuseum.org/r/national_ ... c100x.html
så tillverkades de mellan 1938-45.
Det är i alla fall kul med denna radio.

73 de DAN
SM3MTQ

Dan Andersson

Inläggav Dan Andersson » 7 maj 2018, 10:00

Hej
Här kommer lite mera angående Serienumren på NC 100 XA:
https://www.radioblvd.com/NC100.htm
Ta en titt längre ned på sidan på Texten:
Serial Numbering on the NC-100 Series OCH Serial Number Locations:
Där finns det en bild på serienummer..........
Där används numret 40X !
Intressant läsning!

73 de DAN Andersson
SM3MTQ

Återgå till "Senaste fynden"