Forumindex Sveriges radiohistoriska förening
För dig som är teknikhistoriskt intresserad

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Veckans fynd

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Senaste fynden
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
torbjorn

Registreringsdatum: 12 mars 2009

InläggPostat: sön mar 22, 2009 9:38 pm    Rubrik: Veckans fynd Svara med citat

Det dök upp en blänkare här på forumet om JohnA's ladurensning, och jag kunde inte låta bli att fastna för en liten Luma-tv LT11F01 som var på väg ut därifrån. Om inte annat ett trevligt komplement till den LT11F90 som i många år har fört en bortglömd tillvaro i mitt uthus tills jag tog in den i värmen och körde igång den nu i vinter.

LT11F90 är tillverkad år 1969 i Ungern av Videoton, modellen är känd i Östeuropa som Minivizor TA-675. Det är en 11" svart/vit tv som är helt och hållet (så när som UHF-kanalväljaren) bestyckad med rör. Mitt exemplar räddade jag från sopkomprimatorn på mitt första jobb som tv-reparatör omkring 1990. Huvudfelet den gången var ett avbränt seriemotstånd för matningen till UHF-kanalväljaren, jag reparerade det och konstaterade att det fanns livstecken i apparaten, och ställde undan den.
När jag nu plockade fram den, närmare 20 år senare, så gick den faktiskt igång utan vidare! Nätströmbrytare och UHF/VHF-omkopplare hade förstås kärvat ihop men det var lätt fixat med 5-56. Dock visade det sig att det var skralt med förstärkning någonstans, man fick inget tydligt brus utan signal utan mest bara vit bild. Bytte första MF-röret, PCF201, så var det löst. Lite småjusteringar av bildgeometri och sånt behövdes naturligtvis också, vertikalavlänkningen är inte direkt av den mest stabila sorten, men nu fungerar den skapligt. MF:en måste dock trimmas om, nu får man välja på mycket oskarp bild och nästan inget ljud, eller kraftigt "ljud i bilden". Ett annat kvarstående problem är att ljudet försvinner om man drar ner kontrasten på minimum, man kan misstänka att ljud-MF-röret PCF80 är trött eller att det behövs trimning där också.
I övrigt fungerar den över förväntan bra!
En rolig sak är att den har 90° bildrör och behöver alltså så pass låg avlänkningseffekt att det räcker med PL81+PY83 i linjeslutsteget och ECL80 för vertikalavlänkningen, alltså precis samma rörbestyckning som användes i fullstora 70° apparater 15 år tidigare. Inte minsta problem med läckström i papperskondensatorer, kanske beroende på att alla sådana är metallkapslade och igengjutna med plast i ändarna, de ser ut som om de skulle passa bättre i någon gammal militär elektronik än i en billig tv. Svartnivån håller sig ganska konstant om tv:n får stark signal, vid svag signal blir hela bilden ljusare när man ökar kontrasten.

