| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
lennon
Registreringsdatum: 11 maj 2008 Inlägg: 30 Ort: Norrköping
|
Postat: tis aug 11, 2009 2:18 pm Rubrik: Philips joystick-radio |
|
|
Jag har en 796A och ska ta ut chassit, men hur får jag bort vredet till bandomkopplaren? Jag ser ingen skruv och törs inte bända på måfå.
Skalan är illa åtgången på baksidan, är det någon som har en i reserv?
Lennart
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Bengt Eliasson
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 29 Ort: Vikingstad ,10km väst Linköping
|
Postat: tis aug 11, 2009 5:03 pm Rubrik: |
|
|
Mitt sätt att demontera yttre ratten.Tillverka krokar av pianotråd 0,8-0,9 mm.Stoppa in krokarna i de små hålen med kroken åt höger eller vänster,vrid så kroken pekar mot schassiet.Den greppar då mässingfjädrarnas V skåra när man drar utåt.Ganska hård fjäder.Se de 2 bilderna.Har ett schassie stående pga lådan behöver snyggas till.
| Beskrivning: |
|
| Filstorlek: |
73.68 kB |
| Visad: |
738 gång(er) |

|
|
31.69 kB |
738 gång(er) |

|
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
torbjorn
Registreringsdatum: 12 mars 2009 Inlägg: 188
|
Postat: tis aug 11, 2009 7:35 pm Rubrik: |
|
|
På tal om 796A, jag har en sådan som hade problem med nätbrum när den var i drift senast (på 80-talet), inte pga dåligt filtrerad anodspänning utan av annan anledning, man kan misstänka överhörning från glödströmmen eller liknande. Någon tidigare reparatör har gjort skärmar av kaffeburksplåt och satt runt bl a hållaren för slutröret. Är det ett känt problem på den modellen?
Uppenbarligen finns det två varianter av 796A, en med A-rör (4 V glödspänning) och en med E-rör (6,3 V glödspänning). Undrar om det är frågan om äldre och nyare utförande eller skillnad mellan olika Philips-fabriker. Det är huvudsakligen på franska siter på nätet jag har hittat uppgifter om apparater med E-rör.
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
lennon
Registreringsdatum: 11 maj 2008 Inlägg: 30 Ort: Norrköping
|
Postat: tis aug 11, 2009 11:00 pm Rubrik: |
|
|
Tack Bengt för informationen om krokarna. Jag gjorde dem av en rörbygel men inget hände till en början. Efter att ha ögnat igenom en holländsk servicebok lossade jag bottenskruvarna och sköt chassit framåt, då såg jag vad jag höll på med och fick loss vredet.
Jag har läst att A-rören byttes mot E-rör efter en tid, det var i Belgien förändringen började. Mina A-rör visar goda data med undantag för ögat AM1 som är slut.
Lennart
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Bengt Eliasson
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 29 Ort: Vikingstad ,10km väst Linköping
|
Postat: ons aug 12, 2009 12:09 pm Rubrik: |
|
|
Min 756 har 4V rör med >70% branthet,dock är ögat utslitet.Kan nog efter lite pyssel ersättas med EM34.Glödspänningsökning via spänningsdubblare eller extra glödtrafo med 2 eller 6,3V.Fungerar Ua efter byte av alla kondingar.Tack vare låg MF så är nog förstärkningen ovanligt hög.Bytte innehåll i de gamla elektrolyterna.Bifogar ett par bilder till om fler har bekymmer med denna ratt.Ratten skall vara max medurs,för att få rätt vinkel så man kommer igenom yttre ratten och ned till den mittre delen.Om krokens böj är för stor går den inte ned i mittre ratten tillräckligt och kan då ej lyfta fjädern.Varning för att trä ned en motspänstig krok ,den kan då fastna i hålet och framkalla saftiga eder.Spåret vid sidan av hålet ,som syns på sidan av den inre rektangulära delen är det som mässingfjädrarna greppar i.
|
55.53 kB |
668 gång(er) |

|
|
62.15 kB |