|
Sveriges radiohistoriska förening För dig som är teknikhistoriskt intresserad
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
ricard
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 64 Ort: Lund
|
Postat: tis mar 30, 2010 8:48 pm Rubrik: Luxor rullbandspelare? |
|
|
En sak som förvånar mig en aning är att det finns knappt någon info på nätet om Luxors rullbandspelare. Efter trådspelarna (magnefonerna) på 50-talet gjorde Luxor en uppsjö tämligen kompakta maskiner under 60-talet, först rörbestyckade, och sedan transistorerade. Det mynnade ut i ett antal stående men i mitt tycke ganska fula maskiner.
Jämför man t ex med vår nordiska grannar finns det mycket på nätet om Tandberg (naturligtvis en del norska, men även del på svenska sidor) och Bang & Olufsen (inte bara sidor på danska), men Luxor lyser med sin frånvaro. Misstänker att det i grunden är helt enkelt är att Luxor var en liten tillverkare när det gällde bandspelare, samt att maskinerna kanske inte gick så mycket på export (även om jag tycker mig ha sett en annons från tidigt 60-tal där man berättade att man skulle göra ett försök i USA). Ok, Tandberg var väl normen på de flesta svenska skolor (även om jag en gång köpte en Luxor MP253 som hade tillhört Kristianstads Skolor, så det måste funnits ett visst utrymme för andra tillverkare, och vissa modeller såldes av Skrivrit uppenbarligen som skolmodeller), och Bang & Olufsen har sin 'Danish design'-aura. Luxors maskiner såg alltid lite grovhuggna ut i de mekaniska reglagen.
Luxormekaniken verkar hyfsat stabil, trots att den ser klenare ut än motsvarande från t ex Tandberg. Speciellt drivremmen ser för klen ut, men håller ofta bra. Dock har alla mina Luxormaskinerna det gemensamt att de går för långsamt, trots att mellanhjul och tryckrullar verkar klara sig bättre än t ex Tandbergs. Kanske mekaniken har lite väl snäva mariginaler så att ökad friktion eller minskad mjukhet i gummidelar pga ålder får större inverkan.
Nån som känner till någon sida på nätet? Har inte hittat nåt via Google, men man kan alltid hoppas.
Bifogar några bilder på några Luxortillverkade maskiner från 1960-talet. Jag har inga av de tidiga med V-formad bandskåra, eller de varianterna med bruna tryckknappar a la magnefonerna, ej heller de senare stående modellerna.
/Ricard
| Beskrivning: |
| Skantic MP424S. Stereo, fyrspår, rörbestyckad, inbyggda högtalare. Tidigt 60-tal, saknar pausknapp. |
|
| Filstorlek: |
132.18 kB |
| Visad: |
325 gång(er) |

|
| Luxor M28 (vet inte MP-beteckningen). Mono, tvåspår, rörbestyckad. Mitten av 60-talet? |
|
164.43 kB |
325 gång(er) |

|
| Luxor MP293B (såldes även med annan låda under Skrivrits varumärke, då uppenbarligen avsedd som skolbandspelare). Mono, tvåspår, transistorerad. Observera blindskriften på inspelningsknapparna! Sent 60-tal? |
|
95 kB |
325 gång(er) |

|
_________________ "Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand." |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
torbjorn
Registreringsdatum: 12 mars 2009 Inlägg: 188
|
Postat: tis mar 30, 2010 9:52 pm Rubrik: |
|
|
| I början av 60-talet såldes också en del Luxor-bandspelare som Luma, jag tror jag har nämnt det i någon annan tråd här. Jag har en sådan, dock inte åtkomlig för fotografering just nu. Jämfört med dina bilder så påminner den nog mest om MP424S till utseendet men det är en monobandspelare i trälåda av samma utförande som M28.
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rolf Zetterberg
Registreringsdatum: 06 oktober 2006 Inlägg: 76
|
Postat: tis mar 30, 2010 10:55 pm Rubrik: |
|
|
Det är nog som du tror,Ricard,att Luxor var för små för att hävda sig,trots att man tog hjälp av självaste McProud från USA...
Och då hjälper det inte hur bra produkt man än har.
Får nästan vibbar om ett visst JAS..
M28-chassiet heter som komplett bandspelare MP283.
Som kuriosa(kanske användbart för någon) lägger jag upp en lista på mikrofoner passande till Luxor bandspelare från dec 1965.Den uppmärksamme ser också att det hade gjorts en hel del bandspelarmodeller redan då.
|
464.99 kB |
307 gång(er) |

|
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan inte bifoga bilagor i detta forum Du kan ladda ned bilagor i detta forum
|