Nåja, nu åter till ladurensningsfynden.
LT11F01 ser ut precis som LT11F90 men är heltransistoriserad och tillverkad 1970. Troligen identisk med Videoton TT-695 (fast på mönsterkortet står det TT-685 ?!). När jag hade kommit hem med den fick den stå orörd på torrt och varmt ställe i ett dygn för att torka upp ordentligt, vid efterföljande provkörning sprakade det rejält. Överslag i HS-trafon, ut genom sidan av högspänningslindningen och till ferritkärnan. Suck. Jag lade mig på sofflocket och deppade en stund, sedan plockade jag isär transformatorn och granskade högspänningslindningen närmare. Den är, som vanligt på en 60-talsapparat, ingjuten i nån slags gulvit härdplast. Vid överslagsstället stack plastfolie (lagerisolation) ut genom plasten - rent fabrikationsfel - så det förklarar att det har kunnat bli tillfälle till krypströmmar och så småningom överslag. Jag tvättade lindningen ordentligt och slipade/skrapade bort allt som såg bränt eller löst ut vid överslagsstället, lade den på tork i ugnen vid 80-90 °C över natten, tog med den till jobbet och tittade närmare på överslagsstället i mikroskop, mätte också på lindningen med RCL-mätare och konstaterade att det nog inte var några kortslutna varv, sedan ytterligare en stund torkning och så fyllde jag igen hela sprickan med isolerlack. Klippte till passande bitar av mylarfolie att lägga utanpå, och limmade fast tre lager sådana med samma isolerlack, klämde ihop alltsammans med limklämmor och lät det torka i ugn på svag värme över natten. Sedan blev det mycket spännande att skruva ihop och montera transformatorn, och sen provköra! Jodå, nu blev det högspänning och inga överslag alls! Men inte ett spår av signal, bara jämngrå bild, och dessutom ett vitt ca 15 mm brett vertikalt band mitt på bilden. Vad är nu detta ?! Jag tog en titt på linjeåtergångspulsen med oscilloskop (det vågar man ju göra i en transistor-tv som matas med 12 V, då ska ju den inte vara mycket mer än 100 V tt). Den såg inte ut som en halv sinusperiod eller fyrkantpuls som den brukar göra, utan det var snarare en dubbel triangelpuls, 130 V tt, vardera pulshalvan ungefär 5 us lång. Vad är nu detta ?! Är det något kortslutet varv i transformatorn i alla fall? Nej, det kan det knappast vara eftersom det verkar finnas rejält med högspänning och inget blir varmt. Hur är det med flybackkondensatorn då? Det var två stycken parallellkopplade papperskondensatorer, 100 nF + 22 nF. Min digitalmultimeter, som jag inte litar särskilt mycket på när det gäller kapacitansmätning, visade inget vettigt alls när jag mätte på den större kondensatorn, och den mindre visade ungefär 30 nF. Jag tog med båda kondensatorerna till jobbet och kapacitansmätaren där, då visade det sig att den större hade i stort sett totalt avbrott medan den mindre nog var en utmärkt 33 nF-kondensator, snarare än 22 nF som det stod på den! Hmm. Även om ungerska papperskondensatorer är utmärkt fukttåliga så mår de tydligen inte så bra av de höga pulsströmmar som en flybackkondensator utsätts för. Jag satte dit en ny 100 nF/400 V polypropylenkondensator, och med den på plats fungerade linjeavlänkningen så bra man kan begära. Enligt schemat ska det bara vara 100 nF och inget mer parallellt. Men fortfarande jämngrå bild. Så småningom upptäckte jag att det blev normalt brus om man petade på ingången till första MF-steget, men den reagerade inte alls på om man gjorde något med någon av kanalväljarna. Alla matningsspänningar och AGC-spänningar dit verkade normala. Efter många om och men visade det sig att koaxialkabeln mellan VHF-kanalväljaren och chassit hade lossnat från kanalväljaren. Styv, RG58-liknande kabel, som böjs fram och tillbaks varje gång man fäller ut chassit...som gjort för att lossna! Med den fastlödd var det inga problem att få fram både bild och ljud.
Även denna apparat tycks ha ganska ostabil vertikalavlänkning, alla kontroller för bildhållning, linjäritet och bildhöjd påverkar varandra och dessutom är trimpotarna glappa och dåliga. Efter en del skruvande var jag dock nöjd med resultatet. Den synkar inte riktigt stabilt, bilden drar sig t ex gärna i sidled vid en textremsa. Tittar man med oscilloskop på signalen efter synkseparatorn så ser man att det finns en del videorester kvar, men det är ett senare problem att ta reda på vad det beror på. MF-trimning kommer att behövas även här, den har samma symptom som LT11F90 visade fast värre, det blir en "skuggbild" efter skarpa konturer som inte försvinner förrän man snedstämmer så att man får kraftigt ljud i bilden. Ljudet är förvånansvärt bra och fritt från intercarrierbrum, lyssnar man i hörlurar så låter det faktiskt ganska distorsionsfritt också. Men både bas- och diskantfattigt, det skulle inte förvåna mig om det finns någon dålig elektrolytkondensator i LF-förstärkaren. Tyvärr har man av någon anledning valt att ha AC-kopplad videosignal till bildröret, så tv:n har inte en chans att hålla svartnivån korrekt. Alltså samma lösning som på billiga japanska tv.

