Forumindex Sveriges radiohistoriska förening
För dig som är teknikhistoriskt intresserad

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Luxor rullbandspelare?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Modeller och apparater
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ricard

Registreringsdatum: 11 oktober 2006

InläggPostat: tis mar 30, 2010 8:48 pm    Rubrik: Luxor rullbandspelare? Svara med citat

En sak som förvånar mig en aning är att det finns knappt någon info på nätet om Luxors rullbandspelare. Efter trådspelarna (magnefonerna) på 50-talet gjorde Luxor en uppsjö tämligen kompakta maskiner under 60-talet, först rörbestyckade, och sedan transistorerade. Det mynnade ut i ett antal stående men i mitt tycke ganska fula maskiner.

Jämför man t ex med vår nordiska grannar finns det mycket på nätet om Tandberg (naturligtvis en del norska, men även del på svenska sidor) och Bang & Olufsen (inte bara sidor på danska), men Luxor lyser med sin frånvaro. Misstänker att det i grunden är helt enkelt är att Luxor var en liten tillverkare när det gällde bandspelare, samt att maskinerna kanske inte gick så mycket på export (även om jag tycker mig ha sett en annons från tidigt 60-tal där man berättade att man skulle göra ett försök i USA). Ok, Tandberg var väl normen på de flesta svenska skolor (även om jag en gång köpte en Luxor MP253 som hade tillhört Kristianstads Skolor, så det måste funnits ett visst utrymme för andra tillverkare, och vissa modeller såldes av Skrivrit uppenbarligen som skolmodeller), och Bang & Olufsen har sin 'Danish design'-aura. Luxors maskiner såg alltid lite grovhuggna ut i de mekaniska reglagen.

Luxormekaniken verkar hyfsat stabil, trots att den ser klenare ut än motsvarande från t ex Tandberg. Speciellt drivremmen ser för klen ut, men håller ofta bra. Dock har alla mina Luxormaskinerna det gemensamt att de går för långsamt, trots att mellanhjul och tryckrullar verkar klara sig bättre än t ex Tandbergs. Kanske mekaniken har lite väl snäva mariginaler så att ökad friktion eller minskad mjukhet i gummidelar pga ålder får större inverkan.

Nån som känner till någon sida på nätet? Har inte hittat nåt via Google, men man kan alltid hoppas.

Bifogar några bilder på några Luxortillverkade maskiner från 1960-talet. Jag har inga av de tidiga med V-formad bandskåra, eller de varianterna med bruna tryckknappar a la magnefonerna, ej heller de senare stående modellerna.

/Ricard

above-wtape.jpg
 Beskrivning:
Skantic MP424S. Stereo, fyrspår, rörbestyckad, inbyggda högtalare. Tidigt 60-tal, saknar pausknapp.
 Filstorlek:  132.18 kB
 Visad:  325 gång(er)

above-wtape.jpg

persp-whandle.jpg
 Beskrivning:
Luxor M28 (vet inte MP-beteckningen). Mono, tvåspår, rörbestyckad. Mitten av 60-talet?
 Filstorlek:  164.43 kB

persp-whandle.jpg

above.jpg
 Beskrivning:
Luxor MP293B (såldes även med annan låda under Skrivrits varumärke, då uppenbarligen avsedd som skolbandspelare). Mono, tvåspår, transistorerad. Observera blindskriften på inspelningsknapparna! Sent 60-tal?
 Filstorlek:  95 kB

above.jpg

torbjorn

Registreringsdatum: 12 mars 2009

InläggPostat: tis mar 30, 2010 9:52 pm    Rubrik: Svara med citat

I början av 60-talet såldes också en del Luxor-bandspelare som Luma, jag tror jag har nämnt det i någon annan tråd här. Jag har en sådan, dock inte åtkomlig för fotografering just nu. Jämfört med dina bilder så påminner den nog mest om MP424S till utseendet men det är en monobandspelare i trälåda av samma utförande som M28.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf Zetterberg

Registreringsdatum: 06 oktober 2006

InläggPostat: tis mar 30, 2010 10:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Det är nog som du tror,Ricard,att Luxor var för små för att hävda sig,trots att man tog hjälp av självaste McProud från USA...
Och då hjälper det inte hur bra produkt man än har.
Får nästan vibbar om ett visst JAS..
M28-chassiet heter som komplett bandspelare MP283.
Som kuriosa(kanske användbart för någon) lägger jag upp en lista på mikrofoner passande till Luxor bandspelare från dec 1965.Den uppmärksamme ser också att det hade gjorts en hel del bandspelarmodeller redan då.

Luxor mikrof lista.JPG
 Beskrivning:
 Filstorlek:  464.99 kB
 Visad:  307 gång(er)

Luxor mikrof lista.JPG

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Modeller och apparater Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga bilagor i detta forum
Du kan ladda ned bilagor i detta forum