Ferritstavantenn för LV och MV

Diskussioner inom ämnen som inte passar någon annanstans.
lennon
Kontakt:
Ferritstavantenn för LV och MV

Inlägg av lennon » 20 februari 2020, 11:27

Jag monterade en ferritstavantenn från en skrotad Philips B7X63A på ett underrede och byggde en kombinerad förstärkare och impedansanpassare till den. Förstärkningen är fyra gånger, avstämning görs med en plastisolerad vridkondensator på 335 pF och signalen överförs till radion med en kort 75 ohm koax. Med en antenn för radiovågens magnetiska komponent slipper man det surr och knaster som en vanlig utomhusantenn numera levererar på lång- och mellanvåg så mottagningen med mina gamla radior som saknar ferritantenn blir mer njutbar och med elektrostatisk skärm blir minima skarpare i stavens längdriktning. På MV-frekvenser kan jag ibland välja en av två samsändande stationer medelst antennvridning och det är det som är finessen med roterbar stav. I mellersta Sverige hade vi inte sådana störningsproblem med utländsk station på samma frekvens som lyssnare på kontinenten erfor.
ferritantenn.jpg
ferritantenn.jpg (23.46KiB)Visad 3020 gånger
ferritamp.jpg
ferritamp.jpg (31.49KiB)Visad 3020 gånger
Jag vet inte varför Philips valde separata stavar för LV och MV där två seriekopplade spolar är symmetriskt placerade runt mitten av staven, samma arrangemang finns i BX998A. Det vanliga är att LV- och MV-spolarna är placerade i varsin ände på samma stav. Jag mätte Q-värdet till ca 120 på båda banden och tror inte att värdet är väsentligt annorlunda för en kombistav så det är kanske symmetri i minima som man vinner. x) Någon kanske undrar varför antennspolen placerades vid ena stavänden istället för vid mitten, det är för att induktansändringen per millimeter blir större vid änden och därmed ger större justeringsmån.

x) Tanken slog mig efter att jag postat inlägget, stavarna är inte lika för den för långvåg är ett rör och ferritmaterialet är högst sannolikt optimerat för frekvensområdet.

Lennart

lennon
Kontakt:

Re: Ferritstavantenn för LV och MV

Inlägg av lennon » 22 februari 2020, 14:27

Jag gjorde för jämförelse en ferritstavantenn utan skärm och med LV- och MV-spolar i varsin ände, förstärkaren är en kopia av den första. Q-värdena för den första antennen visade sig vara mediokra 105-122 på LV (med enkeltråd) och 126-145 på MV (med litztråd) medan den andra håller 140-182 på LV och 164-224 på MV (båda med litztråd).
ferritantenn-2.jpg
ferritantenn-2.jpg (19.51KiB)Visad 2984 gånger
Den oskärmade har skarpa minima på LV men svaga minima på MV-bandets högfrekventa del där jag hör stationer mitt på dagen, den kan inte utan störningar ställas ovanpå radion, den störs kraftigt av skrivbordslampans lysrör och är givetvis känslig för handkapacitans. Den skärmade förblir ostörd och ger tydligare minima på MV-bandets HF-del.

Lennart

lennon
Kontakt:

Re: Ferritstavantenn för LV och MV

Inlägg av lennon » 25 februari 2020, 11:15

ferritantenn-3.jpg
ferritantenn-3.jpg (29.16KiB)Visad 2926 gånger
Med risk för att uppfattas som tjatig meddelar jag mitt rön att ferritstaven måste ha elektrostatisk skärm för att fungera bra. Den rundbockade aluminiumplåten har en slits för att inte utgöra ett kortslutet varv. Med den senaste versionens högre Q-värde och förstärkningen höjd från 4 till 6 gånger har jag vid frekvenssvep mellan 531-1000 kHz hört Nordafrika, Saudiarabien och Iran förutom europeiska stationer. Riktverkan är tydligast tidig kväll då vi har ett stabilt E-skikt, framåt natten då även F-skiktet reflekterar blir pejlingen så gott som omöjlig. Minima är inte lika djupa, därför behöver jag kunna rotera ett helt varv. Lyssningen började med Philips 522A som har bra selektivitet men fortsatte påföljande kväll med en mottagare med digital frekvensvisning för lättare stationsidentifiering.

Lennart
Senast redigerad av 2 lennon, redigerad totalt 29 gång.

notrecnoc

Ram och Ferritstavantenn för LV och MV

Inlägg av notrecnoc » 27 februari 2020, 14:56

Wireless World har en intressant artikel om hur man kopplar en ramantenn till en ferritstavantenn (LV och MV) för att få en ovanligt bra radiomottagning.

Wireless World July 1979

Skriv svar