När jag ändå var där hos John så fick jag med mig en Aga 4412 också. Det är en svensktillverkad 11"-tv från omkring 1964, enbart VHF, helt rörbestyckad, amerikanskt 110 ° bildrör. Den var (som vanligt) ganska risig utvändigt, faneret flagnar av trälådan och allting verkar nära att gå upp i limningen. Men det var den första apparat av det slaget som jag har sett med helt kanalväljarvred! Jag förbarmade mig alltså över den också, tänkte att den kan duga som reservdelar den dag jag ska sätta igång någon av de två 4412:or jag har sedan förut. Nåväl, jag kunde ju inte låta bli att ta en titt på den också sedan jag var relativt klar med LT11F01:an.
Något var mekaniskt skumt i kanalväljaren, vredet gick tungt att vrida runt och man kände bara två snäpplägen på ett varv. Efter att ha fått ut kanalväljare och manöverpanel (mycket trångt och serviceovänligt, tur att isärtagningsanvisningar finns under lådans botten) så kunde jag dra ut axeln ur kanalväljaren, den sitter med en låsmutter i bakänden. Då visar det sig att spoltrummans axel (som stannar kvar i kanalväljaren) är ihålig och axeln som vredet sitter på går igenom denna. I framänden sticker ett litet klent stift ut som medbringare från vredets axel, och i änden av trummans axel finns det två urtag som medbringaren ska göra ingrepp i. Det där lilla klena stiftet hade naturligtvis böjt sig, förmodligen för att vredet har fått ett slag framifrån. Efter riktning var det bara att sätta ihop och då fungerade mekaniken som den skulle. Jag kunde också konstatera att nätströmbrytaren var trasig och nätsladden avklippt - fast den avklippta änden skalad inne i apparaten. Lödde dit en provisorisk nätsladd efter strömbrytaren. Det vore nog lämpligt att formera elektrolytkondensatorerna försiktigt innan "skarp" igångkörning. En titt på schemat visade att de olika delarna av tv:n matas via var sitt sprättmotstånd, bara en av "grupperna" har nämnvärda shuntmotstånd till jord. Jag lödde isär det sprättmotståndet så kunde man i alla fall börja med att formera resten av kondensatorerna. LT11F01:an fick stå till tjänst som spänningsaggregat, dess skärmgallerspänning på 370 V blev utmärkt att använda i serie med ett 56 kohm motstånd. När alltsammans hade stått på 3-4 timmar var spänningen uppe i 230-240 V, och det fick räcka. Sedan formerade jag den sista gruppen som hade shuntmotstånd och nöjde mig när spänningen hade kommit upp till ca 160 V där.
Under formeringen hann jag konstatera att det låg rejäl positiv spänning på LF-slutrörets styrgaller - uppenbarligen en dålig kopplingskondensator där. Men eftersom volymkontrollen ligger direkt före slutröret kunde man ju lösa problemet genom att dra ner den på 0 så länge.
Så dags för provkörning. Glöd i rören, svagt skrap i ljudet, surr som tyder på att vertikalavlänkningen går men inte så mycket mer. Skruvmejsel mot toppanslutningarna på PL500 och PY88 gav knappt märkbar gnista, och boosterspänningen var på sin höjd 300 V. Något luktade lite mer illa och bränt än man egentligen borde förvänta sig. Svaga ljud hördes från linjeavlänkningen som tydde på att det kanske var ett överslag någonstans. Efter en stund löste sprättmotståndet för skärmgallerspänning till PL500 ut. Lite närmare studier visade att boosterkondensatorn (en Rifa Miniprint) hade exploderat. Sagt och gjort - ännu mer mekande med serviceovänliga saker tills chassit var lossat och utfällt så att det gick att komma åt att byta kondensatorn. Ny provkörning - nu blev det ett vitt raster och mycket dålig vertikallinjäritet, ungefär som första provkörningen av Johans TX 500 U om inte ännu värre. Hmm. En titt på kondensatorer i vertikalslutsteget visade att en hel del av dem (också Rifa Miniprint) var spruckna. Jag bytte de mest spruckna och dessutom en till som blockerar för likspänning till slutrörets styrgaller.
