Centrum EW6

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
Christer K
Centrum EW6

Inlägg av Christer K » 25 juli 2020, 13:28

Jag söker ett schema till en Centrum EW6 som jag köpte på den lokala återvinningen för några år sedan. Modellen presenterades i Populär Radio nr 8/1934 under rubriken Höstens nyheter. Mitt exemplar saknar tyvärr benställningen. Den beskrivs i texten till en chassibild som "... en växelströmssuper med fördröjd och förstärkt automatisk volymkontroll, ljudlös avstämning m. fl. finesser."

Jag har ett schema till modellen EW5 som jag hämtat på radiomuseum.org. EW5 är också en växelströmssuper men enligt texten ska EW6 åstadkomma AVK:n genom en dubbeldiod-triod samt en "Westector", vilket verkar vara en slags metalldiod. Jag kan inte hitta detta i EW5:s schema och det är också ganska stor prisskillnad mellan EW5 och 6 i bytesprislistan, så jag förmodar att 5 är en enklare modell.

Har inte kollat vilka rör den innehåller. Det borde i alla fall vara Tungsram-rör i likhet med EW5. Det får bli ett senare projekt, men det låter spännande med Westectorn.

Christer

LGL

Re: Centrum EW6

Inlägg av LGL » 27 juli 2020, 14:12

Enligt en uppgift på Nätet, skulle Centrum EW6 ha samma chassis som PW6 vars schema finns på Radiomuseum.org.

LGL
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

Christer K

Re: Centrum EW6

Inlägg av Christer K » 29 juli 2020, 11:53

Tack för tipset, jag har laddat ner schemat och jag ser att PW6 har dubbeldiod/triod-röret. Jag ser också att den har ett HF-steg innan blandaren, vilket inte EW5 har. Jag undrar om P står för President, annars passar det inte in i det system Centrum hade för årtalsbeteckningarna. Min EW6 saknar benställningen som syns på fotot i Populär Radio. Den har hål på undersidan som ska passa till tappar på dito. Den är inte lika stor som PW6 men det är nog tur det. Nu känns det ändå som att det var lite mening med att jag släpade ner den från vinden, det är nog den tyngsta radio jag har.

Christer

Skriv svar