Forumindex Sveriges radiohistoriska förening
För dig som är teknikhistoriskt intresserad

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Luxor Robot RBW12

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Senaste fynden
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Björne

Registreringsdatum: 21 juni 2009

InläggPostat: sön jul 12, 2009 2:31 pm    Rubrik: Luxor Robot RBW12 Svara med citat

Dagens fynd eller skrot? Det är frågan. Men den är ju så vacker att se på, ja, bara en sån sak. Jag har inte fått igång den ännu, det blir svårt för mej kan jag lova. Pausratten har låst sig i läge 5. Den röda varningslampan lyser ilsket rött. Den reagerar inte alls på manöverspaken. Behåller den ändå tills jag förhoppningsvis får fatt i en bättre.
Är det någon som behöver en Luxorhögtalare 25 cm. Gratis förstås.

Robot RBW12.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  209.79 kB
 Visad:  837 gång(er)

Robot RBW12.jpg

Björne

Registreringsdatum: 21 juni 2009

InläggPostat: mån jul 20, 2009 11:21 am    Rubrik: Snurr, snurr Svara med citat

Nu har jag åtminstone fått igång skivtallriken. Växlingen har upphört helt, det lilla som funkade nyss. Jag får nog ge upp mina tafatta försök innan jag förstör den totalt. Misstänker att en returfjäder hoppat av. Förre ägaren var kanske lika dålig reparatör som jag och gett upp. Har anslutit den till en av mina gamla Luxorapparater och tycker att den låter som den ska. Skivtallriken snurrar direkt då man slår på strömmen. Roboten får tills vidare fungera som enkel skivspelare och pryder sin plats på hyllan.

Robot verk2.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  396.01 kB
 Visad:  777 gång(er)

Robot verk2.jpg

ricard

Registreringsdatum: 11 oktober 2006

InläggPostat: tor jul 30, 2009 5:28 am    Rubrik: Svara med citat

Det är inte bara olja eller fett som stelnat under årens lopp? Ser ju ut att vara mycket mekanik men allt verkar öppet och åtkomligt. Fast stelnad olja/fett kan sitta som berget, man får lossa delarna försiktigt och dra och slita ev under tillförande av ny olja för att få isär allt.

Den ser ju väldigt fin ut för övrigt så den kan ju vara värd att lägga lite tid på.

/Ricard

Johan
Site Admin

Registreringsdatum: 18 september 2006

InläggPostat: tor jul 30, 2009 6:45 am    Rubrik: Svara med citat

Håller med Rickard! Stelnat fett är väldigt ofta en felande orsak. Man tvingas ibland demontera alla rörliga delar, en efter en, för att lösa upp fettet i sprit eller liknande för att sedan sätta dit igen(nysmorda).

/Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kent

Registreringsdatum: 03 oktober 2006

InläggPostat: tor maj 27, 2010 9:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Är det någon som har beskrivningen på hu den fungerar eller bruksanvisning
Jag har några st och kanske skall försöka koppla på lite ström
men hur eller vad ska den göra om allt är som det ska
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
alfa-laval

Registreringsdatum: 24 mars 2007

InläggPostat: fre maj 28, 2010 7:05 pm    Rubrik: nej nej skruvar du isär den kan du glömma Svara med citat

skruvar du i sär den så då kan du glömma att du någonsin får den att fungara har reparerat en såda tog en månad ungefär innan jag fick fart på den utan att ta isär den ska spa ner bilden du lakt upp och rita in där troligaste felen sitter
alfa-laval

Registreringsdatum: 24 mars 2007

InläggPostat: fre maj 28, 2010 7:17 pm    Rubrik: bild Svara med citat

bild på luxor verket

robot_verk2_189.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  228.22 kB
 Visad:  326 gång(er)

robot_verk2_189.jpg

Kent

Registreringsdatum: 03 oktober 2006

InläggPostat: sön maj 30, 2010 2:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja nu har jag lekt med mina robotverk och tackar för tipsen
Ett av verken fungerar faktiskt nästan sådär nu... repeteringen den andra gången går pickupen ut på skivan men efter tre fyra varv går den till avslutsläget meddetsamma vad nu detta kan komma sig.
det finns många länkar som ska vara rörliga och elförzinkade delar har nog fällt ut så att dessa kärvat
överallt där det sitter fjädrar ska ju vara rörliga länkar

Jag hade förmånen att ha flera verk och växelvis studera rörliga delarna utan att behöva vara varsam på ett av dem
men det satt fast länkningar nästan över allt på de flesta

Tack för tipsen alfa-laval
hälsar
Kent
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Senaste fynden Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga bilagor i detta forum
Du kan ladda ned bilagor i detta forum