Ny provkörning. Jodå, nu såg rastret betydligt mer normalt ut, men det gick inte att reglera ner bildhöjden, den var större än nödvändigt även med poten på min. Och varför det då ?! Ytterligare mätningar visade att boosterspänningen, som också matar vertikaloscillatorn, var alldeles för hög. I schemat står det 620 V, på kretskortet står det 700 V, och jag mätte upp 962 V. Jag stängde av ögonblickligen! Vad skulle nu kunna få boosterspänningsregleringen att sluta fungera? Högst sannolikt en ytterligare Rifa Miniprint? Kopplingskondensatorn mellan linjeoscillatorn och PL500 styrgaller! Om den börjar läcka svårt så har inte reglerkretsen mycket att sätta emot eftersom gallerläckan är på 2,2 Mohm, och då går ju linjeslutsteget för fullt hela tiden. Sagt och gjort, jag bytte den och provkörde på nytt. Ingenting hände. Efter en stund löste ett sprättmotstånd ut, den här gången det för matning till boosterdioden. Jag lät det vara öppet och lödde också isär sprättmotståndet för PL500 skärmgaller, provkörde igen och mätte på PL500 styrgaller. Ingen negativ spänning alls - alltså ingen drivning dit från linjeoscillatorn. Hade inte oscilloskopet till hands men kunde i alla fall konstatera att det fanns rejält med AC på oscillatorspolen. Närmare granskning visade ett folieavbrott intill ena padden för den kondensator jag hade bytt. Efter att ha lött ihop det gick tv:n igång och det gick bra att reglera bildbredd och boosterspänning.
Då var det bara det gråa rastret i stället för brus som återstod. Det visade sig vara rejält glapp i spoltrumkontakterna i kanalväljaren, efter mycket lirkande och vridande så går det att hitta ett läge där kanalväljaren faktiskt fungerar - och till och med på önskad kanal! Men det blir nog till att plocka isär kanalväljaren och putsa upp kontaktfjädrarna om det ska bli riktigt bra.
Och hur beter nu denna apparat sig i drift?
Vertikalavlänkningen känns mycket mer stabil än på de ungerska apparaterna. Dock fungerar inte återgångssläckningen så bra, man ser några lysande text-tv-linjer upptill. Bild-MF verkar ha hållit trimningen något bättre, men ljudet är under all kritik. Mer intercarrierbrum än ljud och dessutom försvinner ljudet (men inte brummet) helt om man snedstämmer litegrann åt det "suddiga" hållet. AGC och svartnivåhållning fungerar inte särskilt bra, inte så konstigt eftersom man inte har kostat på något rör för nycklad AGC utan bara summerar medelvärde på likspänningen från videodetektorn med något man får från en likriktning av utgående signal från videoslutsteget. Man har inte kostat på någon fördröjd AGC för HF-steget utan har istället en lokal/distans-omkopplare, i distans-läget kopplas AGC bort helt och hållet, och i lokal-läget kopplas den AGC som nu finns in till HF-steget och dessutom dämpas antennsignalen några dB med ett motståndsnät. Det ser ut som en 50-talslösning, en kanalväljare med PCC189 i HF-steget skulle kunna komma mycket mer till sin rätt med ett riktigt AGC-system (som i LT11F90 eller en fullstor Aga)!
På den där tv:n är det mycket återstående jobb om den ska bli riktigt bra - även bortsett från det yttre...[/img]

