ricard
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 64 Ort: Lund
|
Postat: sön feb 07, 2010 11:05 pm Rubrik: Tandberg 12-41 |
|
|
Tandbergs rullbandspelare modell 12 har sedan länge varit en maskin som jag avfärdat efter att ha haft ett exemplar i min samling för många år sedan. Som Tandbergs första transistorerade maskin, dock med indikatorrör som inspelningsindikatorer (den enda i Tandbergs utbud med denna kombination) har den ett visst historiskt intresse, men maskinen hade i mitt tycke två akilleshälar: Dels tenderar omkopplarna att oxidera å det grövsta så att omkoppling in-avspelning-förstärkare knastrar som en kulspruta, och dels finns det några plastkuliesser i mekaniken till nämnda omkopplare som tenderar till att spricka med tiden.
Emellertid dök det upp en 12-41 på loppisen hos en lokal biståndsorganisation häromdagen, och jag kunde konstatera att plastkulisserna överlevt, trots att maskinen verkade tämligen använd. Efter att nyligen ha avhjälpt omkopplingsknastret på en 1200X som har samma omkopplarkonstruktion (idogt gnidande med Kontakt-60 tills man får bort den svarta oxiden på kontaktytorna) tänkte jag jag skulle ge maskinen en chans.
Sagt och inköpt. Redan sedan innan visste jag att Tandberg ändrat konstruktionen på plastkulisserna tills att modell 1200X lanserats, men det visar sig att de troligen ganska snabbt kommit på det redan på modell 12, och min maskin hade således de nyare plastkulisserna, vilket förklarar att de överlevt. Kort uttryckt: i det tidigare utförande hakar fjädern direkt i kulissen, i den nyare finns det en liten gjuten metallklump som fördelar trycket på plasten så att belastningen inte blir för stor.
In-avspelningsomkopplarna visade sig vid provkörning inte knastra det minsta. Kanske har maskinen underhållits väl, kanske har den lagrats väl, kanske ren tur?
Lite småpyssel har maskinen krävt (bl a renovering av nollställningsarmarna i räkneverket, som verkar ha torkat pga närheten till lampan i räkneverket), förutom en grundlig rengöring från damm, och tryckrullen skulle i vanlig ordning behöva bytas, men totalt sett har jag varit mycket imponerad av hur bra maskinen är, speciellt med tanke på mina tidigare erfarenheter av denna modell.
/Ricard _________________ "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand." |
|