IMG_2128.jpg
 Beskrivning:
LT11F90 (Videoton TA-675)
 Filstorlek:  94.06 kB
 Visad:  1604 gång(er)

IMG_2128.jpg

IMG_2129.jpg
 Beskrivning:
Luma LT11F01 (Videoton TT-695?)
 Filstorlek:  92.07 kB

IMG_2129.jpg

IMG_2130.jpg
 Beskrivning:
Aga 4412
 Filstorlek:  79.43 kB

IMG_2130.jpg

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan
Site Admin

Registreringsdatum: 18 september 2006

InläggPostat: tis mar 24, 2009 12:44 pm    Rubrik: Tack! Svara med citat

Tack Torbjrön för den mycket intressanta redogörelsen kring dina TV-renoveringar! Här får jag bekräftat att Rifas kondningar inte är att lita på. Frågan är om det är plasten som åldras och spricker? Min teori är att detta är den felande länken och att fukt kommer in i sprickorna och ställer till det!

Intressant med så många "mekaniska" fel, dålig folie, kabelbrott, krävande kanalväljatrummor m.m. Blir sugen på en ny TV-renovering. Det var ett tag sedan senast (Luxor Mirror). Min egen AGA-TV 4412 har fortfarande dålig linjaritet. Denna inhandlades i början av samlarkarriären då mycket lite kunskap fanns om felsökning. Kanske dags att fixa denna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
torbjorn

InläggPostat: tis mar 24, 2009 8:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har också varit med om Miniprint-kondensatorer som inte alls har varit spruckna men ändå börjat vara dåliga. Även de nyare lite mer kantiga Rifa-kondensatorerna som brukar användas som nätfilterkondensatorer (t ex PME 271 som fortfarande kan köpas på Elfa) kan ha för hög läckström för att fungera t ex i ett vertikalslutsteg. Det är nog säkrast att uteslutande använda plastfoliekondensatorer på sådana ställen.

I morse fick jag tillfälle att se på testbild med 4412:an, då visade det sig att den har ett rejält linjefasfel, bilden ligger en bra bit åt höger relativt rastret. Ska prova att byta kondensatorerna (jag behöver nog inte ange märke och modell) i filtret mellan fasdetektor och reaktansrör. Dessutom visade det sig att ljusstyrkan är temperaturberoende, bilden blir mörkare allteftersom apparaten blir varm. Det orsakas också säkerligen av någon tvivelaktig kondensator med hög läckström, gissningsvis kopplingskondensatorn mellan videoslutsteg och bildrör eller någon avkopplingskondensator för skärmgallerspänningen.

Javisst, varför inte passa på och fixa till den när modellen ändå är "på tapeten" ? Det är mycket stor sannolikhet att den dåliga linjäriteten mest beror på de två 100 nF kondensatorerna nära vertikalslutröret. Kolla också att katodmotståndet inte har ändrat värde och att röret är friskt. Dålig emission brukar leda till att bilden blir hoptryckt i underkant, dåligt vakuum leder till att den blir dubbelvikt i överkant (samma fenomen som när bootstrapkondensatorn blir dålig i ett modernt vertikalslutsteg med transistorer eller IC).
Till överst på sidan
torbjorn

InläggPostat: tis mar 24, 2009 9:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Sådärja, två kondensatorer vid fasdetektorn bytta och linjefasläget verkar betydligt bättre. Nu kan man i alla fall få svarta kanter i bägge ändar av rastret när man vrider på linjehållningen. Men något är lite ostabilt ändå, bilden rycker i sidled ibland. Verkar inte vara relaterat till glapp heller.

Det mesta av intercarrierbrummet försvann när jag gjorde ren trimpoten för AM-begränsning i ljuddetektorn och vred fram och tillbaks på den. Poten sitter längst upp på kretskortet med kolbanan uppåt, så allt möjligt som ramlar in genom kylhålen i lådan har ju gjort sitt för att få den att gro igen.
Till överst på sidan
Fredrik

Registreringsdatum: 04 oktober 2006

InläggPostat: tis mar 24, 2009 10:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Intressant läsning! Visar lite bilder från min senaste TV renovering. En Westinghouse H251 från 1949.

wh3.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  276.77 kB
 Visad:  1497 gång(er)

wh3.jpg

wh2.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  155.62 kB

wh2.jpg

wh1.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  295.06 kB

wh1.jpg

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
torbjorn

InläggPostat: ons mar 25, 2009 9:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, en tv från 1949 är det inte varje dag man ser, i synnerhet inte här i Sverige! Känner du till någon historik bakom den?

Här tragglas det vidare med Aga 4412.
Jag lämnade apparaten på en stund för att ta reda på vad den temperaturberoende ljusstyrkan kunde bero på. Mätte spänningarna på bildrörets elektroder direkt efter tillslag, och tänkte göra en mätning till en halvtimme senare. När det mesta av den där halvtimmen hade gått började det osa bränt. Det var helt klart tv:n det luktade om, men den gick fortfarande normalt. Ingen rökutveckling syntes, men det märktes att det osade mest någonstans längst till höger (sett bakifrån). Sedan jag hade mätt spänningarna igen stängde jag av och tittade närmare, hittade ännu en Miniprint som uppenbarligen hade passerat bästföredatum. Det var "S-kondensatorn" i serie med linjeavlänkningsspolarna, det ligger ingen likspänning alls men däremot utsätts den ju för hela avlänkningsströmmen som säkert kan vara ett par A rms.

Beträffande ljusstyrkan så hade bildrörets skärmgallerspänning sjunkit kraftigt under den där halvtimmen. Den ska vara 200 V enligt schemat, i verkligheten var den 115 V direkt efter tillslag och 51 V efter en halvtimme. Självklart var felet ytterligare en Miniprint, 10 nF som satt som avkoppling mot jord.

Men hur kunde ljusstyrkan räcka till och bli över med så låg skärmgallerspänning??
Jo, det här lilla 11" bildröret behöver ju inte mer än 11-12 kV högspänning, till skillnad från ett t ex 23" rör som ska ha omkring 16 kV. Högspänningstransformatorn är likadan som i många fullstora 110° tv från mitten av 60-talet, Philips AT 2023/01. För att sänka högspänningen ska den "kalla" änden av högspänningslindningen inte, som vanligt, vara kopplad till anoden PL500 utan till boosterspänningen. Högspänningstransformatorn är bytt i den här tv:n, och den som satte dit den nya transformatorn brydde sig tydligen inte om att göra omkopplingen. Så apparaten har nog gått i många år med 50 % för hög högspänning!

IMG_2134.jpg
 Beskrivning:
Rifa Miniprint, före detta
 Filstorlek:  112.3 kB
 Visad:  1445 gång(er)

IMG_2134.jpg

Till överst på sidan
Fredrik

InläggPostat: tor mar 26, 2009 11:28 am    Rubrik: Svara med citat

Någon historik känner jag inte till om den tyvärr. Köpte denna TV på radiomässan i Olofström. 200 kr var priset om jag inte minns fel. Kul att ha en så här gammal TV i ett fungerande skick!
Till överst på sidan
torbjorn

InläggPostat: tor mar 26, 2009 1:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Det priset var ju inget att tveka över!

Verkar den ha varit konverterad (eller snarare omtrimmad) för CCIR-systemet redan sedan tidigare?
Till överst på sidan
Fredrik

InläggPostat: tor mar 26, 2009 4:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja den verkar ha blivit omtrimmad. Ljudet är dock inte perfekt men jag har inte lyckats få det bättre. Bilden är stabil och synkar utan problem.
Till överst på sidan
torbjorn

InläggPostat: tor mar 26, 2009 5:16 pm    Rubrik: Svara med citat

I USA har de ju bara 25 kHz frekvenssving på FM-ljudet, så det är väl inte omöjligt att hela ljud-MF-en är i smalaste laget. Man kanske kan lösa det genom att snedstämma eller lägga dämpmotstånd parallellt med spolarna.

Eller, när det nu ändå inte längre finns någon analog marksänd tv till hands, så kan man ju begränsa deviationen på sin egen RF-modulator - anpassa signalen till mottagaren istället för tvärt om.
Till överst på sidan
JohnA

Registreringsdatum: 03 oktober 2006

InläggPostat: fre apr 03, 2009 3:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Härligt att läsa om hur min Luma och AGA kom till glädje hos en duktig reparatör istället för att ligga och skräpa på mitt laduloft!

Jag har några fler lite större apparater som gärna får hitta nya ägare på samma sätt. Jag skriver mer om detta i tråden om den stora utrensningen under köp & sälj.

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Senaste fynden Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga bilagor i detta forum
Du kan ladda ned bilagor i detta forum